Twoja strona wciąż przyciąga nowych użytkowników, ale ma to coraz mniejszy wpływ na stan Twojego konta? Podświadomie czujesz, że wirtualna siedziba Twojej firmy się starzeje? Jest więc wielce prawdopodobne, że Twoja witryna potrzebuje przeprojektowania. Na szczęście, jesteś we właściwym miejscu. Dowiedz się od czego zacząć odświeżenie swojej witryny, a czego koniecznie się wystrzegać. Poznaj najlepsze praktyki przeprojektowywania stron internetowych.
Przeprojektowanie strony firmowej to proces znacznie bardziej złożony, niż zaprojektowanie strony od nowa.
Wielu z nas, myślało już o zmianie jej wyglądu a przynajmniej zdaje sobie sprawę że taka zmiana by się przydała. Jest to ważne i trudne, a zarazem zniechęcające zadanie, przez co przeważnie ląduje na czarnym końcu naszej listy rzeczy do zrobienia. A to wielki błąd, gdyż w takiej sytuacji im szybciej przeprojektujemy stronę, tym szybciej będzie dla nas przyzwoicie zarabiać. Cały sekret tkwi w tym, aby przyciągnąć wielu nowych klientów nie tracąc więzi ze starymi.
Czy powinienem wymieniać moją stronę? Oto jest pytanie!
Problemem jest zarówno brak zaplanowania, jak i brak zrozumienia potrzeby redesignu. Jak przeprojektować stronę firmową, aby zyskać nowych klientów? Przede wszystkim weź pod uwagę, że nie każda strona powinna zostać zmieniona, przynajmniej nie w danym momencie. Celem przebudowy może być zarówno aktualizacja marki, wprowadzenie jej w nową erę. Jak i zwiększenie współczynnika konwersji (conwersion rate) lub zmniejszenie współczynnika odrzuceń (Bouncing rate). Jeśli nie masz więc dobrego powodu na redesign, lepiej go nie rób, bo możesz jej tylko zaszkodzić.
"W coraz większym i szybciej pędzącym internecie, nawet strony zaprojektowane przez zespoły mistrzów w sztuce projektowania starzeją się z ogromną prędkością."
Jeśli Twoja firma nie zmienia strategii, a statystki mówią o wskaźniku odrzuceń poniżej 50% i współczynniku konwersji powyżej 20% To efektywniej będzie przeznaczyć te środki na zwiększenie ruchu (reklamę lub pozycjonowanie) niż inwestować je w nowy projekt strony internetowej. Jeśli dalej jesteś zdeterminowany zmienić wygląd to przedewszystkim znajdź na to czas. Nastaw się też, że może będziesz musiał zrezygnować z jakiegoś projektu, lub innych obowiązków na rzecz tego rozwoju. Ponieważ porządne zaplanowanie redesignu zajmuje sporo czasu.
Od czego najlepiej rozpocząć proces przeprojektowania?
Na to pytanie wypadałoby odpowiedzieć szczegółowo. Musimy mieć przygotowany porządny plan, ponieważ po drodze zawsze pojawiają się jakieś problemy, coś trzeba poprawiać, coś zmienic zupełnie i gdzies przekierować ruch ze starych podstron, z których w nowej wersji rezygnujemy.
"Oczywiście istnieje różnica między modernizacją, a tworzeniem wizerunku marki od nowa. Nawet zbyt duża modernizacja może uczynić więcej szkody, niż pożytku."

Przedstawiamy mapę sześciu elementów, które muszą być dobrze zaplanowane, jeszcze przed rozpoczęciem pracy.
(Przynajmniej powinny być dobrze zakreślone.)
Wymagania co do treści
Na początku wielu projektantów myśli o nawigacji czy elementach wizualnych. Raczej nigdy nie myślimy na początku o naszej treści. A powinniśmy. Parafrazując angielskie „Content is king”, treść nadal jest królem. Warto więc zadbać również o jej odpowiednią oprawę. Bardzo ważna jest czytelność treści. Ocenia się m.in.: odpowiedni kontrast, obszar tekstu czy styl typografii. Pamiętaj aby typografia były dopasowana do stylu strony oraz jej elementów (zdjęć, filmów itp.).
Wymagania interfejsu administracyjnego
Ten etap dotyczy bardziej złożonych stron internetowych. Wiele z nich ma szczególne wymagania techniczne, jak również funkcje, które należy dopasować. Warto o tym pomyśleć wcześniej, ponieważ może się okazać, że dużo więcej czasu będziemy musieli poświęcić na naprawianie tego, niż gdybyśmy wcześniej zaplanowali sobie listę tych szczególnych wymagań naszego projektu.
Czego oczekują użytkownicy odwiedzający Twoją stronę?
Na etapie planowania, co tak naprawdę chcą użytkownicy Twojej strony, przeprowadź badanie, przeprowadź ankietę, zapytaj bezpośrednio, a przede wszystkim zapytaj tych wszystkich, którzy jeszcze nie odwiedzili Twojej strony (np. za pośrednictwem forów internetowych czy portali społecznościowych).
Oprócza zadawania pytań musisz zrozumieć swoich użytkowników. Jedna dogłębna analiza podczas projektowania nie wystarczy, należy ją powtórzyć. Pamiętaj, że re design musi odzwierciedlać interesy Twoich użytkowników. Pomyśl nie tylko, czego chcą, ale również o tym, czego potrzebują.wiarygodnym projektem.
Na to pytanie wypadałoby odpowiedzieć szczegółowo...
Musimy mieć przygotowany porządny plan, ponieważ po drodze zawsze pojawiają się jakieś problemy, coś trzeba poprawiać, coś zmienic zupełnie i gdzies przekierować ruch ze starych podstron, z których w nowej wersji rezygnujemy. Poniżej znajduje się kilka elementów, które muszą być zaplanowane przed rozpoczęciem pracy lub chociaż zakreślone.
Optymalizacja
Redesign wymaga nowego spojrzenia na optymalizację. Sprawdź czego szukają ludzie, wchodzący na Twoją stronę? Skąd przychodzą? Czy uważasz, że znaleźli u Ciebie to, czego szukali?
Zoptymalizuj słowa kluczowe, swoje treści i inne elementy związane z SEO. Redesign jest doskonałym momentem na przegląd optymalności działania witryny tak, aby nowy szablon ją rozszerzał, a nie wchodził jej pod nogi. Jest to również doskonała okazja, aby polepszyć szybkość ładowania się strony.elementów (zdjęć, filmów itp.).
Przejrzyj konkurencję
Po uzyskaniu wstępnych informacji o naszym projekcie, powinniśmy wyjść nieco poza to pole. Szybki przegląd stron internetowych konkurentów może nam znacznie pomóc. Nie staraj się ich kopiować, ale zwróć uwagę na ich mocne i słabe strony. To doskonały sposób na zbudowanie własnej strony internetowej.
Jakie rozwiązania są wykorzystywane na stronach konkurencji? Co jest dobrego w ich treści? Co one wyrażają? Możesz użyć podobnych technik w swoim redesignie lub stworzyć coś nowego w oparciu o to, co Ci przypadło do gustu.
Pamiętaj o mapie do zaprowadzeniu porządku na stronie...
Na tym etapie możemy zaplanować mapę strony. Może, ale nie musi być taka sama jak poprzednio. Redesign strony internetowej to nie tylko design, ale również użyteczność, funkcjonalność i architektura informacji.

