Zasady dystrybucji treści

Wypromuj treść, aby klienci jej nie przegapili

Ten przewodnik powstał dla przedsiębiorców, którzy chcą budować zaangażowanie i świadomość marki dzięki content marketingowi.

Pokażę Ci, jak promować treść, aby więcej na niej zarabiać i jak ulepszać już istniejące treści dla jeszcze lepszych efektów.

Zaczynajmy.

Dystrybucja treści - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Krzysztof Gilowski
Head of marketing

> content marketing > dystrybucja tresci

Streszczenie:

Odpowiednia dystrybucja treści (contentu) może kilkukrotnie zwiększyć zwrot z inwestycji w content marketing. Dzięki niej uzyskasz więcej z mniejszej ilości materiałów poprzez ich promocję, udostępnianie i ponowne wykorzystanie w wielu kanałach.

Według raportu IAB Polska w 2021 roku 87% marketerów zakładało zwiększenie inwestycji w content marketing (marketing treści) w latach 2021–2023. To nie przypadek.

Firmy, które regularnie publikują na swoim blogu artykuły, mają 13-krotnie większy zwrot z inwestycji (ROI) niż marki, które tego nie robią.

Dobrze przygotowane i dystrybuowane treści pomagają w osiąganiu celów biznesowych. Dzięki nim zwiększysz świadomość marki, wiarygodność, zaufanie i zdobędziesz więcej kontaktów do swoich potencjalnych klientów.

Tworzenie świetnego, wartościowego contentu niewiele Ci da, jeśli nie dotrzesz z nim do swoich potencjalnych klientów.

Dlatego tak ważne jest przygotowanie odpowiedniej strategii dystrybucji treści. Dzięki temu możesz osiągnąć ich pełny potencjał, zwiększyć zasięgi i pozyskać klientów. Skorzystaj z precyzyjnie dobranych kanałów dystrybucji i osiągaj swoje cele!

Dobra strategia drogą do sukcesu

Istotną zasadą dystrybucji treści jest stworzenie dobrego planu. Strategia jest niezbędna, aby podejmowane przez Twoją firmę działania przyniosły rezultaty.

Cel – do czego dążysz?

Pierwszym pytaniem, na jakie powinien odpowiedzieć sobie przedsiębiorca, jest cel treści.

W wyznaczeniu celu pomocna jest metoda SMART/SMARTER. Według niej musi on być:

1. S (Specific) – sprecyzowany,

2. M (Measurable) – mierzalny,

3. A (Achievable/Attractive) – osiągalny/atrakcyjny,

4. R (Relevant) – istotny,

5. T (Time-bound) – określony w czasie,

6. E (Exciting) – ekscytujący,

7. R (Recorded) – zapisany/utrwalony.

Dzięki temu wiesz dokładnie, do czego dążysz, a to sprawia, że możesz precyzyjnie ocenić, czy cel został już osiągnięty.

Co może być celem Twojej dystrybucji treści?

Cel ogólny
Cel SMARTER

  • Budowanie pozycji eksperta
  • Pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych klientów
  • Zwiększenie sprzedaży
  • Zwiększenie zasięgów
  • Wzrost ruchu na blogu branżowym firmy o 10% w ciągu 3 miesięcy
  • Pozyskanie kontaktów do 70 nowych klientów w ciągu 3 miesięcy
  • Zwiększenie sprzedaży o 5% w ciągu 3 miesięcy
  • Docieranie miesięcznie do 10 000 unikalnych użytkowników w mediach społecznościowych

Grupa docelowa – do kogo chcesz dotrzeć?

Musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoje treści. Tylko wtedy dowiesz się, co i w jaki sposób powiedzieć, by przekonać potencjalnych klientów do swojej oferty.

Dzięki temu każdym użytym słowem i obrazem możesz trafić w ich potrzeby i pragnienia oraz odpowiedzieć na ich obawy. W biznesie wygrywają ci, którzy robią to lepiej.

Aby wiedzieć dokładnie, kim są Twoi odbiorcy, potrzebujesz Profilu Klienta. Przygotowaliśmy dla Ciebie materiał, z którym stworzysz go szybko, odpowiadając na kilka kluczowych pytań. Pobierz Szablon Profilu Idealnego Klienta i stwórz personę dla swojej firmy.

Analiza konkurencji

Kolejnym krokiem do ustalenia strategii dystrybucji treści jest analiza konkurencji. Jak ją przeprowadzić?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, z kim się porównywać. Jak to zrobić?

