Strategia content marketingu

Jak stworzyć skuteczny plan content marketingowy?

Przewodnik dla przedsiębiorców, którzy chcą podejść strategicznie do marketingu treści.

Poznaj najważniejsze elementy strategii content marketingu i przykładowy plan działania.

Zaczynajmy.

Content marketing plan

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Krzysztof Gilowski
Head of marketing

> content marketing > plan

Streszczenie:

Przy odpowiedniej strategii marketingu treści tworzenie materiałów, które pomagają osiągać biznesowe cele, jest w zasięgu ręki. Istotne jest ustalenie, co chcemy tworzyć, jak to robić i gdzie to dystrybuować. W działaniach pomoże Ci odpowiedni plan.

Każdego miesiąca powstaje około 70 milionów nowych wpisów na platformie WordPress.

Co więcej, liczba treści jest coraz większa, jednak grupa osób, które są nią zainteresowane, nie rośnie.

Aby przebić się ze swoimi treściami, musisz więc sprawić, by były doskonałe.

Dlatego tak ważna jest odpowiednia strategia content marketingu, dzięki której Twoje działania przyniosą rezultaty.

Na czym polega strategia content marketingu?

Strategia marketingu treści (czy też strategia treści) to proces, w którym planowane i analizowane są działania związane z tworzeniem i dystrybucją treści.

Obejmuje wszystkie etapy content marketingu – od wyboru tematów, formatu, przez tworzenie, optymalizację, publikację i interpretację wyników.

Strategie content marketingu pozwalają na zorganizowane przeprowadzanie kolejnych kroków, które przybliżą Cię do osiągnięcia wyznaczonego celu.

Bez konkretnego planu łatwo błądzić, źle oszacować budżet, moce przerobowe i skupiać się na zadaniach ostatecznie nieprzynoszących rezultatów.

Warto jednak pamiętać, że strategia nie jest ostateczna i można sobie w niej pozwalać na pewne modyfikacje dostosowane do wyników, które należy stale monitorować.

Strategie – content marketing krok po kroku

Aby stworzyć skuteczny plan content marketingowy, niezbędne jest rozważenie następujących kroków.

Wyznacz cel

Pierwszym krokiem, którym powinieneś rozpocząć Twoją przygodę z content marketingiem, jest postawienie sobie konkretnych, a jednocześnie realnych celów.

Co chciałbyś osiągnąć dzięki swojej aktywności w internecie? Zdobycie większej liczby klientów, zwiększenie sprzedaży, czy może zbudowanie silnej pozycji w branży?

Strategia content marketingu musi mieć cel.

W jego ustalaniu warto wykorzystać metodę SMARTER, według której powinien on być konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny, określony w czasie, ekscytujący i utrwalony na nośniku.

Strategia marketingu treści – etapy

Przykładowe cele marketingu treści:

- Zwiększenie ruchu na blogu o 50% w ciągu 12 miesięcy

- Zbudowanie pozycji eksperta w branży poprzez udział w 1 konferencji branżowej na 2 miesiące

- Zwiększenie przychodów o 20% w 6 miesięcy

- Zdobycie 100 tysięcy obserwujących na TikToku w 12 miesięcy

- Publikowanie 2 postów na blogu codziennie, od poniedziałku do piątku

Mierz wyniki dążeń

Wyznaczasz mierzalne cele, warto więc ustalić dla nich kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI.

Dzięki ich analizie możesz na bieżąco monitorować, czy cel jest prawidłowy, zwraca się, czy warto w niego inwestować, czy może jednak pójść w inną stronę.

Metoda SMART(ER) do wyznaczania celów – schemat

Ustal typ treści

W 2022 roku 3 najczęściej wybieranymi typami treści były: wideo, blogi oraz obrazy.

W poprzednim roku marketerzy przeznaczali 21–30% swojego budżetu na treści wizualne.

Jakich treści potrzebujesz? W jakich obszarach chcesz działać?

Zanim wybierzesz, zastanów się, kto jest Twoją grupą docelową. To pozwoli Ci poznać pragnienia, zainteresowania, problemy i cele Twoich odbiorców.

Zastanów się, jakie treści możesz zlecić swoim pracownikom, a które np. firmie zewnętrznej.

Poznaj przykładowe rodzaje treści:

- posty na blogu

- e-booki

- wideo na YouTubie

- filmiki na TikToku

- posty w mediach społecznościowych

- infografiki

- podcasty

- case study

Możesz wybrać jeden z nich lub korzystać z wielu. Dzięki temu możesz prowadzić na swoich kanałach recykling treści, czyli np. wykorzystanie jednego artykułu do stworzenia postu na blog, media społecznościowe i odcinka podcastu.

KPI w content marketingu

Twórz różnorodne treści, które będą angażować odbiorców i dostarczać im wartościowych informacji.

Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu treści, odezwij się do nas! Pomożemy Ci osiągnąć każdy cel.

Dopasuj treści do kupującego

Jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby odbiorców, musisz stworzyć treści dostosowane do każdego etapu, na którym mogą się znajdować.

Przykład recyklingu treści

Początkowo potencjalny klient, który mierzy się z jakimś problemem, szuka rozwiązań i odpowiedzi na swoje pytania.

Tutaj sprawdzą się wszystkie teksty poradnikowe, na przykład: Dlaczego Twój marketing nie sprzedaje? Podpowiadamy, jak to naprawić!

Następnie odbiorca wie już, jakie ma możliwości, na czym polega jego problem i chce dowiedzieć się o nim jak najwięcej.

Na tym etapie warto tworzyć case studies, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania czy tutoriale, czyli instrukcje krok po kroku.

Ostatni etap to podjęcie decyzji – klient wie już, jak rozwiązać problem. Chce skorzystać z dostępnych opcji.

Przygotuj materiały o swoich produktach/usługach, udostępnij darmowe fragmenty e-booków, oferuj konsultacje.

Zaplanuj budżet

Czy strategia content marketingu może przewidzieć działania dla zerowego budżetu? Jest to możliwe, jednak zazwyczaj poniesiesz koszty.

Dlatego każde z nich musisz uwzględnić w swoim planie.

Wybrałeś już treści, zastanów się więc między innymi:

1. Czy zlecisz komuś działania?

2. Czy potrzebujesz płatnego oprogramowania?

3. Czy skorzystać z płatnych kanałów reklamy?

4. Czy musisz wykupić serwer?

W czasie realizowania strategii na bieżąco analizuj, czy Twoje założenia były prawidłowe.

Musisz zainwestować jeszcze więcej, a może zaoszczędziłeś? Trzymaj rękę na pulsie.

Wybierz kanał dystrybucji

Znasz swoją grupę docelową, wiesz, jakie treści dla nich tworzyć, dobór odpowiednich kanałów powinien więc być formalnością.

Sprawdź, gdzie są Twoi odbiorcy, z jakich mediów korzystają, skąd czerpią wiedzę.

Treści możesz dystrybuować:

- na swojej stronie internetowej

- w mediach społecznościowych

- przy pomocy newslettera

- na innych stronach (artykuły gościnne)

- na forach

81% marketerów wykorzystuje do dystrybucji treści newsletter.

Nic w tym dziwnego, ponieważ jest to jedna z najbliższych form kontaktu z odbiorcą.

Na newsletter zapisują się osoby, które są autentycznie zainteresowane Tobą i Twoją marką. Dzięki nim możesz dostawać od nich bezpośredni feedback. To oni chętnie również udostępnią informacje o Twoich produktach i usługach dalej.

Rozważ również płatną reklamę. Aktualnie jednymi z najpopularniejszych kanałów tego rodzaju jest Facebook.

80% marketerów decydujących się na płatną dystrybucję treści, wybiera do tego celu media społecznościowe.

Monitoruj efekty

Aby strategie content marketingu były skuteczne, musisz mierzyć wyniki swoich działań i analizować je.

Tego rodzaju kroki pozwolą na ocenę, co się sprawdza, a co wymaga zdecydowanej naprawy.

Im więcej wiesz o swoich treściach, tym łatwiej będzie Ci stworzyć plan uwzględniający tylko najważniejsze i najbardziej rentowne aspekty.

Co warto analizować?

1. Ruch na stronie (pamiętając, że content potrzebuje czasu, a interesujące Cię wyniki mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach);

2. Backlinki (odnośniki, które zostają umieszczone w treści różnych stron internetowych i działają jak przekierowania do innych zewnętrznych stron bądź podstron. Stanowią istotny element pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. Przyczyniają się do wzrostu jej widoczności w sieci);

3. Udostępnienia w mediach społecznościowych;

4. Pozycję strony w wyszukiwarkach (na przykład za pomocą bezpłatnego Google Search Console).

Obserwować warto również konwersje. Mogą nimi być między innymi kliknięcia w linki, otwarcie maila lub najważniejsze – sprzedaż.

Konwersje śledzić można na przykład w Google Analytics. Nie opieraj się jednak tylko na tych wynikach. Może się okazać, że coś, co teoretycznie w raporcie wydaje się ich nie generować, odpowiada za dużą część sprzedaży.

Załóżmy, że prowadzisz blog i podcast.

Według statystyk podcast może nie wpływać znacząco na konwersję. Odbiorcy rzadko klikają w linki i przechodzą do sklepu.

Jednak duża liczba obserwujących i odtworzeń oraz zwiększająca się sprzedaż mogą ze sobą współgrać. W końcu często słuchamy podcastu podczas innych czynności i nie sprawdzamy opisów.

