Przyciągać odwiedzających i zmieniać ich w klientów. Zadanie brzmi prosto, jednak w praktyce jest trudniej niż mogło by się wydawać. Cały sekret polega na tym, aby projektować przestrzeń z punktu widzenia kupującego. Jednak największą trudnością jest to, że kupujących są tysiące i każdy z nich jest inny. Na szczęście istnieje wiele sprawdzonych praktyk, które pomogą nam w tym zadaniu. Jeśli zastanawiasz się co sprawia, że niektóre sklepy internetowe sprzedają jak szalone, podczas gdy inne nie robią tego wcale, ten artykuł stworzyliśmy właśnie dla Ciebie.
Budowanie internetowej machiny sprzedażowej.
Wszyscy to przeszliśmy. Chcieliście coś kupić w sieci, w Google pojawiał się fajny produkt w świetnej cenie. Klikacie, wchodzicie na stronę… I uciekacie szybciej niż Hussain Bolt. Innymi razy lądujecie na pięknej stronie, która jest niemal dziełem sztuki, ale zmęczeni przechodzeniem przez labirynt prowadzący do kasy, rezygnujecie...
Prowadzenie profesjonalnego sklepu internetowego (z ang e-commerce) nie jest proste. Mamy na głowie sprzedaże, zamówienia, płatności i świat hiper konkurencji od której dzieli nas jedno kliknięcie. Dlatego niezwykle ważne jest, by upewnić się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Aby zrobić to dobrze musimy cały czas patrzeć na sprawy z perspektywy odwiedzającego.
W tym artykule zaczniemy więc od samego początku, od momentu, w którym użytkownik odwiedza e-sklep. Przyjrzymy się całemu procesowi, do samego końca, gdy użytkownik składa zamówienie. Pokażemy, jak ten biznes osiąga sukces na każdym z tych etapów. Opowiemy też o tym jak znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwań i jak sprawiać aby klienci wracali do nas wciąż na nowo. Spójrzmy więc na krok pierwszy, kiedy użytkownik wyrabia sobie o nas najważniejsze pierwsze wrażenie.
Pierwsze wrażenie. Sekundy, które decydują o sukcesie.
Czy kiedykolwiek zdarzyło wam się wejść do sklepu, w którym panuje chaos, nieprzyjemny zapach i odpychająca atmosfera? A czy weszliście kiedyś do czystego, przestronnego sklepu, który od razu poprawił wam humor, jak na przykład sklep Apple czy kawiarnia Starbucks? W internecie oba te środowiska dzieli jedno kliknięcie, a klienci w ułamku sekundy podejmują decyzję czy warto nam zaufać. Musisz myśleć o swoim sklepie www, tak samo jak myślałbyś o sklepie stacjonarnym. Projekt ma wielkie znaczenie. Dobry projekt strony sygnalizuje, że stoi za nią solidna firma i dojżałe podejście do klienta. A wiarygodność to podstawa robienia biznesu w sieci. Oto 7 szczęśliwych projektów, stron głównych sklepów które zasługują na uwagę. Jak otworzyć sklep internetowy, to tylko taki.
Jeśli nie walczycie ceną i nie macie najtańszych produktów na świecie, to nie możecie oszczędzać na designie. Każdy piksel, każdy obrazek i każde słowo mają znaczenie. Zatrudnijcie dobrego projektanta. Design musi być waszym priorytetem. Zawsze możesz poprosić nas o darmową ofertę zaprojektowania Twojego sklepu. Napisz, lub zadzwoń 660 970 980.
Proste jest mądre, wybór jest demotywujący.
Wybór jest paraliżujący dla naszego mózgu. Istnieje legendarny eksperyment Marka R. Lepper, z uniwersytetu Stanforda na temat wyboru. (Zobacz go tutaj) Wnioski mówią same za siebie. Zbyt duży wybór, oznacza zmniejszenie sprzedaży. Ps: Jeśli interesują Cię inne zagadnienia umysłu w marketingu, koniecznie zajrzyj tutaj.
