eMarketing

Agencja Marketingowa

Copywriting

Pisanie treści

Branding

Projektowanie logo

Naming

Tworzenie nazw
Efektywne strony
Poznaj najlepsze praktyki
Marketing społecznościowy
Zostań bohaterem nowych mediów
Marketing internetowy
Efektywne techniki reklamowe
Trendy i inspiracje
Uczta dla oczu i wyobraźni
Wskazówki ekspertów
Blog, biblioteczka, odpowiedzi.

50 faktów
psychologii
sprzedaży

Dowiedz się jak zdobyć nieuczciwą
przewagę dzięki nauce persfazji
i zaprojektuj stronę internetową,
która konwertuje jak szalona.

Logika afektu

Nasze aktualne emocje mają wpływ na naszą ocenę sytuacji ipodejmowane przez nas decyzje.

Naprawdę wspaniałe pierwsze wrażenie może zrekompensować późniejsze błędy. Agdy jesteśmy bardziej zrelaksowani łatwiej jest znaleźć rozwiązania iobejścia problemów. Wykorzystaj estetykę ijęzyk, by wywołać efekt humorystyczny, wzbudzić strach lub przyjemność.

Nawet wnajbardziej racjonalnych momentach emocje wciąż rządzą naszym zachowaniem. Jak więc stymulować określone emocje?

Przypadkowe nagrody

Losowe wynagrodzenia są silnymi motywatorami. Rzadkie inieprzewidywalne, nie kolidują zwewnętrzną motywacją.

Nagrodami mogą być pochwały, wirtualne dobra, punkty, które można na coś wymienić itd. – jednak nie mogą być przyznawane wprzewidywalny sposób.

Co możemy rozdawać wlosowych odstępach czasu, żeby wspierać pozytywne zachowania albo po prostu nagradzać kogoś za zalogowanie się?

Efekt upływu czasu.

Postrzeganie upływu czasu jest bardzo subiektywne. Wykorzystaj to wdziałaniu.

Używaj wolniejszych preloaderów – ludzie liczą cykle, nie milisekundy. Możesz też zaoferować jakąś rozrywkę: ludzie zaangażowani umysłowo wjakieś zadanie nie zauważają, jak długo ono zajmuje.

Jeśli ludzie muszą czekać, żeby system załadował treści lub wykonał zadanie, stwórz wrażenie, że rzeczy dzieją się szybciej niż wrzeczywistości.

Ograniczony wybór

Jesteśmy bardziej skłonni do dokonania wyboru, gdy mamy mniej możliwości.

Rozważ także kolejność punktów decyzyjnych, które napotykają ludzie – czy można uprościć ścieżkę decyzyjną, prezentując najpierw najpilniejsze wybory?

Jak wiele wyborów znajduje się na każdej stronie? Czy można zmniejszyć ich liczbę?

Ciekawość

Ludzie zachęceni niewielką ilością interesujących informacji będą chcieli dowiedzieć się więcej!

Wyjaw tylko tyle, by wzbudzić zainteresowanie izachęć do podjęcia następnego kroku. Możesz także wzbudzić zainteresowanie robiąc coś niespodziewanego – ludzie zostaną na tyle długo, by dowiedzieć się, co się dzieje. To tak, jak intrygują nas zagadki.

Kiedy możesz wstrzymać się zpodawaniem wszystkich informacji? Które miałyby to być informacje?

Kolekcjonowanie

Ludzie lubią zbierać interesujące rzeczy, które uzupełniają, lub kompletują jakiś większy zestaw.

Kupony, plakietki, punkty, lub inne kawałki większej całości – możliwości są nieograniczone. Najlepiej, by przedmioty te wiązały się zreputacją ipolepszały jakość Twojej usługi.

Czy na twojej stronie istnieje możliwość zbierania czegoś?

Sekwencje

Chętniej podejmujemy działania, gdy skomplikowane czynności rozbite są na mniejsze zadania.

Zamiast tego, rozbij skomplikowane zadania na małe, łatwe do ukończenia czynności. Może to być sekwencja kroków albo po prostu lista rzeczy, które musza być wykonane, by posunąć się naprzód wsystemie.

Trudno jest ukończyć skomplikowane zadanie, jak na przykład „załóż konto bankowe”, „uzupełnij swój profil”.

Ograniczony dostęp

W naturalny sposób pożądamy rzeczy, które są postrzegane jako ekskluzywne lub należące do wybranych.

Niektóre strony, czy obszary na stronie mogą być dostępne tylko dla jej członków (lub tych którzy „zapracowali” na dostęp). „Dostęp” może się również odnosić do uzyskania możliwości korzystania zopcji lub narzędzi, które nie są dostępne domyślnie.

W grach, by kreować wyłączność inagradzać biegłość wykorzystuje się poziomy.

