Content marketing: wskazówki

To decyduje o wynikach

Poradnik dla firm, które chcą od swojego content marketingu więcej ruchu na stronie, zaangażowanych odbiorców i stałego dopływu potencjalnych klientów.

To robi różnicę między słabym i dobrym content marketingiem!

Zaczynajmy.

Content marketing - wskazówki - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Anna Kloz
Copywriter

> content marketing > wskazowki

Streszczenie:

Content marketing jest o 62% tańszy niż inne metody zwiększania konwersji. Tworzenie ciekawych, unikalnych treści jest strategią przynoszącą sukces w długiej perspektywie czasowej. Z drugiej strony – jego efekty również przynoszą firmie zyski przez lata.

Korzystanie z marketingu treści w swoich działaniach zwiększa Twoją szansę na sukces nawet o 97%!

Ponadto żadna inna forma marketingu nie przynosi korzyści firmy tak długoterminowo.

To o tyle istotne, że content marketing jest o 62% tańszy od innych metod, jednocześnie sprawia, że Twoja firma może zyskać aż o 3 razy więcej potencjalnych klientów.

Nic więc dziwnego, że 80% marketingowców odnoszących sukcesy wydaje więcej niż 10% całego budżetu właśnie na marketing treści.

Dobrze prowadzony content marketing ma świetne ROI, czyli wskaźnik rentowności inwestycji.

Powyższe dane mówią jedno: warto zadbać o treści w marketingowym ujęciu! Popraw swój content marketing – wskazówki przedstawiamy w artykule.

Dlaczego marketing treści?

Content marketing przyniesie korzyści Twojej firmie jeśli chcesz zbudować trwałe kontakty z klientami lub powiększyć ich liczbę.

Dzięki treściom budujesz wizerunek eksperta – dzielisz się swoją wiedzą, doświadczeniem, edukujesz, budujesz zaufanie i wzmacniasz pozycję swojej marki w świadomości odbiorców.

Nie musisz stosować sztuczek, po prostu robisz to, na czym znasz się najlepiej, by zaciekawić i zatrzymać potencjalnych klientów.

Marketing treści działa długoterminowo. To, co stworzysz, możesz stale ulepszać, modyfikować. Jest to długotrwały proces, ale w momencie, gdy zadziała, przynosi korzyści przez naprawdę długi czas.

Treści nie zawsze bezpośrednio popychają do sprzedaży, ale doskonale poradzą sobie z budowaniem pozytywnych skojarzeń z marką, a to przekłada się na przykład na głębsze nią zainteresowanie i lojalność.

Content marketing – wskazówki, które pozwolą Ci tworzyć skuteczne treści

Pierwszym krokiem jest ustalenie, kto jest Twoim odbiorcą docelowym. Istotne, by treści były do niego dopasowane. Dzięki temu ich odbiór będzie lepszy, a potencjalny klient najpewniej do Ciebie wróci.

Nie wiesz, jak stworzyć personę, czyli profil idealnego klienta? Przygotowaliśmy szablon i zeszyt ćwiczeń, dzięki któremu określisz odbiorcę docelowego krok po kroku.

Kiedy wiesz już, do kogo mówisz, dowiedz się też, jakie treści są takim osobom potrzebne. To istotne, aby odpowiadały one na potrzeby odbiorcy, rozwiązywały jego problemy, przekazywały wskazówki.

Skąd wiedzieć, czego chce odbiorca? Pojawiając się w miejscach, w których jest obecny: na forach, w komentarzach pod artykułami, w grupach na Facebooku i w innych mediach społecznościowych.

Możesz też skorzystać z darmowych narzędzi, na przykład AnswerThePublic, w którym po wpisaniu głównego tematu przekonasz się, jakie frazy z nim związane wpisują w wyszukiwarkę odbiorcy.

Analiza słów kluczowych, czyli tego, co wpisuje internauta w wyszukiwarkę, również doskonale sprawdzi się w poszukiwaniu interesujących go tematów.

Zazwyczaj pierwsze kroki odbiorcy kierują właśnie do wyszukiwarki, gdzie wpisują zapytania. Tutaj przydatny okazać może się na przykład planer słów kluczowych Google.

Określenie grupy docelowej

Treści tworzone na podstawie fraz będą się dobrze pozycjonować, czyli wyświetlać wyżej w wynikach wyszukiwania, co również jest jednym ze sposobów dotarcia do nowych osób.

