Testy A/B i Split Testing

Co działa na Twoich klientów?

Testowanie stron zwiększa sprzedaż i obniża wydatki. Pod warunkiem, że robisz to dobrze.

Sprawdź jakich błędów unikać i o jakich 6 rzeczach musisz pamiętać podczas testowania swojej strony.

Zaczynajmy.

Testy A/B - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz
> landing page > testy ab

Streszczenie:

Testy A/B mogą poprawić konwersję nawet o 25% i korzysta z tego 61% marketerów. Im lepiej użytkownik czuje się na Twojej stronie, tym chętniej od Ciebie kupuje. Testowanie stron pomaga sprawdzić, co działa najlepiej na Twoich odbiorców.

Być może zastanawiasz się, co ma testowanie strony internetowej do Twojego biznesu?

To może inaczej: czy da się przepłynąć Bałtyk na dziurawej tratwie? Chyba zgodzisz się z tym, że szanse na to są raczej marne.

Podobnie jest z Twoją stroną - bez testów jest jak dziurawa tratwa. Może i gdzieś na niej dopłyniesz, ale na pewno nie zabierzesz ze sobą wielu klientów.

Możesz też długo dryfować bez efektów i zupełnie nie tam, gdzie chcesz.

Skuteczne działania w internecie - w tym prawidłowo przeprowadzone testy stron internetowych, pozwolą Ci pozyskać więcej klientów, podkręcić wyniki i zoptymalizować budżet. Krótko mówiąc: rozwijać się i zarabiać. Pływać po szerokich wodach.

Poza tym, nie owijajmy w bawełnę - sprzedaż on-line stale rośnie. Nawet jeśli prowadzisz swój biznes poza siecią, prędzej czy później klienci będą domagać się Twojej obecności w Internecie.

Na świecie jest ponad 2.14 milionów kupujących on-line.

27%

27% klientów na świecie robi zakupy w Internecie.

20%

20% sprzedaży detalicznej odbywa się w Internecie.

Optymalizacja działań on-line i testowanie stron internetowych, może mieć realny wpływ na Twój biznes. Niezależnie od tego, czy coś na ten temat wiesz czy jest to dla Ciebie zupełna nowość - ten artykuł uporządkuje Twoją wiedzę.

Czym są testy A/B i Split Testing?

Testy A/B

Testy A/B (inaczej testy porównawcze) są jedną z najłatwiej dostępnych metod badawczych i służą do sprawdzenia, która z wersji strony internetowej realizuje założone cele.

Celem może być każda, pożądana z perspektywy korzyści biznesowych reakcja użytkownika, jak np. dokonanie zakupu, zapisanie się na newsletter, pozostawienie danych, udzielenie rekomendacji etc.

W ramach testów A/B tworzona jest wersja A oraz wersja B projektu (np. strony www). To rodzaj eksperymentu, który ma na celu sprawdzenie, który wariant jest skuteczniejszy. W tego rodzaju badaniu testujemy zwykle jedną zmienną.

Przykład: Części użytkowników zostaje zaprezentowana wersja A strony www z grafiką w kolorze czerwonym, a pozostałej części strona B z grafiką barwy zielonej.

Testy A/B mają na celu sprawdzenie m.in.: która wersja strony przyniesie większą liczbę konwersji i jaki element (zmienna) wyzwala u odbiorców pożądaną reakcję (np. zakup, pozostawienie danych, opinii etc.).

Te elementy, które podczas badań dadzą lepsze wyniki, powinny zostać wdrożone w finalnej wersji strony.

Wizualizacja testów A/B na stronie

Lepszy wynik oznacza także poprawę współczynnika konwersji.

Dzięki testom A/B, możesz wpłynąć na przyszłe działania użytkowników strony, tak by konwertowały one na konkretne wartości dla Twojego biznesu.

Testowanie stron internetowych metodą A/B sprawdzi się chociażby wtedy, gdy Twoją stronę odwiedza spora liczba użytkowników,
a nie przekłada się to na wyniki (np. dużo odwiedzających, niska sprzedaż).

Testy A/B mogą być stosowane głównie w przypadku zmian we front-endzie (czyli w widocznej dla użytkownika części witryny).

Przykłady elementów idealnych do testów A/B

  • nagłówki
  • przyciski CTA
  • formularze
  • nawigacja
  • kolorystyka danych elementów
  • elementy graficzne
  • formatowanie tekstu (nagłówki, podtytuły, bullety, podkreślenia)
  • content strony (treść na stronie)

Testy A/B i Split Testing (lub Split URL Testing) to dwie różne metody prowadzenia badań na stronach internetowych.

