Cele content marketingu

5 najważniejszych

Marketing treści może wspierać biznes nie tylko w zwiększaniu świadomości marki, ale też w poprawianiu wyników sprzedaży.

Dowiedz się, jak wyznaczać cele content marketingu, a jak absolutnie tego nie robić. Skupmy się tylko na tym, co naprawdę liczy się dla biznesu.

Cele content marketingu - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Krzysztof Gilowski
Head of marketing

> content marketing > cele

Streszczenie:

Cele content marketingu mogą być znacznie ambitniejsze niż tylko zwiększenie świadomości marki. Dobrze wyznaczona droga dla marketingu treści może pomóc poprawić wyniki sprzedażowe, wpłynąć pozytywnie na oszczędności i zwiększyć lojalność klientów.

Cele content marketingowe i biznesowe nie muszą się rozmijać

Spotkałeś się z twierdzeniem, że content marketing to tylko ładne słowa, których wpływu na klienta na dodatek nie można policzyć? Najwyższy czas zmierzyć się z tym mitem.

W Owocnych doskonale wiemy, że content marketing to zdecydowanie coś więcej niż opisy produktów, przyjemne artykuły i ładne grafiki.

Marketing treści jest aż 62% tańszy od marketingu tradycyjnego.

Dodatkowo, prowadzenie bloga zwiększa o 88% liczbę leadów (kontaktów do potencjalnych klientów).

Co potrafi content marketing?

- poprawia pozycję firmowej strony w Google

- umożliwia sprzedaż,

- zachęca klientów do podjęcia oczekiwanej akcji, np. złożenia zamówienia,

- realizuje programy partnerskie,

- wydłuża czas spędzony na stronie internetowej marki,

- buduje relację z klientem,

- usprawnia obsługę posprzedażową,

- zwiększa statystyki ponownych zakupów.

Jak wyznaczać cele marketingu treści?

Cele SMART są: sprecyzowane, mierzalne, atrakcyjne, realne i terminowe.

Wyznaczanie celów metodą SMART jest jak najbardziej dobrą metodą, ale z doświadczenia wiemy, że w niektórych firmach mimo to przy takim sposobie ich definiowania na koniec roku lub kwartału zdarzają się “niespodzianki”.

Jak konkretnie wyznaczać cele SMART i co oznaczają poszczególne właściwości tych celów?

1. Sprecyzowane: dobry cel jest prosty, konkretny i jasno wyznaczony.

2. Mierzalne: musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, skąd będziesz wiedział, że osiągnąłeś cel? Jak dokonasz oceny postępu?

3. Atrakcyjne: cel powinien być ambitny, aby motywować i zachęcać do działania.

4. Realne: cel powinien być do osiągniecia. Jeśli wchodzisz na nowy rynek, nie podbijesz go zapewne w pół roku.

5. Terminowe: wyznaczaj daty, w jakich powinieneś się zmieścić z osiągnieciem celu. Będzie to motywować do dalszych postępów.

Rodzaje marketingu treści

Jak ich unikać przykrych niespodzianek w wyznaczaniu celów?

1. Często omawiaj i weryfikuj cele. Dzięki temu Twój zespół będzie w stanie korygować działania w razie potrzeby.

2. Nie przestawaj mierzyć i liczyć.

3. Działaj zespołowo: content marketing jest tym efektywniejszy, im bardziej wspiera działania innych zespołów w firmie.

Jeśli np. chcesz napisać przejrzyste FAQ, porozmawiaj z osobami pracującymi “na słuchawce” w dziale wsparcia klienta. Oni znają problemy klientów z pierwszej ręki.

Cele SMART

Jeśli Twoim celem jest stworzenie materiałów zachęcających do zakupu dodatków do Waszego produktu, porozmawiaj z przedstawicielami działu sprzedaży. Oni wiedzą, jakie obiekcje najczęściej mają klienci przed takim zakupem. Spróbuj przekuć te obiekcje w zalety.