Warto więc np. stworzyć ankietę dla kupujących i zapytać, skąd wiedzą, o Twoich produktach/usługach. Może się okazać, że większość z nich to właśnie Twoi słuchacze.

Inwentaryzacja istniejących treści

Zanim przejdziesz do tworzenia nowego contentu, zrób mały przegląd tego, co już posiadasz.

Czy udostępniasz wartościowe artykuły na swoim blogu? Jak wyglądają Twoje posty w mediach społecznościowych? Czy Twój content jest spójny i budujący wizerunek Twojej firmy? Jakie pozycje w Google zajmuje Twoja witryna?

Identyfikując te elementy, możesz szybko wyciągnąć wnioski o tym, co warto utrzymać lub zmienić w swoim planie content marketingowym.

Treści – kluczowy element strategii

Najważniejszym elementem planu content marketingowego jest stworzenie odpowiednich treści. To one mają być środkiem do osiągnięcia celu. Jak więc zadbać, by działały?

Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej tematyki. Im bardziej będzie ona dopasowana do oczekiwań odbiorców, tym będzie skuteczniejsza.

Skąd więc czerpać inspirację?

1. Przeanalizuj blogi, strony i podcasty konkurencji. Sprawdź, o czym piszą i mówią najważniejsi na rynku. Czy to oznacza, że masz kopiować ich pomysły? Oczywiście, że nie, ale dzięki sprawdzeniu, co czytają inni, gdzie jest najwięcej interakcji, możesz sprawdzić, czy możesz do tego dodać nową wartość i przyciągnąć do siebie odbiorców. Czytaj komentarze, bierz pod uwagę pytania internautów, sprawdzaj, co możesz zrobić lepiej, co przedstawić prościej i… działaj!

2. Sprawdź fora, grupy na Facebooku czy stronę Quora i przekonaj się, czego chcą się dowiedzieć postujące na nich osoby. Jeśli pytają innych ludzi, najpewniej nie mogą znaleźć odpowiedzi w Google. Ty możesz im ją dać i zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce na dane zapytanie.

3. Przejrzyj Google Analytics. Wejdź w zakładkę raporty – zaangażowanie – strona docelowa. Zobaczysz, które z Twoich stron są najchętniej odwiedzane. Mogą być podstawą do poruszania kolejnych, związanych z nimi tematów.

4. Sprawdź wyniki na stronie Answer the Public. Wpisujesz w niej słowo kluczowe i dowiadujesz się, jakie pytania z nim związane najczęściej zadają internauci.

Etapy prowadzące do decyzji klienta

Jak dopracować treści, by były skuteczne?

Przede wszystkim skuteczne treści to treści atrakcyjne i użyteczne.

Jeśli nagrywasz podcast – zadbaj o czysty dźwięk i dobry montaż. Filmy powinny mieć dobrą jakość, świetnie jeśli wzbogacisz je o napisy. Artykuły z kolei powinny być odpowiednio sformatowane.

Użytkownik nie chce czytać bloku tekstu. Przeplataj go zdjęciami, grafikami, przygotuj też infografiki, które zobrazują treść.

Inspiracje do treści

Stosuj jedną kolorystykę i styl, aby wszelkie elementy graficzne od razu przynosiły na myśl skojarzenia z Twoją marką.

Pamiętaj również o optymalizacji treści pod kątem SEO, czyli sprawieniu, by były one widoczne dla wyszukiwarek i wyświetlały się wyżej w wynikach.

Dodawaj nagłówki, wypunktowania, rozmieść frazę kluczową w tekście. Pomocne w tym przypadku może być na przykład używanie wtyczki YoastSEO, jeśli pracujesz na WordPressie.

Sprawdzaj, czego chcą odbiorcy

Dzięki analizie treści, którą już udostępniłeś, możesz sprawdzić, jaka tematyka przynosi stronie najwięcej ruchu.

To jednak nie wszystko!

Przyjrzyj się również temu, co lubią Twoi odbiorcy. Jakie formaty treści są przez nich konsumowane najchętniej? Które teksty sprawiają, że spędzają więcej czasu na stronie? Jaki styl pisania im odpowiada?

Zachowanie internautów może być dla Ciebie cennym źródłem wiedzy i inspiracją do dalszego działania.

Określ swoją grupę docelową.

Kim są Twoi potencjalni klienci? Jakich informacji poszukują w sieci? Co może ich zainteresować i przekonać do skorzystania z Twojej oferty? Biorąc pod uwagę te pytania, opracuj profile swoich klientów, czyli tzw. buyer personas.