W Twoich treściach nie jest potrzebna ciągła autoreklama.

Odbiorcy przychodzą do Ciebie po rozwiązanie problemu lub zaspokojenie konkretnej potrzeby. Między innymi content marketing to wskazówki, działania, rady. Świadomość marki buduje się niejako w tle.

Dlatego tworząc materiały, staraj się nie mówić zbyt wiele o sobie i swoich usługach. Zaufanie zdobędziesz, dając wiedzę, a nie reklamę.

Posługuj się zrozumiałym, dopasowanym do odbiorcy językiem i twórz komunikaty, które będą dla nich nie tylko jasne, lecz także ciekawe. Nie chodzi o tworzenie podręcznika, ale o konkretne, przydatne informacje podane w przystępny sposób.

Nie zamykaj się również na wspominanie o innych biznesach. Klient nie zaufa firmie od razu – będzie uważał bowiem, że jej działania są stronnicze. W końcu każdemu zależy na sukcesie i sprzedaży.

Dlatego w swoich mediach nie obawiaj się wspominania o innych specjalistach w branży, zapraszania ich do współpracy, polecania narzędzi, których nie stworzyłeś.

To najlepsze praktyki w tworzeniu zaufania. Sprawią, że odbiorcy będzie łatwiej uwierzyć w to, że nie chodzi Ci tylko o reklamę.

Promuj gotowe treści w tych samych miejscach, w których poszukiwałeś problemów Twojej grupy docelowej.

Pojawiaj się na grupach na Facebooku, na forach. Rozszerzaj swoje działania, nie tylko dziel się swoimi materiałami, lecz także buduj kontakty – komentuj, odpowiadaj na pytania, rozpocznij interakcję z potencjalnym klientem.


Wówczas nie będziesz jedynie reklamodawcą, lecz także częścią społeczności.

Najlepsze praktyki tworzenia treści

Jeżeli chodzi o content marketing, wskazówki do tworzenia dobrych treści można przedstawić za pomocą schematu.

Analiza fraz w planerze słów kluczowych Google

Jaki powinien być Twój tekst?

Sprzedajesz jakiś produkt lub usługę? Napisz o tym. Nie chodzi o zachwalanie swojej firmy, ale o praktyczne porady.

Przykładowo, jeśli świadczysz usługi redakcji i korekty, napisz na blogu, czym się one różnią. Dzięki temu klient będzie wiedział, czego od Ciebie oczekuje.

Korzystaj też z treści wizualnych, które ułatwią odbiór. Projektuj infografiki, wykresy, diagramy.

Twórz teksty oparte na danych – twarde liczby to najlepsze potwierdzenie tego, o czym mówisz.

Korzystaj z badań, raportów, przeprowadzaj ankiety. Nie obawiaj się humoru – jeśli tylko pasuje to do Twojej grupy docelowej, śmiechem możesz przyciągnąć odbiorców i pokazać się z bardziej ludzkiej strony.

Podczas uśmiechu wytwarza się dopamina, serotonina, endorfiny i neuropeptydy, które można też określić jako hormony szczęścia. Nie tylko łagodzą stres, lecz także wspomagają walkę z depresją.

Jeśli więc wyzwolisz je w swoich odbiorcach, będą oni mieli same pozytywne skojarzenia z Twoją marką.

Pamiętaj również o optymalizacji, czyli przygotowaniu tekstu (oraz innych elementów stron internetowych) w taki sposób, aby znalazł się on wysoko w wynikach wyszukiwania.

Składa się na to na przykład używanie fraz kluczowych (naturalnie i z umiarem), formatowanie tekstu, linkowanie wewnętrzne (czyli linkowanie do własnych treści) czy chociażby nagłówki.

Ściana tekstu nikogo do Ciebie nie przekona. Musisz formatować tekst, stworzyć hierarchię wizualną, odpowiednio oznaczać nagłówki, wyróżniać najważniejsze informacje, używać wypunktowań itd.

Schemat tworzenia skutecznych treści

Nie zapominaj o aktualizacji treści. Mogą być one użyteczne dla odbiorcy przez długi czas, jeśli tylko zadbasz o ich jakość.

Odświeżenie sprawi, że będziesz mógł znowu promować tekst wśród swojej grupy docelowej.

