Treści interaktywne

Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców?

Poradnik dla przedsiębiorców, którzy chcą angażować swoich odbiorców i zwiększać zasięgi marki.

Czytaj dalej, aby poznać przykłady interesujących treści interaktywnych i porady, jak tworzyć treści, które wciągną czytelnika.

Content marketing - treści interaktywne - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Mariusz Słowik
Head of design

> content marketing > tresci interaktywne

Streszczenie:

Treści interaktywne przynoszą aż o 52.6% więcej zaangażowania niż treści statyczne. Internauci interesują się nimi i udostępniają je dalej. Dzięki temu pomagają w zwiększaniu konwersji, a Twój biznes zaczyna istnieć w świadomości większej liczby odbiorców.

Interaktywne treści generują nawet dwa razy więcej konwersji niż statyczne.

Taki content jest częściej udostępniany przez odbiorców – „podają dalej” 38% treści interaktywnych i 17% statycznych.

Warto więc włączyć je do swojej strategii marketingowej, by dzięki nim zwiększać zasięgi oraz sprzedaż. To po prostu działa, pod warunkiem że robisz to dobrze, ale o tym za chwilę.

Użytkownicy Internetu są bombardowani tyloma informacjami, że ich uwaga jest krótka i łatwo ją stracić. Jeśli więc na Twojej stronie znajdą oni coś niebanalnego, zatrzymasz ich na dłużej.

Zwiększy to świadomość Twojej marki, co może przełożyć się na sprzedaż.

Interaktywne quizy, testy i innego rodzaju treści pozwalają jak najbardziej spersonalizować Twoją ofertę.

To ważne, bo 49% kupujących nabyło produkt (mimo że nie zamierzało) po otrzymaniu takiej dopasowanej propozycji.

Treści interaktywne zatrzymują użytkowników na Twojej stronie. Im dłużej będą na niej przebywać, tym bardziej doceni to Google – ustalając kolejność wyświetlania stron w wynikach wyszukiwania.

Co więcej, treści interaktywnych wcale nie jest jeszcze tak dużo. A to oznacza, że możesz łatwo się wyróżnić na tle konkurencji.

Czym są treści interaktywne?

Treść interaktywna to taka, z którą odbiorca może wejść w interakcję.

Strona może zmieniać informacje czy szatę graficzną, dopasowując się do kliknięć użytkownika.

Content marketerzy (marketerzy treści) zauważają, że cieszy się ona coraz większą popularnością. Dlatego chcą w nią inwestować. Dzięki niej można budować zaangażowanie.

Treści powinny wzbudzać emocje, zaciekawiać. Odbiorcy budują wówczas większą więź z Twoją firmą, a to pomaga w zwiększeniu sprzedaży.

Treści interaktywne przynoszą nawet 52.6% więcej zaangażowania niż elementy statyczne.

Potencjalni klienci spędzają na stronie średnio 13 minut, zapoznając się z interaktywną treścią – w porównaniu do 8.5 minuty w przypadku statycznej.

Chcesz, aby Twoja strona była wydajna i przyciągała odbiorców? Zrobimy ją dla Ciebie! Odezwij się do nas i zdobądź niezobowiązującą wycenę projektu!

Przykłady treści interaktywnych

Interaktywne są między innymi aplikacje, gry czy wideo 360 stopni. Z jakimi jeszcze treściami odbiorca może wejść w interakcję?

Quizy

Jednym z przykładów treści interaktywnych są różnego rodzaju quizy i testy. Możesz z nich skorzystać na kilka sposobów.

Na przykład Filmweb na swojej stronie udostępnia wiele tego rodzaju treści:

1. „Rozpoznasz aktorkę po oczach?”

2. „Jak dużo wiecie o »Wiedźminie«?”

3. lub „Sprawdź, którą postacią z horroru jesteś”

to tylko niektóre z nich.

Po wypełnieniu testu wynik można udostępnić nie tylko na swoim profilu, lecz także na Facebooku.

W związku z tym niewielkim nakładem możesz sprawić, że stworzone przez Ciebie treści będą chętnie udostępniane, a zasięg Twojej strony się zwiększy.

Doskonałym przykładem takiego quizu jest Lip Quiz od Sephory.

Wystarczy wypełnić proste kryteria i od razu z całego morza możliwości otrzymujesz spersonalizowane propozycje produktów, dopasowane idealnie do tego, czego szukasz.