Możesz skorzystać na przykład ze strony SimilarWeb, gdzie po założeniu konta masz dostęp do funkcji Competitive Landscape. Pozwala ona na sprawdzenie, które witryny są zbliżone tematycznie do Twojej.

Co więcej, możesz sprawdzić ich ruch, pozycję w rankingu i kanały marketingowe, z których korzystają.

Metoda SMART(ER) do wyznaczania celów – schemat

Dane to nie wszystko – przyjrzyj się zarówno stronom internetowym marek, jak i na przykład profilom na portalach społecznościowych.

Sprawdź, co generuje zasięgi u konkurencji, jak wygląda sposób komunikacji i jakie cele są realizowane.

Pamiętaj, że analiza konkurencji nie ma na celu kopiowania rozwiązań.

Inne marki mogą być inspiracją i niezbędnymi danymi do poznania Twojego rynku. Ucz się na ich błędach i sprawdzaj, co działa.

Gdzie publikować treść?

Jakimi drogami docierać do swoich odbiorców? Odpowiedź może wydawać się banalna: tymi, na których są obecni. Jak to sprawdzić?

Analiza ruchu na stronie

Pomocne może okazać się darmowe narzędzie Google Analytics.

Wchodząc w zakładkę Pozyskiwanie → Przegląd, możesz sprawdzić, skąd bierze się ruch na Twojej stronie.

Tym samym widzisz, z jakich źródeł przychodzą do Ciebie odbiorcy – z mediów społecznościowych, z wyszukiwarki, witryn odsyłających, a może z bezpośredniego wpisania adresu?

Sprawdzanie podobnych stron w SimilarWeb

Dzięki zebranym danym możesz skupić swoje działania tam, gdzie przynoszą najlepsze efekty.

Przykładowo, jeśli znaczna część ruchu na stronie to w Twoim przypadku wyszukiwanie organiczne (bezpłatne) – zoptymalizuj teksty, by znalazły się jak najwyżej w Google.

Głównym źródłem użytkowników są u Ciebie social media? Dostarczaj na nie jak najlepszą treść.

Kanały dystrybucji treści

Kanały dystrybucji treści możemy podzielić na trzy rodzaje.

1. Własne kanały, na które składają się miejsca, nad którymi sprawujesz największą kontrolę, jak własny blog czy podcast.

2. Bezpłatne media zewnętrzne to na przykład media społecznościowe. Bezpłatnie możesz również znaleźć się w wyszukiwarce Google, jeśli dobrze zoptymalizujesz swoją stronę.

3. Płatne kanały, takie jak reklamy, artykuły sponsorowane czy influencer marketing.

Dystrybucję treści warto zacząć od darmowych kanałów. Dzięki temu możesz sprawdzić, które treści przyciągają klientów i budzą największe zainteresowanie.

Źródła ruchu w Google Analytics

Wówczas tam, gdzie ruch i konwersje są największe, warto włączyć do strategii płatne reklamy. Szczególnie w przypadku bardziej rozbudowanych czy ważniejszych treści.

Pamiętaj jednak, że zanim skorzystasz z płatnych kanałów, musisz skonstruować skuteczny lejek sprzedażowy. Wtedy będziesz w stanie pozyskany ruch jeszcze skuteczniej zamieniać na klientów.

Zanim użytkownik będzie gotowy do kupienia Twojego produktu lub usługi, przechodzi przez kilka etapów podejmowania decyzji.

3 etapy dystrybucji treści

Ważne, abyś miał treści na każdy z tych etapów. Ten content pozwali Ci płynnie kierować odbiorców w stronę sprzedaży bez względu na to, na jakim etapie lejka do Ciebie trafili.

Powiedzmy, że stworzyłeś turbowartościowy przewodnik. Reklamujesz go i pozyskujesz płatny ruch z Google. Umieściłeś w treści zachętę do skorzystania z Twojej oferty. Czy to wystarczy?

Nie, bo co z ludźmi, którzy jeszcze nie są gotowi do kupowania?

Tracisz ich w czeluściach internetu, chyba że… umieścisz w swoim przewodniku jakiś dodatkowy materiał, który mogą pobrać po podaniu swojego e-maila.

Lejek sprzedażowy

Wtedy zbierasz kontakty. Możesz e-mail marketingiem popychać ich w stronę kupowania. Efekt? Większa sprzedaż.

Przykładowe kanały dystrybucji treści

Najprostszym sposobem dystrybucji treści jest własna strona internetowa: wpisy blogowe, nagrania audio czy wideo.