Split Testing przebiega bardzo podobnie do testów A/B z ważną różnicą - każdy testowany wariant jest hostowany na innym adresie URL. Proces ten ma na celu optymalizację witryny poprzez testowanie różnych jej wariantów.

Wizualizacja testów A/B strony internetowej

Podczas Split Testu bada się zwykle dwie lub więcej wersji całej strony internetowej, losowo udostępniając je odwiedzającym.

Dla porównania - podczas testów A/B badamy różne wersje pojedynczego elementu witryny.

Od czego zacząć testy witryny?

1. Przyjrzyj się danym.

“In data we trust!” twierdzą marketerzy - i słusznie. Na rynku jest dziś wiele narzędzi, które pomogą Ci znaleźć te obszary strony, które wymagają optymalizacji oraz lepiej poznać Twoich odbiorców.

Do tych celów możesz wykorzystać np.: Google Analytics, Google Search Console, HotJar (mapy ciepła).

2. Postaw mierzalne cele.

Zastanów się, które elementy są problematyczne i wymagają optymalizacji. Wybierz metodę testów. Dla przykładu - możesz testować nowy przycisk formularza i wykorzystać do tego testy A/B.

3. Sformułuj hipotezy.

Stwórz listę pomysłów, które pomogą Ci w rozwiązaniu problemu i w optymalizacji. Zastanów się, które z nich mogą realnie wpłynąć na lepszą konwersję i pozytywne doświadczenia użytkownika.

4. Przetestuj to!

Przygotuj badanie i rozpocznij test. Na bieżąco obserwuj wyniki, ale nie przerywaj ich! Z pełną analizą zaczekaj do końca badania, tak aby uzyskać kompletny wynik.

5. Analizuj wyniki i wyciągaj wnioski.

Dokładnie sprawdź różnice pomiędzy wariantami A i B oraz różnymi wersjami strony (przy Split Testing). Oceń, które zmiany wpłynęły pozytywnie na konwersję oraz wrażenia użytkowników.

6. Wprowadź zmiany.

Zastosuj te optymalizacje, które okazały się najlepsze z perspektywy użytkowników oraz najkorzystniejsze dla Twojego biznesu.

Wizualizacja Split Testing

Jeśli czujesz, że testowanie strony lepiej wychodzi specjalistom, sprawdź co możemy dla Ciebie w tym obszarze zrobić, skontaktuj się z nami.

Najczęstsze błędy podczas testowania stron

1. Zbyt szybkie zakończenie testu.

Zdarza się, że w pierwszej fazie testów pojawiają się wyniki, które w widoczny sposób potwierdzają hipotezę. Nie kończ badania przed czasem! Na właściwy rezultat testów warto poczekać.

2. Pomijanie zmiennych, które mogą mieć wpływ na wynik.

Pamiętaj, że ruch na stronie może się zwiększać np. podczas wyprzedaży Black Friday, w trakcie prowadzenia kampanii reklamowych itp., co może wpłynąć na wynik testów.

3. Wykonywanie testów bez uwzględnienia źródeł ruchu.

To czy użytkownik korzysta z wersji mobile czy desktop może wpłynąć na wyniki badania, a co za tym idzie, prowadzić do błędnych wniosków. Zawsze badaj różne grupy!

4. Jednorazowość testów.

Zaniechanie ponownych testów, które powinny być przeprowadzone w odstępie czasowym, zwiększa ryzyko uzyskania błędnych wyników oraz wprowadzenia nieefektywnych zmian. Powtarzaj testy!

5. Badanie zbyt wielu elementów jednocześnie.

Nadmierna ilość badanych komponentów może negatywnie wpłynąć na uzyskane wyniki i nie pozwolić Ci jednoznacznie stwierdzić co zadziałało, a co nie.

Testowanie stron internetowych – korzyści

Testy A/B krok po kroku

Kiedy testowanie to zbyt mało?

Skoro testowanie stron internetowych przynosi aż tyle korzyści, to czy istnieją jakieś minusy tej optymalizacji?

Tak, przyjrzyjmy się temu bliżej.

Pokusa badania wielu (nie zawsze istotnych) elementów strony lub różnych jej wariantów może generować dodatkowe koszty i niepotrzebnie angażować zespół.

Szczególnie przy dużych witrynach, gdzie lista zmiennych do testowania staje się długa.

Testy A/B strony internetowej nie pomogą, jeśli zawiera ona poważniejsze błędy w obszarze użyteczności lub inne wady u podstaw projektu.

Zmiana jednego przycisku może nie wystarczyć, gdy kuleje cały proces sprzedaży lub nie działają płatności.