Pracę nad mapą strony zaczyna się od strony głównej, a dalszą nawigację tworzy się w dół, do dalszych podstron. Różne funkcje będą musiały zostać dodane do niektórych stron (np. RSS) i warto to mieć na uwadze. Utworzenie mapy strony może pomóc w wizualizacji treści. Bez niej łatwo zapomnieć o ważnych treściach, które mogą spowodować problemy z dopasowaniem pewnych elementów.

Nadszedł czas na opracowanie projektu graficznego...
Skoro już wszystko zostało zaplanowane i właśnie rozpocząłeś pracę nad redesignem naszej marki, możemy przejść do najbardziej ekscytującej części – designu. Większość osób, która nigdy nie robiła redesignu rozpoczyna swoją pracę od tego momentu.

Teraz jesteśmy lepiej przygotowani. Mamy badania, opracowany styl marki oraz wstępny obraz szkieletowy. Mamy już wszystko zaplanowane, a plan jest stały. Jedne rzeczy, których warto pamiętać na tym etapie to to, co przez co już przeszliśmy i co zaplanowaliśmy. Jeżeli badania będą trwały dłuższy okres czasu, przypominaj sobie to, co już przygotowałeś. Wydrukuj sobie obraz szkieletowy i mapę strony, aby mieć je pod ręką. Wprowadź plan w życie.
Rozwijaj i testuj, aż osiągniesz swoje cele
Proces ten jest bardzo prosty i nie wymaga dalszego wyjaśniania. Jeżeli trzymamy się planu, wszystko powinno pójść gładko. Na zakończenie sprawdź wszystkie linki, przeprowadź test na szybkość i usprawnij ją w razie potrzeby. Sprawdź walidację raz jeszcze i rozwiąż ewentualne problemy.

Poproś również obiektywne osoby o sprawdzenie Twojej pracy. Niektóre błędy można przeoczyć. Twoje ostatnie testy powinny być bardzo dokładne.
SEO Redesign. Czyli jak przeprowadzić wdrożenie nowej strony, aby nie zepsuć obecnych pozycji w wyszukiwarkach.
Jeżeli zamierzasz wykonać redesign swojej strony, polecamy skonsultować się również ze specjalistą SEO. Warto zadać mu poniższe pytania:
Które strony kasujemy? I na które z nowych stron przekierowujemy ten ruch.
Jakie słowa kluczowe kierują na kasowane strony i ile przypada na każdą z nich?
Do których stron kasowane strony linkują (ile wewnętrznych odnośników tracimy)?
Do jakich adresów przekierowujemy osoby odwiedzające usunięte adresy stron?
Czy te strony, na które jest przekierowanie, pozycjonowane są na te same słowa co usunięte strony i jak dobrze te pozycjonowanie jest zrobione w porównaniu ze stronami usuniętymi? Choć czasami trudno jest odpowiedzieć na to pytanie, ale na pewno powinno być brane pod uwagę.
Czy musimy usunąć wszystkie z tych stron?
Jak się zmienia wewnętrzne odnośniki miedzy stronami i jaki masz plan, aby te zmiany zrekompensować? Głownie chodzi o to jakie odnośniki są dodawane lub kasowane z głównej strony i głównego menu nawigacyjnego.
Jakie grafiki się zmienia? Czy w danej chwili są jakieś grafiki, które chcemy zmienić, dające jakikolwiek ruch przychodzący i jeśli tak, to jak zamierzamy zrekompensować tę zmianę?