Wybór jest paraliżujący! Wystawiając dżem w 60 smakach, sprzedaż mniej słoików, niż w przypadku gdybyś zaprezentował tylko trzy smaki.
Nie zakładajcie więc, że posiadanie olbrzymiej oferty to klucz do sukcesu. Czasami zmniejszenie wyboru może pozwolić klientom szybko znaleźć to, czego szukają i powstrzymać klientów przed niemożnością podjęcia decyzji. Lecz przede wszystkim mniejszy wybór w naturalny sposób zwiększa konwersję poprzez ograniczenie liczby kliknięć potrzebnych do zrealizowania zamówienia. Mały wybór to najważniejsza zasada projektowania sklepów. Mały wybór wszędzie. W liczbie danych kontaktowych, liczbie słów, pół do wypełnienia.

Ecomom. Obsługuje niszę, ma dobrze dobrane produkty, rozsądne ceny to właśnie takich graczy obawiają się najbardziej ludzie z działu dziecięcego Amazonu.

Dam wam dziesięć sekund na przekonanie mnie do kupna produktu. Wiem już coś-niecoś na jego temat. Wiem, do jakiej kategorii należy, wiem kto go produkuje, znam jego cenę, ale nie wiem nic więcej. W ciągu dziesięciu sekund musicie mnie przekonać do jego zakupu. Co byście mi powiedzieli?
To właśnie powinno znaleźć się w opisie produktu powyżej linii podziału strony, czyli w pierwszych 300 pikselach. Pamiętaj, że wiele urządzeń i małych rozdzielczości na pierwszym ekranie nie widzi nic poniżej. Jeżeli potrzebna wam inspiracja do stworzenia strony produktu, nie szukajcie dalej niż Zappos. Jeżeli macie na to czas, stwórzcie filmik dla każdego produktu. Najlepsze strony o produktach pokazują ich zalety zarówno na zdjęciach, jak i na nagraniach video.
Wielu marketerów zupełnie bezpodstawnie obawia się długich stron. Cała sztuczka polega na tym, aby wywołać u klientów pierwszy ruch.
W Amazonie jest specjalny zespół ponad 300 osób, które każdego dnia testują różne elementy strony. Podając jednym użytkownikom wersję A, drugim wersję B mierzą współczynnik konwersji, innymi słowy sprawdzają, które rozwiązanie przynosi lepsze rezultaty sprzedażowe. To właśnie dzięki nieustannemu usprawnianiu każdej strony, stanowią dziś elitę najskuteczniejszych stron na świecie. Uwierz mi, gdyby długie strony nie sprzedawały, Amazon by takiej nie miał.
Koszyk i transakcje
O widzę, że wasz klient dotarł już daleko. Odwiedził stronę, przejrzał ofertę, wybrał produkt, który chce kupić i umieścił go w koszyku. W jaki sposób teraz strona e-commerce mogłaby coś zepsuć? Niestety, jeżeli nie masz produktu jedynego w swoim rodzaju, to może to zrobić na dziesiątki sposobów. Przyjżyjmy się trzem najpopularniejszym z nich.
1) Niespodziewanie wysokie koszty dostawy 2) Nieakceptowanie określonych sposobów płatności 3) Wymaganie od użytkownika założenia konta przed dokonaniem zamówienia
Zwłaszcza w ostatnim przypadku, ludziom wydaje się, że szybciej zmienią sklep, niż stworzą konto, więc robią to. Dlatego jeśli bardzo ci na tym zależy, to najlepiej pozwolić im stworzyć konto już po złożeniu zamówienia.
10 sprawdzonych wskazówek, niezbędnych podczas tworzenia skutecznych sklepów internetowych.
Większość z was, zdążyło się zorientować w tym, że surfujemy pod sieci za pomocą różnych urządzeń. Tworzenie sklepów internetowych, który nie są responsywne i nie dopasowują się do urządzenia na którym są wyświetlane, to sprawdzony przepis na kłopoty i sporo dodatkowej pracy w przyszłości. Profesjonalny sklep internetowy musi być oparty o technologię responsywną.