Nawet mistrzowskie filtrowanie na stronie nie daje tak dobrego rezultatu!

Pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania Google

Dzięki testom i ankietom możesz również poznać swoich odbiorców, dowiedzieć się, czego oczekują, jaka jest Twoja grupa docelowa.

Takie dane to punkt wyjścia do wielu działań marketingowych.

Kolejnym przykładem treści interaktywnych są opcje ankiety na Instagramie czy LinkedIn.

Ich przeprowadzanie jest szybkie, proste i co najważniejsze – angażuje użytkowników, ponieważ sprawdzenie wyników jest możliwe dopiero po odpowiedzeniu na pytanie.

Content marketing według Sephory

Webinary

Internetowe seminaria przeprowadzane na żywo to kolejny sposób na wprowadzenie treści interaktywnych.

W tym przypadku polega to na angażowaniu uczestników takiego wydarzenia.

Można to robić na wiele sposobów: przeprowadzając serię pytań i odpowiedzi, będąc obecnym na chacie i reagując na sugestie czy nawet przeprowadzając konkursy.

Ewa Popielarz, korektorka i prowadząca Akademię korekty tekstu, na swoich webinarach zaangażowała uczestników za pomocą quizu z nagrodami.

Dzięki stronie internetowej każdy odbiorca mógł odpowiadać na zadawane przez nią pytania. Osoba, która uzyskała największą liczbę punktów, wygrywała upominek.

Wirtualne spacery

Dzięki wirtualnym spacerom możemy znaleźć się w wielu miejscach na świecie i „wędrować” po ich zakamarkach, nie wychodząc z domu.

W ten sposób możemy zwiedzić na przykład Muzeum Powstania Warszawskiego czy kopalnię soli „Wieliczka”.

Ankieta na LinkedIn

Narzędzia interaktywne

W tym przypadku wiele zależy od tego, czego potrzebują Twoi odbiorcy.

Jeśli sprzedajesz ubrania, możesz stworzyć narzędzie, które pozwoli na tworzenie stylizacji online z produktów dostępnych w Twoim sklepie.

Jeżeli zajmujesz się fryzjerstwem, możesz stworzyć narzędzie, które na podstawie zdjęcia wygeneruje dopasowane do użytkownika kolory włosów.

Firma Adobe stworzyła na przykład stronę, na której można wygenerować paletę kolorów.

Wirtualny spacer – Muzeum Powstania Warszawskiego

Mapy

Interaktywne mapy to doskonały pomysł, by zatrzymać użytkownika na dłużej.

Przykładowo, jeśli jesteś właścicielem biura podróży, na swojej stronie możesz umieścić mapę krajów, do których organizujesz wycieczki.

Po najechaniu na nazwę odbiorcy będą mogli przeczytać najważniejsze informacje o tym miejscu i poznać cenę takiej podróży.

Treści interaktywne - koło kolorów firmy Adobe

Ciekawą mapę interaktywną stworzyła Mapa Karier. Można wędrować po mieście, klikać na poszczególne budynki i sprawdzać, kto w nich pracuje.

Na przykład po kliknięciu w Centrum zarządzania kryzysowego wyświetlają się opisy takich zawodów jak ratowniczka górska czy hydrolog.

Treści interaktywne - przykład mapy interaktywnej

Kalkulatory

Kalkulator BMI, wyliczający ubezpieczenie, wynagrodzenie – to wszystko doskonały sposób na interakcję z odbiorcami.

Zadaniem internauty jest wpisanie danych i oczekiwanie na wynik (który powinien pojawić się jak najszybciej).

Musisz mieć świadomość, że takich kalkulatorów jest w sieci mnóstwo. Oznacza to, że musisz zaproponować jakąś wartość dodaną, coś czego inne strony nie zawierają.

Poniżej przedstawiamy kalkulator wynagrodzeń Pracuj.pl. Dzięki jego zaawansowanym opcjom obliczysz wynagrodzenie nie tylko z umowy o pracę, lecz także zlecenia, dzieło czy nawet kontraktu B2B.

Kalkulator ten oblicza również składki w przypadku wynagrodzeń, które nie są stałe w ujęciu rocznym.

Treści interaktywne - mapa miasta stworzona przez Mapę Karier

My również wykorzystujemy kalkulatory na naszej stronie. Jeden z nich pozwoli Ci trzema ruchami obliczyć szacowany zysk z inwestycji w dobry copywriting.

