Animacje na stronie

Po co Ci one?

Chcesz podkręcić wygląd swojej strony, wyróżnić się na tle konkurencji i silniej zaangażować użytkowników? Animacje Ci w tym pomogą.

Znajdziesz tu praktyczne wskazówki do tworzenia animacji, które podkreślą unikalność Twojej firmy i pomogą lepiej prezentować Twoją ofertę.

Animacje na stronie internetowej

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Animacje na stronie są dobrym rozwiązaniem dlatego, że nasz mózg przyswaja informacje wizualne 60 000 razy szybciej niż tekst. Jednak ich nadmiar, przytłaczająca długość, spowolnienie strony i brak celu mogą sprawić, że zamiast pomagać – takie animacje szkodzą.

Mariusz Słowik
Head of design

> strona internetowa > animacje

Dlaczego warto dodać animacje na stronę?

Content is King, ale sam tekst na stronie internetowej to za mało. Warto go wspierać elementami wizualnymi.

Podczas czytania nasz mózg przyswaja informacje wizualne 60 000 razy szybciej niż tekst. Dzięki filmom produktowym można zwiększyć sprzedaż nawet o 144%.

Animacje mogą zadziałać dwojako: pomóc się wyróżnić lub utrudnić korzystanie ze strony.

Zdecyduj się na nie tylko wtedy, gdy wiesz, co chcesz dzięki nim osiągnąć i możesz je zrobić dobrze.

Czy chcesz, aby użytkownicy spędzili więcej czasu na Twojej stronie? Daj im animowany przegląd funkcji swojego produktu.

Zależy Ci na tym, żeby podjęli akcję? Animuj przyciski CTA.

Chcesz pomóc odbiorcom w poruszaniu się po stronie? Animuj nawigację, dając użytkownikom dodatkowe wskazówki po najechaniu na daną pozycję.

Masz ograniczoną ilość miejsca i dużo ważnych informacji do przekazania? Wykorzystaj rozwijane sekcje i opcję pokazania użytkownikom opisów, kiedy najadą myszką na dany element.

Jeśli nie ustalisz, do czego dążysz, nawet najlepsze animacje Cię tam nie zaprowadzą.

Animacje komputerowe na stronach www

Animacje pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji. Odpowiednio dopasowane do strony i branży skutecznie przyciągają uwagę odbiorców.

Animacje robią wrażenie na odbiorcach. Chwytają ich uwagę i kierują ją w odpowiednie miejsca na stronie. Oderwanie od nich wzroku jest zwyczajnie trudne!

Przykładem może być strona z paralaksą, czyli taka, w której tło porusza się wolniej niż elementy na nim zawarte.

Sprawdź paralaksę w naszej ofercie na projekt strony internetowej.

Nawet proste animacje angażują odbiorców i zatrzymują na dłużej. Zaangażowanie użytkowników jest istotne nie tylko ze względu na pozycjonowanie strony (wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania), ale też na współczynnik konwersji.

Elementy animowane pomagają w sprawnym poruszaniu się po stronie i kierowaniu odbiorców dokładnie tam, gdzie chcesz.

Im lepsze animacje, tym większa szansa na interakcję ze strony odbiorców. Jeżeli ich zachwycisz lub zaciekawisz, będą chętniej kontaktować się z Twoją marką, a nawet udostępniać Twoje treści.

Dlaczego warto dodać animację na stronę?

W erze internetu, gdzie każdy piksel na stronie liczy się na wagę złota, animacje nie są już tylko dodatkiem estetycznym – to narzędzie strategiczne.

W świecie online, gdzie pierwsze wrażenie jest często ostatnim, animacja może być tym, co przyciągnie uwagę odwiedzającego i zaintryguje go na tyle, by zechciał zostać dłużej i działać - wysłać zapytanie, zostawić swój e-mail, zamówić usługę.

Animacja na stronie internetowej może być albo niezależnym elementem albo reakcją na działanie odwiedzających (na przykład po kliknięciu przycisku na stronie pojawia się konfetti).

Jej umieszczenie w witrynie to realne korzyści dla firmy.

Przede wszystkim odpowiednio zaprojektowana może przyczynić się do zwiększenia współczynnika konwersji.

Warto ją rozważyć, jeśli zależy Ci na zaangażowaniu użytkowników (także tym emocjonalnym) i zwiększeniu ruchu na stronie.

Odbiorcy spędzą więcej czasu na Twojej stronie i zbudujesz lepsze ogólne wrażenie z korzystania z witryny.