Poniżej przedstawiamy listę dziesięciu wskazówek, które z pewnością pomogą wam odpowiedzieć na pytanie jak stworzyć sklep internetowy, który rozgrzeje do czerwoności wasze kasy fiskalne. Jednak nie przestawajcie szukać nowych wskazówek, które jeszcze bardziej pomogą ulepszyć zakupy na waszej stronie. Powinniście pamiętać, że strona sklepu internetowego osiągnie sukces tylko wtedy, gdy stale będziecie nad nią pracować i przez cały czas będziecie musieli ją dostosowywać, by lepiej sprzyjała konwersji.
Poznajcie odbiorców docelowych.
Powinniście więc wiedzieć, co tak naprawdę kręci ludzi, którzy są waszymi klientami. Kupowanie to w większości przypadków decyzja emocjonalna, dowiedzcie się więc, jakie emocje mogą wywołać decyzję o zakupie. Spróbujcie się też domyślić, jakie są ich zwyczaje zakupowe, i jakie wartości na stronie waszego e-sklepu internetowego skłaniają ich do dokonania zakupu. Zrozumienie odbiorców docelowych jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu, ponieważ dokonują oni decyzji zakupowych na podstawie prezentowanego przez was wyglądu produktów i informacji na ich temat. Dlatego musicie być w stanie zapewnić im właśnie te informacje, których szukają. Jeżeli tego nie zrobicie, klienci będą porzucać koszyki, nie realizując zamówienia.
Oferujcie wyszukiwanie zaawansowane i podpowiadajcie, jakie produkty polecacie.
Pomagajcie klientom szybko i łatwo znaleźć produkty, których szukają! Wiele e-sklepów umożliwia użytkownikom sortowanie produktów według marki lub według kategorii: Taka możliwość jest pomocna dla użytkowników, którzy nie są pewni, jakiej marki szukają, ale wiedzą, czego potrzebują. Jenak kluczowy wpływ na jakość sklepu jest dobre rozwiązanie kwestii zaawansowanego wyszukiwania. Nie lekceważcie tego elementu. Zwykle domyślne silniki wyszukiwania na stronach są naprawdę kiepskie. Zainwestujcie czas i pieniądze w doskonałą wyszukiwarkę, która zapewnia:
a) Przydatne wyniki wyszukiwania, odpowiadające rzeczywistym oczekiwaniom klientów.
b) Przejrzyste i czytelne wyniki. Zastanówcie się nad umieszczeniem w nich miniatur produktów.
c) Optymalną liczbę wyników. Istnieje pewna optymalna liczba rezultatów, która pomaga klientom w trakcie wyszukiwania na stronie. Waszym zadaniem jest odkrycie, jaka to liczba.
d) Błyskawiczne wyświetlanie wyników. Zwykle nie stanowi to problemu, ale jeżeli wolno się ładują – ich efektywność maleje do zera.
Jeżeli z czasem coraz więcej waszych klientów będzie korzystać z wyszukiwarki, powiększcie okno wyszukiwania i sprawcie, by było lepiej widoczne. Przetestowanie jego umiejscowienia, rozmiaru, wykorzystanych czcionek i kolorów może mieć wpływ na wrażenia klientów robiących zakupy na waszej stronie.
Pamiętajcie o czytelnych podpowiedziach. Wielu kupujących nie wie dokładnie, co chce kupić, gdy odwiedza sklep internetowy. Dlatego umieszczenie polecanych produktów na stronie docelowej to zawsze dobry pomysł. Dzięki temu pomożecie odwiedzającym pozbyć się niezdecydowania i skupić na produktach, które chcieliby zakupić. Kolejny element poprawiający konwersję!
Zdjęcia produktów o wysokiej rozdzielczości.