Treści interaktywne - przykładowy kalkulator wynagrodzeń

Algorytm Google a treści interaktywne

Samo umieszczenie treści interaktywnych na stronie internetowej to jeszcze nie wszystko.

Musisz zadbać o to, by strona dobrze się pozycjonowała, czyli była lepiej widoczna w Internecie.

Oprócz działań SEO, które możesz podjąć, warto mieć świadomość tego, co podoba się algorytmom, czyli systemom, które odpowiadają za kolejność w wynikach wyszukiwania.

W przypadku interaktywności duże znaczenie ma Algorytm RankBrain.

Jest to narzędzie, które rozumie, jaką intencję miał pytający, wpisując daną frazę do okienka wyszukiwania.

Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz zapamiętywaniu, jakie są powiązania między zapytaniami użytkowników.

Dlatego też po wpisaniu w wyszukiwarkę danej frazy internauta, jeśli nie zostanie znalezione dokładne dopasowanie, może w wynikach wyszukiwania znaleźć takie strony, które jej nie zawierały, ale odpowiadają na jego potrzeby.

Co to oznacza?

Musisz tworzyć treści, które rozwiązują problemy odbiorców i utrzymywać ich zaangażowanie.

Wszelkie kalkulatory, ankiety i testy szybko odpowiadają na potrzeby. Powinny znajdować się w nich tylko najważniejsze, konkretne zapytania.

Internauta dostał propozycję wynagrodzenia podaną w wartości brutto? Po wpisaniu danych od razu powinien dostać odpowiedź, ile właściwie zarobi.

Zniechęci się, jeśli oprócz wartości brutto i typu umowy będzie musiał wpisać na przykład swoją płeć czy branżę.

Istnieją też treści interaktywne, które mają wciągać i wzbudzać zainteresowanie. Nie muszą natychmiast przydać się użytkownikom.

Ważniejsze tutaj jest angażujące doświadczenie. Im bardziej pochłaniające, tym lepiej „oczami” algorytmu.

Przykładem takich wciągających treści, ale nie do końca odpowiadających na problemy, są wspominane quizy Filmwebu.

Czy wiedza o tym, którym bohaterem horroru jesteś, jest Ci niezbędna? Pewnie nie, ale rozrywka, którą takie testy zapewniają, to wynagradza.

O czym musisz pamiętać, tworząc treści interaktywne?

Pierwszym krokiem w planowaniu treści tego rodzaju jest ustalenie, do czego mają służyć i zaprojektowanie ich.

Musisz wziąć pod uwagę użyteczność, szybkość, ale też aspekty wizualne.

Treści interaktywne muszą dobrze wyglądać – na tyle, by zachęcić do skorzystania z nich, zaciekawić i być przyczynkiem do tego, że użytkownik, będzie chciał się nimi podzielić.

Aby wszystko było jak najbardziej profesjonalne, warto zatrudnić specjalistę, który zajmie się grafikami, tworzeniem layoutu itd.

Pamiętaj, że co za dużo, to niezdrowo, także w tym przypadku.

Im więcej treści interaktywnych na stronie, tym wolniejsza może ona być. Jeśli użytkownik będzie musiał czekać zbyt długo na jej załadowanie, najpewniej z niej wyjdzie… i więcej nie wróci.

40% użytkowników opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy!

Sprawdź za pomocą PageSpeed Insight wydajność swojej strony. Dzięki wskazówkom tam zawartym możesz przyśpieszyć jej działanie.

Wskazówki przydadzą się również internautom, którzy pojawiają się na Twojej interaktywnej stronie.

Poinstruuj ich, co powinni zrobić, jak korzystać z treści i na czym one polegają. Nie muszą być to osobne artykuły, wystarczą krótkie wskazówki!

Treści interaktywne - kalkulator na stronie Owocnych

Umieść przy swoich treściach interaktywnych przyciski udostępniania w mediach społecznościowych. Ułatwisz dzięki temu odbiorcom podzielenie się nimi na swoich profilach.

Treści interaktywne - podpowiedzi do mapy interaktywnej

Pamiętaj, że treści interaktywne muszą być użyteczne i ciekawe. Tylko wówczas wykorzystanie ich na Twojej stronie będzie miało sens.

Marketing treści to także wiele innych interesujących zagadnień. Co jeszcze może być dla Ciebie pomocne w zwiększaniu konwersji? Nasz przewodnik odpowiada na to pytanie. Zajrzyj tam po więcej przydatnych wskazówek.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5