Testy A/B oraz Split Testing pozwalają na zbadanie tylko określonych elementów strony (nie da się dzięki nim przeprowadzić np. pogłębionych obserwacji zachowań użytkowników), dlatego powinny być jedyną z kilku metod, po jakie sięgniesz przy optymalizacji strony.

Testy stron internetowych – czy warto?

Optymalizacja strony internetowej sprawia, że staje się ona lepsza od innych. Nie chodzi o sam wygląd (podobno o gustach się nie dyskutuje, choć wizerunek ma znaczenie np. przy budowaniu Landing Page, o czym piszemy tutaj), a o przewagę konkurencyjną.

O tym, czy strona jest dobra decyduje parę czynników. Głównie tych, które wpływają na pozytywne doświadczenia użytkownika, takich jak łatwe wyszukiwanie informacji, prosty proces zakupowy czy szybki kontakt z obsługą.

Te elementy wpływają z kolei na efekty biznesowe.

Im lepiej użytkownik czuje się na Twojej stronie, tym chętniej kupi produkt lub usługę, powróci by dokonać kolejnego zakupu lub poleci serwis innym. A Tobie zwiększy zysk.

Testowanie stron internetowych może przynieść też inne korzyści. Oprócz poprawy User Experience (doświadczeń użytkownika), testy podnoszą konwersję. Więcej o konwersji pisaliśmy tutaj.

25%

Testy A/B mogą poprawić konwersję na poziomie 25%

61%

Aż 61% marketerów wykorzystuje testowanie stron internetowych by zoptymalizować konwersję

W biznesie i w marketingu liczby mówią same za siebie.

76%

76% klientów ocenia firmę bazując na wyglądzie i działaniu jej strony

Intuicyjny projekt UX usprawnia konwersję nawet 4-krotnie. Masz średnio 2.31 s, aby przekonać klienta do pozostania na Twojej stronie.

Testowanie stron internetowych - w tym Testy A/B czy Split Testy to przykłady optymalizacji, które warto wdrożyć w swoim biznesie, bowiem oprócz wielu korzyści i nielicznych wad, nie wymagają od Ciebie dużych nakładów finansowych.

Zauważ! Nie każdy odwiedzający stronę od razu stanie się Twoim klientem.

2%

Drip donosi, że średnio około 2% zakończy wizytę kupnem

98%

W praktyce oznacza to, że 98% potencjalnych klientów opuści witrynę bez zakończenia transakcji

Zalety testowania stron internetowych

A zatem to jak wygląda Twoja strona i jakie doświadczenia mają odwiedzający, ma kolosalny wpływ na Twoje wyniki.

Dlatego im wcześniej przeprowadzisz niezbędne testy, tym szybciej wyprzedzisz konkurencję i obniżysz koszty.

Podsumowanie

Dzięki badaniom A/B i Split testom, będziesz podejmować decyzje w oparciu o konkretne dane na temat zachowań użytkowników, a nie o “widzimisię” swoje lub zespołu, które często (sorry!) nie pokrywa się z preferencjami odbiorców i kiepsko wpływa na ostateczny efekt działań.

Wszystko wskazuje na to, że jeśli poważnie myślisz o biznesie internetowym, testowanie stron internetowych powinno być częścią Twoich rutynowych działań.

Jeśli jednak nadal potrzebujesz wsparcia w optymalizacji swojej strony lub chcesz stworzyć całkiem nową witrynę skontaktuj się z nami. Chętnie wesprzemy Twój biznes w owocnej realizacji!

Rozdział 1:
Fundamenty skutecznych stron w biznesie
Odkryj, jak landingi mogą zrewolucjonizować Twoje działania marketingowe szybciej niż myślisz. Dowiedz się, jak to działa!
Rozdział 2:
Tworzenie skutecznej Landing Page
Sprawdź, jak powstaje doskonały landing page. Taki, któremu klientom ciężko się oprzeć.
Rozdział 3:
Kluczowe elementy skutecznych Landing Page
Dowiedz się, jakich elementów nie może zabraknąć na landingu, jeśli myślisz poważnie o przekuwaniu kliknięć w sprzedaż.
Rozdział 4:
Cele i rodzaje Landing Page
Zrozum jak żonglować różnymi rodzajami stron docelowych, aby Twoja firma prosperowała jak nigdy dotąd.
Rozdział 5:
Optymalizowanie Landing Page
Są skuteczne landingi i takie, które rozbijają bank. Odkryj wskazówki, które odblokowują konwersje.
Rozdział 6:
Landingi na czasie
Dopasuj swoją stronę docelową do zmieniających się wymagań klientów. Sprawdź, co działa na nich teraz.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5