Twórz też ciekawe zajawki do mediów społecznościowych. Udostępniaj tam swoje materiały, jednak nie kończ na udostępnianiu linków. Podziel się najciekawszymi danymi, stwórz infografikę, która przyciągnie uwagę.

Warto jednak zastosować lukę informacyjną, aby odbiór nie skończył się jedynie na przeczytaniu postów w social media.

Luka to niedobór informacji – można powiedzieć, że zapowiadasz temat, ale podkreślasz, że to, co chce otrzymać odbiorca, czeka na niego w treści głównej.

Stwórz szablony dla swoich wpisów

Swoje artykuły blogowe możesz w łatwy sposób usystematyzować.

Warto stworzyć szablon na podstawie tego, co już pisałeś.

Wykreowaniem takiej templatki możesz też zająć się jeszcze przed tworzeniem treści lub wykorzystując te artykuły, które są najchętniej czytane.

Co dają szablony?

Jeśli wiesz, jak skonstruować tekst, Twoim zadaniem jest zrobienie researchu i napisanie odpowiednich partii tekstu.

Nie musisz zastanawiać się, jak powinna wyglądać hierarchia treści, jakich wyróżników używać itd.

Piszesz posty blogowe na bazie listy? Wykorzystaj nasz szablon.

Hierarchia nagłówków w tekście

Potrzebujesz więcej inspiracji? Inne przykładowe szablony znajdziesz w naszym artykule o prowadzeniu bloga.

Skorzystaj ze strategii 10x content

10x content to tworzenie treści, które będą 10 razy lepsze niż te, które są aktualnie dostępne w wyszukiwarce.

Co to oznacza? Tworzenie treści absolutnie wyjątkowych, wyczerpujących temat, które spełniają wszystkie oczekiwania użytkowników.

10x content realnie przekłada się na to, jak widzą Cię algorytmy Google. Im lepszy tekst, tym wyżej znajdzie się w wyszukiwarce.

Przyjrzyj się pierwszym artykułom w wyszukiwarce i stwórz tekst:

który dogłębniej poruszy temat (nie obawiaj się objętości, w takim przypadku długie teksty mają lepsze wyświetlenia);

- użyteczny, z przejrzystą strukturą, dobrze zaprojektowany;

- ciekawy, przyciągający;

- z poczuciem humoru;

- lepiej dopasowany do zapytań, które wpisują internauci w Google.

Poznaj intencję wyszukiwania

ntencja wyszukiwania, czyli search intent, to powód dla którego użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarce.

Musisz wiedzieć, czego potrzebuje i jakich odpowiedzi od Ciebie oczekuje.

Jeśli na przykład wpisuje frazę: jak zbudować szopkę bożonarodzeniową – sprawa jest prosta. Potrzebuje instrukcji krok po kroku, a jego intencję określamy jako informacyjną.

Potrzebuje informacji na dany temat i jeszcze nic nie chce kupić (szopki, ale materiały do jej stworzenia to coś, czego może potrzebować już w tym momencie).

Za to kiedy wpisuje frazę: lenovo thinkpad t480 – szuka konkretnego laptopa i ta intencja jest transakcyjna – przekłada się na bezpośrednią sprzedaż.

Niektóre zapytania są jednak mniej precyzyjne. Co wtedy?

Najprostszym sposobem, by dowiedzieć się, czego szuka użytkownik, jest wpisanie frazy kluczowej w wyszukiwarkę i sprawdzenie pierwszej strony wyników wyszukiwania.

To podpowie Ci, jaka dokładnie była intencja Twojego potencjalnego odbiorcy.

Postaw na treści interaktywne

Kiedy odbiorca poczuje się bardziej związany z marką? Gdy będzie miał poczucie, że jest częścią procesu.

Ułatwić mogą to wszelkiego rodzaju treści interaktywne: quizy, ankiety, mapy, aplikacje, spersonalizowane oferty itd.

Nie tylko przyciągają one na dłużej uwagę, lecz także dają potencjalnemu klientowi poczucie sprawczości.

Szablon: wpis blogowy z listą

Wartość jest kluczowa

Twój odbiorca musi czuć, że stworzone przez Ciebie treści niosą dla niego jakąś wartość. Nie tylko konsumuje je, lecz także zdobywa realną, przydatną wiedzę.