Dobrym pomysłem jest też wysłanie opublikowanego materiału do osób, które mogą być nim realnie zainteresowane z prośbą o udostępnienie. To darmowy sposób na zwiększenie zasięgu.

Inne kanały dystrybucji, za które nie musisz płacić to media społecznościowe – udostępniaj na nich treści ale nie tylko.

Częścią tego procesu jest również wchodzenie w interakcję z odbiorcami.

Facebook

Dobrym darmowym kanałem są grupy na Facebooku związane z Twoją branżą oraz strony firmowe.

Według raportu „Social Media 2023” od IAB Polska Facebook w 2022 roku miał ponad 26 milionów aktywnych użytkowników. Z pewnością znajdziesz tam swoją grupę docelową.

Stworzenie strony firmowej jest proste i szybkie. Wystarczy kliknąć w link www.facebook.com/pages/create/ i uzupełnić wszystkie dane.

Może ona posłużyć jako źródło informacji o tym, co dzieje się w Twojej firmie czy miejsce do linkowania najnowszych treści pojawiających się w innych kanałach.

Zadowoleni klienci mogą w tym miejscu recenzować Twoje usługi za pomocą ocen i opisu.

Dużą aktywnością użytkowników cieszą się też grupy.

Możesz założyć własną, ale dobrze dołączyć do już istniejących. Wpisz swoją branżę w wyszukiwarkę i dołącz do najciekawszych grup.

Twoja obecność w nich nie powinna jednak kończyć się na zostawieniu linków do swojej strony. Pokaż, że jesteś ekspertem w swojej branży. Komentuj, pomagaj, rozwiązuj problemy, stań się rozpoznawalny.

Powiedzmy, że prowadzisz kursy copywritingu dla początkujących.

Dołączasz do grup, w których copywriterzy dzielą się swoją wiedzą czy zadają pytania związane z branżą.

Za każdym razem, kiedy zobaczysz post, w którym ktoś zastanawia się, jak zacząć, odpowiadasz na wszystkie wątpliwości i pytania. Pomagasz w wycenach, dzielisz się świetnymi, darmowymi narzędziami. Jesteś znany z konkretnego i wspierającego podejścia.

Oczywiście warto wspominać o Twoich kursach, ale nie za każdym razem, kiedy jesteś aktywny w grupie.

Dzięki temu Twoje imię i nazwisko staje się marką samą w sobie. Ludzie kojarzą Cię jako kogoś, do kogo warto zwrócić się o poradę. To sprawi, że chętniej sięgną po Twój kurs, traktując Cię jako kogoś zaufanego.

Natomiast płatnym sposobem dystrybucji treści na tej platformie jest skorzystanie z Facebook Ads.

Zastanawiasz się, jak skonstruować promowany post? Sprawdź przykłady w swojej branży dzięki narzędziu Biblioteka reklam.

Podczas tworzenia reklam ustalasz nie tylko budżet, lecz także określasz grupę docelową oraz format.

Facebook zna swoich użytkowników doskonale. Bazując na tej wiedzy możesz bardzo precyzyjnie określić, do kogo ma trafić Twoja reklama. Ponadto masz możliwość monitorowania wyników kampanii i udoskonalania jej na bieżąco.

Inne media społecznościowe

Oczywiście Facebook nie jest jedynym kanałem dystrybucji, który warto brać pod uwagę. Po określeniu grupy odbiorców możesz wybrać dopasowane do niej media społecznościowe.

U młodych osób lepiej sprawdzą się krótkie filmy na TikToku, nieco starsi odbiorcy dobrze odnajdują się na Instagramie czy Twitterze. Dla użytkowników ceniących wyczerpujące, długie treści dobrą platformą będzie YouTube.

TikTok to świetne miejsce do tworzenia dynamicznych, szybkich treści, łatwych w odbiorze. To także platforma, na której można szybko zdobyć ogromne zasięgi.

Z racji tego, że masz niewiele czasu na zainteresowanie czytelnika, musisz szybko zaoferować mu ciekawą treść.

Przykładowo, jeśli odpowiadasz na pytanie, jak korzystać z kosmetyku, który sprzedajesz, nie możesz zacząć od tego, jak ważny jest zawarty w nim składnik. Liczą się konkrety i tego oczekuje od Ciebie odbiorca.

YouTubie daje Ci możliwość rozwinięcia tematu i poruszania go z kilku perspektyw.