Animacje sprawiają, że strona wydaje się nowocześniejsza i bardziej profesjonalna, a razem z nią Twoja firma.

Animacje komputerowe na stronie – w jakiej formie?

Jeżeli na Twojej stronie jest dużo podstron, animacje komputerowe są świetnym rozwiązaniem w rozwijanym menu. Animacja w rozwijanym lub ukrytym menu sprawia, że staje się ono przystępne, “miękkie”, niż byłoby, gdyby nagle pojawiło się na ekranie.

Efekty rozwijania, przesuwania, zanikania - one wszystkie sprawiają, że menu pojawia się łagodnie, nie burząc znienacka doświadczeń użytkownika.

Animacja może również służyć przedstawianiu większej liczby informacji: po najechaniu kursorem może rozwinąć się tekst czy zdjęcie, co pomoże Ci maksymalizować wykorzystanie dostępnej przestrzeni.

Animacje sprawdzają się świetnie w opowiadaniu historii. Dynamiczne tło, ruch, kreatywne przejścia - to wszystko w połączeniu z tekstem trzyma uwagę odbiorcy przy Twojej historii.

Na stronie Robby Leonardi opowiadanie historii jest świetnie wykorzystane jako kreatywny sposób na przedstawienie swojego CV.

Animacja może uprościć przekaz – to, co jest trudne do przedstawienia za pomocą słów, będzie klarowne, jeśli to pokażesz.

Animacje są jak espresso dla Twojej prezentacji idei: szybko podają skomplikowane informacje w łatwo przyswajalnej formie.

Zamiast zmuszać odbiorców do żmudnego przekopywania się przez gęste paragrafy tekstu lub złożone wykresy, animacja przekształca te dane w przystępną, dynamiczną historię.

To, co czyni ją tak potężnym narzędziem, to zdolność do pokazania zmian w czasie poprzez ilustrowanie procesów krok po kroku w sposób, który jest natychmiast zrozumiały.

Możemy zobaczyć, jak różne elementy wpływają na siebie nawzajem, jak działają złożone systemy - wszystko to bez przewracania strony czy klikania w kolejne slajdy. W erze przeciążenia informacjami, są niczym latarnia morska w morzu danych.

Animacje wymagają jednak nie tylko grafiki, ale też dobrego tekstu. Trzeba dokładnie przemyśleć co i jak przedstawić i powiedzieć, żeby faktycznie zaciekawiać, wyjaśniać i wciągać odbiorców w historię.

Bardzo łatwo przesadzić z efektami specjalnymi i odciągnąć klienta od swoich głównych argumentów sprzedażowych.

Nie chcesz zachwycać odbiorców tylko po to, aby pozwolić im odejść ze strony bez wykonania akcji. Chcesz ich animacją utrzymać przy swojej marce i zachęcić do działania, na jakim Ci najbardziej zależy.

Może to być kupowanie, pobieranie materiałów w zamian za adres e-mail, zapis na kurs i wiele innych.

Rodzaje animacji

Jakiego rodzaju animacje możesz umieścić na swojej stronie? Przyjrzyjmy się przykładowym opcjom.

Służące do mikrointerakcji

To niewielkie animacje (3D lub 2D), które służą do uatrakcyjnienia małych interakcji na stronie: kliknięcia przycisku, ładowania, przełączania między zakładkami. To też wszelkie znaczniki, suwaki, kalendarze itd.

To także podświetlenia, podczas wyłączania lub włączania funkcji i sygnalizowanie, że akcja podjęta przez użytkownika się powiodła, np. animowany dymek z wiadomością "Poszło! Odpowiemy najpóźniej jutro", który pojawia się po wysłaniu formularza kontaktowego.

Ułatwiające nawigację poprzez przejścia

Animacje na stronie mogą się świetnie sprawdzić jako przełącznik między sekcjami i całymi podstronami witryny.

Kiedy użytkownik przechodzi od jednej sekcji do drugiej, subtelne animacje mogą przekształcić tę podróż w płynne i zapadające w pamięć doświadczenie, zachęcając do dalszej eksploracji Twojej oferty.

Zachęcające do przewijania

Dlaczego przewijanie jest ważne? Dlatego, że im więcej czasu użytkownik spędzi z Twoją marką i im lepiej pozna Twoją ofertę, tym większa szansa, że stanie się Twoim klientem.