Im dokładniej poznasz swoją grupę odbiorców, tym lepiej będziesz w stanie dopasować do nich treści. Przygotowaliśmy dla Ciebie szablon buyer persony, aby Ci to maksymalnie ułatwić.

Content marketing – plan działań

Elementem strategii powinien być sprawnie przekazujący informacje pan działań.

Najlepiej sprawdza się harmonogram publikacji, który można prowadzić na przykład przy zastosowaniu Arkusza Google.

Jest to o tyle wygodna opcja, że może nad nim pracować jednocześnie kilka osób, które mogą go na bieżąco aktualizować.

Co można zawrzeć w takim planie?

- Harmonogram tworzenia treści

- Etap, na którym znajduje się dana treść

- Autora treści

- Miejsce dystrybucji treści

- Deadline’y

- Przeznaczony budżet

Osobny harmonogram można prowadzić dla publikacji w mediach społecznościowych.

W każdym z tych miejsc istotne są terminy, jednak warto dawać sobie margines błędu lub miejsce na inne, jeszcze niezaplanowane działania.

Plan powinien być dla Ciebie, a nie Ty dla planu.

Jeśli tylko czujesz, że nie idzie zgodnie z Twoimi założeniami, modyfikuj go.

Przy tworzeniu planu pomocne będzie wcześniejsze ustalenie tego, jak będzie wyglądał przebieg prac. Przykładowo, jeśli tworzysz treści na blog, może to wyglądać następująco:

1. Research tematów i fraz kluczowych

2. Przydzielenie tematów copywriterowi

3. Tworzenie treści przez copywritera 4. Redakcja merytoryczna tekstu

5. Korekta tekstu

6. Tworzenie grafik do treści

7. Opublikowanie tekstu

8. Dystrybucja w mediach społecznościowych

Oprócz harmonogramu przydatny może tu być sam sposób tworzenia materiałów. Warto by system był płynny i zrozumiały dla każdego, kto bierze udział w procesie.

Powróćmy do tworzenia treści na blog. Możesz stworzyć Arkusz Google, który uporządkuje prace.

1. Tworzysz Arkusz Google z następującymi kolumnami: Treść, Status, Zadanie, Osoba odpowiedzialna.

2. Pracownicy po kolei modyfikują treść, a po zakończonej pracy wpisują status GOTOWE, dzięki czemu kolejna osoba wie, że może już zacząć pracę.

3. Ostatnia osoba zajmująca się tekstem zmienia status na GOTOWE DO PUBLIKACJI.

Różnica między blokiem tekstu a tekstem przeplatanym grafikami

Dzięki temu każdy uczestnik procesu będzie wiedział, w którym momencie znajduje się treść, gdzie utknęła, kogo należy delikatnie pospieszyć itd.

W ten sposób będziesz miał kontrolę nad swoją strategią content marketingową, a ewentualne modyfikacje planu będziesz mógł wprowadzać na bieżąco.

Dobrym pomysłem jest również stosowanie usystematyzowanego nazewnictwa. Na przykład plik, który przeszedł wszystkie etapy i jest gotowy do publikacji, może wyglądać następująco:

Wpis na blog_red_kor_graf_publ

Promocja treści

Jak stworzyć skuteczny plan content marketingowy, który pozwoli Twojej firmie zaistnieć w sieci? Jednym z kluczy do sukcesu jest promocja treści, dzięki czemu dotrą one do jak najszerszego grona odbiorców.

Warto korzystać z różnych kanałów, takich jak:

1. Media społecznościowe – opracowując odpowiednią strategię publikacji swoich treści w serwisach takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn.

2. E-mail marketing – wysyłając treści swoim subskrybentom, utrzymujesz z nimi kontakt i informujesz o nowościach.

3. Reklama online – np. poprzez Google Ads czy Facebook Ads.

Promocja treści to kluczowy element strategii marketingowej, który sprawi, że jego skuteczność będzie jeszcze większa.

Bez promocji nawet genialny, superprzydatny content może mieć problem, aby przebić się przez gąszcz innych, lepiej promowanych treści.

Postaw na ciągłe uczenie się i doskonalenie strategii

Każda branża ma swoje specyfikacje i nie ma jednej uniwersalnej recepty na skuteczny content marketing.

Pamiętaj o tym, że content marketing potrzebuje czasu, by zobaczyć efekty. Zazwyczaj nie są dostępne od razu, co może być demotywujące, ale nie warto się poddawać. Kiedy już się pojawią, pracują na ruch i sprzedaż bez przerwy.

Analizuj, sprawdzaj statystyki i modyfikuj swój plan. Dzięki temu konwersje mogą rosnąć, a Twoje cele – być skutecznie realizowane.

Przed przygotowaniem strategii, sprawdź, jakie działania możesz podejmować w ramach content marketingu. Przeczytaj nasz kompletny poradnik!

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5