Zdjęcia produktów to najważniejszy element wizualny w waszym sklepie internetowym. Wysokiej jakości fotografie przedstawiające produkty w całej ich okazałości to absolutnie niezbędny element. Kupujący muszą zobaczyć w dobrym świetle to co mają zamówić. Więc dajcie im to. Zdjęcia, które można przybliżać, przedstawiające produkt pod różnymi kątami, także wspaniale poprawiają konwersję. Możemy pomóc Ci stworzyć fantastyczne zdjęcia reklamowe - sprawdź.
Szczegółowe i wciągające informacje o produkcie.
Wyobraźcie sobie reklamę produktu, którą widzicie w gazecie lub magazynie, która zawiera trochę więcej informacji na temat produktu; tak powinna wyglądać wasza sekcja z informacjami o produkcie. To ważny element wspierający konwersję. Na wspaniałość tekstu o produkcie składa się nie tylko to, jakie informacje są oferowane, ale także to, jak są podawane. Treści muszą być kompletne, interesujące i wciągające. Istnieje grupa odbiorców, którzy chcą wiedzieć wszystko. Zaspokój ich ciekawość. Jeśli obawiasz się o długość strony, pamiętaj że informacje te możesz wstawić w zakładkach przewijanych w bok, lub w rozwijanych kolumnach.
Filmiki o produktach.
Kupujący uwielbiają strony oferujące interaktywne elementy, które spełniają jakiś cel, np. filmiki o produktach. Obejrzenie filmiku jest niemal tak dobre, jak dotknięcie produktu i właśnie dlatego pomaga opowiedzieć o korzyściach płynących z korzystania z danego produktu. To subtelny rodzaj marketingu, który wzbogaca wysiłki mające na celu zwiększenie konwersji. Być może producent produktów, które oferujesz udostępnia filmy na swojej stronie. Nie zapomnij pokazać ich swoim klientom. To działa!
Koszyk zakupów widoczny przez cały czas.
Choć to podstawa, to wiele osób tworzących nowy sklep www o tym zapomina. Upewnijcie się, że kupujący przez cały czas widzą koszyk zakupów, najlepiej w prawym górnym rogu ekranu. Innym dobrym pomysłem jest upewnienie się, że dzięki rozwijanemu menu odwiedzający otrzymują informacje na temat produktów w koszyku. Kupujący zwykle oglądają przedmioty, które mają zamiar kupić, więc chcą mieć stały dostęp do koszyka zakupowego. To także wpływa pozytywnie na wskaźnik konwersji strony e-commerce.
Jeżeli to możliwe, nie pobierajcie opłat za dostawę.
Zadajcie sobie pytanie – czy wolicie oferować darmową przesyłkę czy zniżkę na produkty? Wielu ludzi wybiera drugą opcję, myśląc że większość kupujących uwielbia zniżki, co przełoży się na wzrost ich wskaźników konwersji. Jednak czy wiecie, jaka jest prawda? Opłaty za przesyłkę zabijają konwersję. Dlaczego by nie oferować darmowej przesyłki? Zgadza się, nie ma sensu oferować darmowej dostawy najtańszych produktów, określcie więc kwotę, powyżej której będziecie ją oferować. Wypracujcie też model biznesowy, który na to pozwoli.
Jeżeli oferujecie zniżki na jakieś produkty albo macie jakieś specjalne oferty, te informacje muszą być wyraźnie widoczne na waszej stronie, najlepiej na stronie głównej. Chcecie przecież, żeby zniżki zwiększyły wskaźnik konwersji, dlatego upewnijcie się, że natychmiast przyciągają uwagę klientów docelowych.
Proszę nie przeszkadzać, robimy zakupy.
Widuję mnóstwo e-sklepów, w których na stronach z potwierdzeniem zamówienia widoczne są reklamy produktów, linki do firmowego bloga albo jeszcze czegoś innego. Nie rozumiem dlaczego, ktoś tworzy sklep internetowy, zaprasza do niego klientów a potem “wyrzuca” ich do magazynu. Pamiętajcie, że kupujący nie lubią, gdy się ich rozprasza, i mogą porzucić zakupy, jeżeli coś będzie im w nich przeszkadzać. Więc przy finalizowaniu zamówienia powinna być widoczna wyłącznie informacja na temat zamówienia, nic więcej.