Wszystkiego na temat tworzenia Waszego głównego produktu dowiesz się oczywiście od osób, które fizycznie pracują przy produkcji.

Tworząc treść, zawsze miej na uwadze swój nadrzędny cel content marketingu.

Zajrzyj też do naszego kompleksowego przewodnika po marketingu treści. Znajdziesz tam więcej elementów, o które trzeba zadbać, aby notować świetne wyniki biznesowe.

Cel 1. Świadomość marki to podstawa

Przedsiębiorcom zależy na konkretnych wynikach. Content marketing może je dostarczyć. Niestety, nie zawsze to robi.

Content Marketing Institute co roku przeprowadza badania, które sprawdzają, jakie cele udało się osiągnąć content marketerom w ciągu ostatniego roku.

Rokrocznie, jak jeden mąż, marketerzy treści raportują, że było to zwiększenie świadomości marki (88% w sektorze B2B - business to business i 80% w sektorze B2C - business to client).

Świadomość marki jest wartościowym przedsięwzięciem.

Kogo warto zaangażować w content marketing

Jednak faktycznie jeśli próbować ją mierzyć złotówkami, może nie wypadać tak kolorowo jak czysty zysk ze sprzedaży.

Nie można jednak wpaść w pułapkę bagatelizowania znaczenia świadomości marki. Im więcej osób wie o działalności firmy, im więcej osób jej ufa - tym większe prawdopodobieństwo, że sprzedaż będzie rosła.

46% konsumentów deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty marek, które darzą zaufaniem.

 Etapy świadomości marki

Możesz wziąć za cel świadomość marki, jednak lepszym rozwiązaniem będzie ustanowienie jej jako jeden z kroków na drodze do osiągnięcia celu biznesowego content marketingu.

Co nim jest?

Napędzanie działań, które przynoszą wymierny zysk.

Firmom zależy głównie na trzech rzeczach:

1. Sprzedaży.

2. Oszczędnościach.

3. Prosperowaniu (wypadkowa lojalności i utrzymania klienta, dobrego imienia marki i przyciągania kolejnych klientów przez zadowolonych nabywców).

Wybierz cele, które wspierają jeden z tych trzech aspektów, a będziesz z zyskiem i satysfakcją rozwijać swój biznes.

Poniżej prezentujemy kilka możliwości związanych z biznesem, które warto rozważyć przy ustalaniu celów content marketingu.

Cel 2. Subskrybenci: trwała relacja budowana jest stopniowo

Zdobywanie subskrybowanych odbiorców powinno być podstawą każdej strategii content marketingowej.

46% konsumentów deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty marek, które darzą zaufaniem

Subskrybenci to osoby, które wyraziły zgodę na otrzymywanie od Ciebie komunikatów.

Dały Twojej marce możliwość nie tylko dostarczania wartościowych treści informacyjnych, ale również marketingowych na temat swoich produktów i usług.

Prawdziwy atut biznesowy content marketingu to nie tylko tworzenie świetnych treści; to przede wszystkim zdolność do budowania lojalnej bazy zwolenników!

Kiedy warto obrać subskrybentów za cel?

Gdy chcesz rozszerzyć działalność na nowe rynki lub konkurować z większymi firmami na obecnym rynku.

Jak to zmierzyć?

Nic prostszego! Wystarczy śledzić liczbę subskrybentów na posiadanych kanałach, takich jak listy mailingowe, blogi, social media, podcasty itp., a następnie porównywać te liczby z ogólnymi wskaźnikami konwersji odbiorców.

Konwersja to dokonanie przez klienta czynności, na jakiej Ci zależy: może to być zakup usługi czy produktu, ale także pobranie e-booka, zapis na webinar, podanie danych.

Mówiąc o podawaniu danych, warto przejść do kolejnego celu, jakim są…

Cel 3. Leady: prawdziwy kontakt zawsze w cenie

Świetne treści mogą zachęcić konsumentów do stania się potencjalnymi klientami poprzez zapisanie się na demo lub wydarzenie albo wysłanie prośby o dostęp do bazy wiedzy. Potrafią zmienić potencjalnego konsumenta w leada.