Możesz nie tylko powiedzieć, jak korzystać z kosmetyku, lecz także wyjaśnić, z jakimi innymi produktami można go łączyć, a także pokazać przykładową pielęgnację.

W dłuższej treści, jaką może być taki film, możesz również opowiedzieć więc o składnikach w nim zawartych i dokładnie omówić skład.

Instagram to dzisiaj nie tylko posty, lecz także stories i rolki.

Możesz więc wykorzystać rolkę do szybkiego pokazania, jak korzystać z kosmetyku, stworzyć infografikę, w której opowiadasz o składnikach, i dodać ją jako post, oraz opowiedzieć nieco więcej na Story.

Dla wielu odbiorców jest to platforma edukacyjna. Dlatego posty przekazujące Twoją wiedzę z danej dziedziny są świetnym pomysłem.

Twitter to miejsce na krótkie komunikaty i dyskusje.

Warto udostępniać tam najważniejsze informacje, „smaczki”, coś, co pokaże odbiorcy, że powinien kliknąć w udostępniane przez Ciebie linki.

Jeśli chcesz przekazać więcej treści, możesz skorzystać z tzw. nitki/wątku, czyli rozwijania tematu poprzez dodawanie odpowiedzi do swoich poprzednich tweetów.

Oferta lead magnetu w formie pop-up

LinkedIn

LinkedIn to doskonałe miejsce do dzielenia się wiedzą. Nie tylko budujesz tam sieć zawodowych kontaktów – możesz także zająć się promocją swojej marki.

Tutaj, podobnie jak w przypadku facebookowych grup, warto nie zamykać się jedynie na publikowanie. Twoja aktywność jest równie ważna.

A okazji do pokazania swojej wiedzy masz mnóstwo. Obserwuj osoby, firmy i hashtagi związane z Twoją branżą.

Odpowiadaj na zadawane pytania, dziel się przemyśleniami i twórz własne posty. W przypadku tej platformy dobrze sprawdzają się infografiki z przedstawieniem najważniejszych danych oraz omówienie ich w poście.

E-mail marketing

Według raportu interaktywnie.com „E-mail Marketing, Marketing Autiomation” z 2021 roku, e-mail marketing przynosi średni zwrot z inwestycji nawet na poziomie 4400%!

Wysyłaj treści bezpośrednio do swoich klientów/odbiorców. Stwórz spersonalizowaną wiadomość z chwytliwym tytułem, który zachęci do otwarcia maila.

Influencer marketing

Skuteczna może być również współpraca z influencerami. Tutaj jednak warto podkreślić, że wybór musi być bardzo przemyślany i ostrożny.

W dzisiejszym świecie łatwo pokusić się na wielkie liczby followersów, a bardzo często nic one nie znaczą.

Postaw na twórców z zaangażowaną społecznością, dobrą opinią i wiarygodnym contentem.

Sprawdź, kogo obserwują odbiorcy Twojej marki. Wybierz influencera, którego znają i z którego zdaniem się liczą. Inny nie będzie w stanie ich zachęcić do zagłębiania się w Twoje treści.

Recykling treści

Dystrybucja treści to nie tylko kanały, którymi możesz dotrzeć do potencjalnych odbiorców, lecz także maksymalne dopracowanie i wykorzystanie posiadanego contentu.

Publikując na swojej stronie, pamiętaj o optymalizacji pod kątem SEO. Udostępniaj też ponownie treści, przy okazji je aktualizując. Google to lubi!

Korzystając z recyklingu treści, lekko zmodyfikowany content umożliwia Ci podbój wielu kanałów!

Przedstawienie nitki/wątku na Twitterze

Recykling treści pozwala na przedstawienie tego samego contentu w różnej formie. Dzięki temu możesz wykorzystać każdy kanał, na którym się pojawiasz.

Proste, szybkie i skuteczne dużo bardziej niż wstawianie wszędzie linku do artykułu!

Skuteczna dystrybucja treści jest kluczowym elementem strategii content marketingu.

Ważne, żebyś rozumiał poszczególne kanały. Dzięki temu dotrzesz z odpowiednią formą przekazu do swoich potencjalnych klientów.

Wykorzystaj zasady dystrybucji treści i odkryj potężne narzędzie do budowania zasięgów, zwiększania zaangażowania i osiągania sukcesu w dynamicznym świecie cyfrowym.

Chciałbyś przekazać dystrybucję treści specjalistom? Skontaktuj się z nami i pozwól, że odciążymy Cię w tym zakresie.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5