Animowane przewijanie to sposób, w jaki możesz sprawić, że ludzie będą przewijać stronę w dół.

Im głębiej użytkownik zanurza się w treść, tym bardziej zwiększa się jego zaangażowanie – a z zaangażowaniem idą konwersje.

Masz okazję rozwiać jego wątpliwości, dać kolejne argumenty sprzedażowe, i kolejne, i kolejne.

Pokazujące ruch

To wszelkie elementy na stronie które się poruszają. Na przykład po najechaniu na ikonę telefonu, może ona się zatrząść, imitując dzwonienie. Przycisk może imitować wciśnięcie.

Używaj ich do przyciągania uwagi użytkowników do krytycznie ważnych elementów strony.

Co może być krytycznie ważne? Na przykład: przyciski CTA, paski postępu w formularzach kontaktowych, czy logotypy i opinie klientów, stanowiące potwierdzenie, że ktoś już Cię sprawdził i Twojej marce można spokojnie zaufać.

Zachowaj umiar. Jeśli wiele różnych elementów na stronie zacznie się poruszać, zamiast skupienia osiągniesz rozproszenie, a zamiast zainteresowania - uczucie przytłoczenia.

Dynamiczne tło

To jedna z najczęściej używanych animacji na stronach www.

Dynamiczne tło na stronie internetowej to element projektu, który wprowadza ruch lub zmianę w tle strony, zamiast statycznej, nieruchomej grafiki.

Może to być animacja, wideo, interaktywny efekt reagujący na ruchy myszki, zmiana kolorów lub obrazów.

To nie tylko "ładne obrazki". To sposób na przyciągnięcie uwagi i przekazanie emocji bez słów.

Musisz zadbać o to, aby taka animacja nie spowalniała ładowała strony, nie odwracała uwagi odbiorców od akcji, jakiej od nich oczekujesz i nie była dla nich męcząca ze względu na przesyt elementów.

Osadzone wideo

To również często wybierane rozwiązanie. Dlaczego?

88%

88% klientów przyznaje, że obejrzenie wideo zachęciło ich do zakupu produktu lub usługi

4x więcej klientów woli dowiedzieć się o produkcie z wideo, niż o nim czytać.

Wykorzystanie filmów umożliwia błyskawiczne przekazanie złożonych idei, nie zajmując przy tym cennej przestrzeni na stronie.

Te dynamiczne wizualizacje to więcej niż tylko atrakcja - to skuteczny sposób na zaangażowanie potencjalnych klientów, serwowanie im esencji Twojej oferty w formie, która jest zarówno informacyjna, jak i rozrywkowa.

Przez wplecenie filmów w tkankę Twojej strony, dajesz użytkownikom wybór: zanurzyć się w bogate opowieści prezentowane w filmach lub swobodnie eksplorować dalsze zakamarki Twojej witryny w poszukiwaniu dodatkowych informacji.

Jednak filmy również mogą obciążyć stronę, więc warto dostosować je do niej tak, by nie ucierpiała na tym szybkość ładowania. Nie przesadzaj też z długością wideo. Te bardziej rozwlekłe, które jednocześnie nie trzymają uwagi - nużą i odstraszają.

Animacje na powitanie

Pojawiają się na stronie głównej i odpowiadają za pierwsze wrażenie użytkownika o marce.

Animacja powitalna musi być wyjątkowa, interesująca, z miejsca angażująca. Dzięki niej masz zachęcić do odkrywania Twoich produktów i usług - to jej główny cel.

Jak zrobić animacje? 4 zasady

W stworzeniu animacji pomogą Ci następujące zasady. Jak stworzyć animacje 3D, 2D i inne?

1. Buduj napięcie

Przygotuj odbiorcę na punkt kulminacyjny w swojej animacji. Buduj oczekiwanie.

To sprawi, że akcja nie tylko wyda się realna, ale też będzie trzymałą widzów w napięciu, gotowych na to, co ma nadejść.

Weźmy za przykład łucznika naciągającego łuk - zanim strzała poderwie się w powietrze, widzimy, jak łucznik gromadzi siłę, naciągając cięciwę. To narastanie napięcia, moment tuż przed wypuszczeniem strzały jest esencją oczekiwania.

Nie tylko dodaje to głębi scenie, ale też wzmaga emocje, sprawiając, że finałowe uderzenie - sam moment wystrzelenia strzały - jest o wiele bardziej satysfakcjonujące.

Czy to się sprawdza w prostych animacjach? Jasne!