To dlatego warto tworzyć poradniki, tutoriale, przekazywać wskazówki, nowe sposoby użytkowania itd.

Dobrym przykładem są filmiki z kuchennymi trikami ułatwiającymi życie – często stają się viralem i aktywują odbiorców.

Użytkownik dostaje wiedzę, a Twoja firma – pozycję eksperta i lidera w swojej branży.

Wykorzystaj recykling treści

Recykling treści to sposób na wykorzystanie jednej treści w kilku formach.

Dzięki temu możesz udostępniać je na wielu platformach.

Napisałeś artykuł? Stwórz do niego infografikę, którą udostępnisz na Facebooku czy Instagramie, nagraj go w formie podcastu, a fragment udostępnij na TikToku w formie krótkiego filmiku.

Ankieta na LinkedIn

Wykorzystaj lejek zakupowy w content marketingu

Wśród najlepszych praktyk marketingu treści znajduje się również tworzenie strategii dopasowanej do lejka sprzedażowego.

Przykład recyklingu treści

Według tej zasady przeprowadzamy potencjalnego klienta od góry przez różne etapy. Ostatnim z nich jest sprzedaż.

W praktyce oznacza to tworzenie tekstów dopasowanych do każdego z nich. Muszą one zachęcać odbiorców do tego, by znaleźć się na samym dole - kupić u Ciebie.

Należy tworzyć treści do wszystkich etapów, ponieważ każdy odbiorca jest na innym etapie swojej drogi zakupowej, a Twoim celem jest popchnięcie go w dół lejka.

Schemat lejka sprzedażowego

Treści z górnej części lejka to te, które nie są Twoją reklamą. Mają one odpowiadać na problemy użytkowników. Dzięki temu nie tylko zyskują oni rozwiązanie, lecz także zwiększają świadomość marki.

Tutaj znajdują się treści, które zazwyczaj nie doprowadzają do zakupu, ale sprawiają, że potencjalny klient kojarzy Twoją firmę.

Dlatego ważne, by dostał od Ciebie wartościowy content, który sprawi, że będzie chciał do Ciebie wracać.

Mogą to być poradnikowe artykuły lub wideo na YouTubie, edukacyjne posty w mediach społecznościowych lub przydatne rady.

Na górze lejka znajdują się też wszelkie treści viralowe, czyli takie, które są chętnie udostępniane.

Klienci a lejek zakupowy

Środkowe etapy lejka sprawiają, że odbiorca zaczyna interesować się Twoją marką.

Pomocne w tym są porównania produktów, case studies, newslettery, wersja demo czy e-booki eksperckie.

Treści górnych etapów lejka zakupowego

Dzięki powyższym materiałom potencjalny klient znaleźć się może na samym dole lejka, w którym chce dokonać zakupu.

Na tym etapie istotne są recenzje, opinie klientów, e-maile sprzedażowe, landing pages (strony sprzedażowe) czy webinary.

Treści środkowych etapów lejka zakupowego

Aby odbiorcy sprawnie poruszali się między kolejnymi częściami lejka, można pomóc sobie np. płatną reklamą, zniżkami czy promocjami.

Powszechną praktyką jest także oferowanie darmowego e-booka w zamian za zapis do newslettera.

Jak sprawdzić, czy Twoje treści są skuteczne?

Najlepsze praktyki oraz content marketingowe wskazówki nie będą pomocne, jeśli nie będziesz sprawdzać, jak Twoje treści radzą sobie w sieci.

1. Zwracaj uwagę na ruch na stronie. Czy Twoje treści przyciągają nowych odbiorców? Czy tematyka jest dla nich ciekawa?

2. Istotna jest również liczba klientów – czy Twój content marketing sprawia, że zyskujesz nowych klientów? Skąd pojawiają się na Twojej stronie? Nie zawsze takie dane łatwo wyciągnąć z dostępnych narzędzi, takich jak np. Google Analytics. Dlatego warto na przykład tworzyć ankiety i pytać o ich zakupową ścieżkę.

3. Jeśli korzystasz z newsletterów, koniecznie monitoruj listę subskrybentów. Im więcej zapisów, tym lepiej.

Widzisz potencjał w inwestowaniu w content marketing? Więcej na temat dobrych praktyk i etapów content marketingu przeczytasz w serii naszych artykułów.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5