Zapisany na newsletter - subskrybent

Leady dostarczają więcej informacji o sobie. Pod warunkiem, że oferta treści jest dla nich na tyle wartościowa, że “płacą” za nią danymi.

Ważna uwaga! Niektóre leady mogą tak naprawdę nimi nie być.

Niektóre osoby podają dane, aby otrzymać dany fragment treści. Wcale nie chcą ponownie kontaktować się z marką lub nie są w tym momencie zainteresowane Twoją ofertą.

Content marketing przyciąga leady

Rozważ zmianę tych nie do końca prawdziwych leadów na subskrybentów dedykowanego tej grupie newslettera. Z czasem mogą zbliżyć się do sprzedaży i nabrać wartości dla Twojego biznesu.

Kiedy warto obrać leady za cel?

Zrób to, jeśli chcesz, aby content marketing wspierał Twój dział sprzedaży.

W ten sposób marketing treści powinien pomagać docierać do nowych klientów i pielęgnować tych, którzy “już wpadli” w lejek sprzedażowy, prowadząc ich w głąb.

Zapis do newslettera

Cel 4. Sprzedaż

Wspieranie sprzedaży za pomocą treści polega zazwyczaj na tworzeniu materiałów, które pomagają przekonać się klientom, że to właśnie Twój produkt czy usługa rozwiąże ich problem.

Świetnie sprawdzają się tu referencje i case study (studia przypadków). Za ich pomocą możesz pokazać leadom jak Twoja firma pomogła rozwiązać problemy podobnym do nich klientom.

Tak to wygląda u nas.

Schemat lejka sprzedażowego

Kiedy warto obrać wspieranie sprzedaży za cel?

Wysiłki w tworzeniu treści skupiaj w tym zakresie, gdy Twoja firma potrzebuje zwiększyć sprzedaż lub stworzyć nowe źródła przychodów.

Jak to zmierzyć?

Mierz swoje wsparcie sprzedaży poprzez współczynnik konwersji z leada na klienta. Możesz też zmierzyć wpływ dystrybucji treści na skrócenie czasu zamykania nowych klientów oraz generowanie przychodów.

Cel 5. Wsparcie i lojalność

Treści mogą wzmacniać decyzję klienta po dokonaniu sprzedaży. Dzięki temu zwiększa się szansa na to, że klient będzie powracać.

Treści typu how-to i przypominające o możliwości ponownego zakupu poprawiają relację z klientem i upewniają go w przekonaniu, że dokonał dobrego wyboru.

Tutaj mamy przykład instruktażowej treści od Senuto. Pokazuje odbiorcom, jak wykorzystać narzędzie do ich konkretnego celu.

Przykładowy nagłówek case study na stronie Owocni.pl

Kiedy warto obrać wspieranie klienta za cel?

Skup się na tym, jeśli chcesz zmniejszyć koszty związane ze wsparciem (np. zredukować liczbę połączeń z konsultantami i pomocą techniczną).

Warto się również pochylić nad tym tematem, gdy firma walczy o zapewnienie powtarzalności zakupów albo gdy priorytetem jest zwiększenie sprzedaży dodatków do produktu.

Jak to zmierzyć?

Mierz wpływ za pomocą odsetka zmniejszenia liczby zgłoszeń do pomocy technicznej, jak również zwiększenia się liczby powtarzających się klientów i przychodów z upsellingu (zakupu dodatków, ulepszeń, droższej wersji już zakupionego produktu).

Możesz również śledzić zmiany wskaźnika rezygnacji.

Podsumowując

Ustalaj dla content marketingu ambitne cele związane z wynikiem biznesowym.

W drużynie Owocnych traktujemy marketing treści jak najlepszego partnera sprzedaży. Chcesz wykorzystać moc dobrych treści w swojej firmie? Skontaktuj się z nami w celu uzyskania niezobowiązującej oferty.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5