Wyobraź sobie przycisk CTA, który powoli zwiększa intensywność koloru lub pulsuje coraz szybciej, gdy użytkownik przewija stronę w jego kierunku.

Ta subtelna zmiana buduje napięcie i przyciąga uwagę, sugerując, że kliknięcie przycisku odblokuje wartość lub przejście do kolejnego, ważnego kroku.

2. Pokaż dynamikę ruchu

Aby stworzyć realistyczne wrażenie ruchu, spróbuj zginania i rozciągania. To proste.

Wyobraź sobie, że chcesz pokazać ruch skrzydeł ptaka podczas lotu. Pokazując ten sam kształt skrzydła zmieniając tylko jego położenie dół-góra, nie odwzorujesz dynamiki ruchu.

Za to, jeśli pokażesz kształt i położenie skrzydeł w różnych fazach lotu - w dole wąskie i nieco “ściśnięte”, a w górze szersze i rozciągnięte - będziesz w stanie podkreślić siłę i szybkość ruchu. Ten kontrast między rozciąganiem a zgniataniem skrzydeł wzmacnia wrażenie energii i dynamiki lotu.

Czy prosta animacja może wykorzystać tę zasadę? Tak!

Weźmy za przykład strzałkę na stronie. Zamiast pokazać jak skacze, możesz wprowadzić animację, w której strzałka dynamicznie się rozciąga i kurczy, sugerując ruch i aktywność.

3. Animacje pose-to-pose

Te animacje są złożone z wielu dopracowanych klatek, które sprawiają, że osoba je animująca ma większą kontrolę nad tym, jak będą wyglądały poszczególne sceny.

Są one przydatne, kiedy chcesz pokazać sceny z szybką akcją.

4. Bądź jasny i klarowny w przekazie

Pokaż swój pomysł z precyzją i przejrzystością, wykorzystując każdą klatkę jak cenny zasób narracyjny.

Twoja animacja to nie film na Netflixie. Nie każ się widzom domyślać o co chodzi, bo zwyczajnie tego nie zrobią i opuszczą stronę zostając z uczuciem zdezorientowania.

Czego nie robić, projektując animacje?

Jeśli decydujesz się na animacje, musisz zwrócić uwagę między innymi na ich długość.

Zbyt długie mogą znużyć użytkownika. W dzisiejszym świecie czas skupienia uwagi jest bardzo krótki.

Nie przekazuj więc informacji, które niczego nie wnoszą, są „zapychaczami”. Postaw na konkret.

Unikaj też nadmiaru. Rozwijane menu, podświetlane przyciski, animowane ikony, pokazy slajdów, a do tego dynamiczne tło to przepis na to, by przebodźcować użytkownika, który z wizyty na Twojej strony zapamięta jedynie zmęczenie.

Pamiętaj też, że im więcej animacji, tym wolniejsza może być Twoja strona.

40%

Jeśli strona będzie się ładowała dłużej niż 3 sekundy, 40% odbiorców z niej wyjdzie

Użytkownicy nie lubią czekać. Dlatego zadbaj o to, by ładowanie strony i otrzymanie informacji, po które klient przyszedł do Ciebie, były jak najkrótsze.

Potrzebujesz strony z animacjami, które realnie sprzyjają sprzedaży?

Granica między animacją, która przyciąga i tej, której nadmiar odpycha jest płynna. Czasem nawet ciężko wyczuć, kiedy jest za dużo efektów specjalnych. Zwłaszcza jeśli to Twoja pierwsza lub nawet piąta strona.

My zaprojektowaliśmy ich tysiące, sprawdzając jak działają. Wiemy jak, gdzie i w którym momencie pokazać animację Twojemu potencjalnemu klientowi, żeby zechciał wybrać Twoją markę zamiast innych, od których dzieli go jedno kliknięcie. Pogadajmy o Twoim projekcie!

Rozdział 1:
Podstawy współczesnych stron internetowych
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Rozdział 2:
Budowa stron, które robią robotę
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Rozdział 3:
Rodzaje biznesowych stron internetowych
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Rozdział 4:
Kluczowe podstrony firmowe
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Rozdział 5:
Elementy skutecznych stron
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Rozdział 6:
Kluczowe cechy skutecznej strony
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.
Rozdział 7:
Przykłady warte uwagi
Zainspiruj się najlepszymi stronami na świecie. Dowiesz się, co sprawia, że są tak skuteczne i wykorzystaj ich strategie u siebie.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5