Udostępniajcie dane kontaktowe.
Coś tak prostego, jak umieszczenie danych kontaktowych może sprawić, że strona będzie bardziej sprzyjała konwersji. Jest tak dlatego, że w zakupach on-line chodzi o zaufanie. Tworzenie sklepu internetowego, który w kontakcie ma tylko adres eMail to stzał w stopę konwersji. Jeżeli klient zaufa waszej stronie, to będzie na niej robić zakupy. Jednym ze sposobów na zdobycie zaufania jest oferowanie szczegółowych danych kontaktowych.
Upraszczajcie...
Tworzenie sklepów internetowych, to nie jednorazowe działanie, a proces ciągły. Przede wszystkim upraszczajcie nawigację. Potencjalni kupujący będą używać tylko takiej nawigacji, którą łatwo zrozumieją. Takiej która prowadzi ich z punktu A do punktu B bez zbędnych ceregieli. To bardzo ważne, aby mogli przeglądać ofertę szybko i wygodnie. A następnie przyjżycie się reszcie elementów. Za każdym spojrzeniem znajdziecie coś co da się powiedzieć, zrobić prościej. Proste jest mądre i skuteczne! Powodzenia.
Odkryj ukryte zyski po dokonaniu transakcji.

Gdy klient waszego sklepu zrealizuje zamówienie, powinien szybko uzyskać potwierdzenie zakupu na podany przez siebie adres e-mail. Większość takich potwierdzeń zawiera numer zamówienia, zakupione przedmioty, e-mail firmy, numer telefonu i kontakt za pośrednictwem mediów społecznościowych. Większość firm nie umieszcza w nich natomiast linków do swojej strony. Jeżeli wasz e-sklep ma jakieś treści, możecie zastanowić się nad dodaniem do potwierdzeń zakupu banerów z nowościami (filmami edukacyjnymi, postami na blogu, a nawet kuponami zniżkowymi)
Wiele stron zarządza zamówieniami w sieci. Klienci widzą swoje zamówienia, ich status i numer, pod którym mogą śledzić przesyłkę w firmie dostawczej.
Większość firm wysyła także e-mail w momencie wysłania zamówienia. E-mail ten zawiera przewidywaną datę dostarczenia przesyłki, jej zawartość, numer przesyłki nadany przez firmę dostawczą i podziękowania firmy z jej danymi kontaktowymi.
1 – 2 tygodnie po zamówieniu
Po około dwóch tygodniach po złożeniu zamówienia, kierownik ds. obsługi klienta powinien osobiście przesłać e-mail do klienta z zapytaniem dotyczącym realizacji zamówienia. Zwykle mile widziane jest coś takiego:
„Szanowna Pani/Szanowny Panie, chcę osobiście podziękować za zamówienie złożone [data]. Będę wdzięczny Pani/Pana za opinię na temat zamówienia, dzięki której będziemy wiedzieć, czy jakiś element jego realizacji wymaga poprawy. Może Pan/Pani przesłać opinie na mój adres e-mail, zadzwonić do mnie, a nawet skontaktować się za pośrednictwem Twittera. Jeszcze raz dziękuję za złożenie zamówienia.
Dobrym pomysłem jest spersonalizowanie takiego e-maila. Możecie wspomnieć o problemach, o których już wiecie, i być może dodać też coś na temat najważniejszych celów, jakie firma chce realizować, jeśli chodzi klientów. Jeżeli sprzedajecie jedzenie dla dzieci, możecie napisać „Mamy nadzieję, że waszemu maluchowi posmakuje [nazwa produktu] i mamy nadzieję, że spodobała się wam wygoda związana z zakupami w sieci!”. Nawet, jeżeli nie otrzymacie zbyt wielu odpowiedzi, to i tak otwieracie furtkę na opinie klientów, co nigdy nie jest złe.
2-3 miesiące po zamówieniu
Jeżeli w ciągu kliku miesięcy klient nie złożył kolejnego zamówienia, możecie zapytać o powód w e-mailu i przesłać kod rabatowy. Tego typu wzór e-maila powinien wystarczyć:
„Szanowna Pani/Szanowny Panie, Zauważyliśmy, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy nie składała Pani/nie składał Pan u nas żadnych zamówień. Czy widziała Pani/widział Pan naszą najnowszą ofertę [wstaw link] i najnowsze treści [wstaw link]? Chcielibyśmy zachęcić Panią/Pana do ponownych zakupów oferując kupon rabatowy na 10% zniżki. Przy następnym zamówieniu wystarczy wpisać [wstaw kod kuponu], a od całkowitej kwoty zakupu automatycznie zostanie odjęte 10%. Proszę się jednak spieszyć, kod traci ważność po trzech tygodniach. Jeżeli nie składała Pani/nie składał Pan zamówienia z powodu jakiegoś problemu, który możemy rozwiązać, proszę mnie o tym powiadomić. Wystarczy zadzwonić, wysłać e-mail lub wiadomość na Twitterze.
W zależności od waszej branży, wartość kuponu rabatowego może być mniejsza lub większa, a jego termin ważności dłuższy lub krótszy. Prowadzenie e-sklepu nie jest łatwe. Wymaga ciągłych powtórzeń, bycia na bieżąco z najnowszymi i najlepszymi produktami, a także konkurowania z Amazonem, co jest niemałym wyzwaniem. Mam nadzieję, że te porady pomogą wam zdobyć niewielką przewagę.
Przyszłość stron e-commerce: Najważniejsze wskazówki dotyczące „SEO”, czyli wysokich pozycji w Google.

Google ogłasza nieuchronne zmiany w uaktualnieniach dotyczących stron e-commerce. Słuchając Matta Cuttsa, głównego człowieka od wyszukiwarek w Google’u, zdobywamy informacje, które są cenne dla przyszłości marketingu wyszukiwania. Tak więc zmiany nadchodzą… znowu! W tym roku wprowadzone zostanie uaktualnienie dotyczące „jakości handlowców ponieważ nie chcemy, aby niskiej jakości sklepy pojawiały się wysoko w wynikach wyszukiwania”. Co to oznacza?
Nie tylko sprzedaż – wasza strona e-commerce powinna też być źródłem informacji! Macie złote możliwości dotyczące content marketingu, by udzielać ludziom rad. Udostępnienia na portalach społecznościowych – ludzie rozmawiający o waszych produktach na stronach społecznościowych, przypinający je na portalu Pintrest, tagujący je itp. z pewnością przyczynią się do wyższej pozycji w rankingu. Jeżeli wielu ludzi poleci was w różnych miejscach w związku z jakimś konkretnym produktem, boty to wychwycą i wezmą pod uwagę w algorytmie wyszukiwania! To naprawdę zaawansowana technologia!
Moim skromnym zdaniem określenie „SEO” zaczyna umierać. Ta branża tak bardzo się zmieniła (na lepsze) w ciągu ostatnich kilku lat, że by znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, musicie prowadzić aktywną działalność, a to oznacza obecność na jak największej liczbie platform internetowych, a nawet nie tylko obecność, ale także aktywność i prezentowanie wartości dla użytkowników Internetu i klientów.
Pierwsze kroki. Czyli od czego rozpocząć działalność?
To prawda, że wiele rzeczy najlepiej zrobisz samemu, jednak istnieje wiele kwestii w których pomoc specjalistów będzie niezbędna. Jesteśmy tu by Ci pomóc. Jeśli zamierzasz otworzyć nowy sklep internetowy, zapytaj nas o bezpłatną i niezobowiązującą ofertę. Napisz, lub zadzwoń. 660 970 980. Zapraszamy!