Autorytet

Chcemy podążać za liderami ikorzystaćz rad uznanych autorytetów

Czy to doświadczenie dodaje im pewności siebie? Czy waplikacji istnieją opcje, które mogą być zrobione na poziomie projektu wimieniu użytkowników? Czy wniepewnej lub nowej przestrzeni znajduje się formalny autorytet (lub marka), która ma dodawać ludziom pewności siebie?

Do pewnego stopnia wszyscy szukamy porad iwskazówek. Jak twoja strona kieruje ludźmi?

Kontrast

Skanując nowe informacje wizualne, nieświadomie przyciągani jesteśmy do rzeczy, które odróżniają się od otoczenia.

Subtelny ruch na statycznej stronie może przyciągnąć uwagę ludzi. Kontrast można też stworzyć za pomocą czasu (porównaj nieregularne powiadomienia e-mailem zcodziennymi powiadomieniami) lub za pomocą niezwykłej lub niespodziewanej treści.

Na czym mają się skupiać ludzie? Wykorzystaj kolory, rozmiary, kształty iinne elementy projektu, by stworzyć wizualny kontrast.

Prowokowanie działań

W codziennych ścieżkach, potrzebujemy małych przypomnień, które zmotywują nas do działania.

Na stronie może to być wyróżniony guzik, przypomnienie mailem anawet zwykły Tweet. Można także wykorzystać czynniki wywołujące wtrybie offline. Pomyśl otakich rodzajach przypomnień, które można ustawić samemu (SMS, komunikatory) Również wydruk, czy naklejka będą służyć doksonale jako przypomnienie, by coś zrobić.

Efektywne, zachęcające kuksańce powinny zaczepiać ludzi tam, gdzie się znajdują.

Obdarowywanie

Odczuwamy potrzebę odwzajemnienia się, gdy otrzymujemy upominek.

Niech to będzie coś niespodziewanego. Jeśli inne podobne usługi rozdają tę samą rzecz, przestaje ona być upominkiem – jest oczekiwana.

Czy możemy sobie na niego pozwolić? Może to być darmowe konto, albo uaktualnienie. Może darmowy raport. Amoże karta upominkowa?

Estetyka

Rzeczy ładnie zaprojektowane są postrzegane jako łatwiejsze wużyciu.

Czy oceniłeś, jak atrakcyjna dla użytkowników jest Twoja aplikacja (lub strona)? Jesteśmy wstanie więcej wybaczyć atrakcyjnym projektom izakładamy, że są (albo powinny być) łatwiejsze wużyciu. Ciekawe jest to, że dobrze zaprojektowana strona często bardziej nadaje się do użytku.

Atrakcyjne przedmioty lepiej działają – aprzynajmniej my postrzegamy je jako łatwiejsze wużyciu.

Potrzeba pewności

Pragniemy mieć pewność ijesteśmy bardziej skłonni podjąć działanie, jeśli dostępne są konkretne informacje.

Wykorzystana wmałych dawkach – takich jak interesujące wyzwanie – łagodna niepewność może zwracać uwagę (szczególnie wtedy, gdy ludzie wykształcili usiebie nawyki). Jednak wieloznaczność może również prowadzić do bezczynności: ludzie rzadziej działają woparciu oniejasne informacje. Jakie informacje podajesz, by pomóc ludziom podjąć decyzję? Czy celowo tworzysz wrażenie pewności lub niepewności?

Wieloznaczność może wywołać reakcję na zagrożenie, która skutkuje niepokojem.

Smaczki

Zapamiętujemy ireagujemy pozytywnie na małe, zaskakujące iwesołe uciechy.

Może to być „psikus”, jak kupon, wirtualny upominek lub śmieszny obrazek schowany gdzieś na stronie. Nawet satysfakcja ze odkrycia połączenia lub rozwiązania zagadki umysłowej może pomóc stworzyć korzystne iniezapomniane wrażenie.

Jak można stworzyć efekt zaskoczenia idrobnej przyjemności? Może to być zabawny krótki tekst, link do zabawnego filmiku lub komplement.

Niespodzianka

W trakcie codziennych czynności nasz mózg pobudzany jest przez nowe inieoczekiwane odkrycia.

„Niespodzianką” może być nowy dodatek lub odmiana od codzienności, jak na przykład inne sformułowanie wkomunikacie zprośbą opotwierdzenie danych lub zmiana obrazka na znajomej stronie. Rozważ też, jak przyciągnąć uwagę ludzi odchodząc od oczekiwanych wzorców ustalonych przez inne strony lub poprzez doświadczenia niezależne od Twojej strony.

Czy wzaplanowanych przez Ciebie doświadczeniach są jakieś małe niespodzianki?

Ograniczony czas

Ograniczony czas na podjęcie decyzji zwiększa prawdopodobieństwo uczestnictwa.

Ustal ograniczony czas do podjęcia określonych działań. Udostępnij nagrody tylko wokreślonym czasie lub stwórz opcje, które znikają, jeśli działanie nie zostanie podjęte wokreślonym czasie.

Powszechnie wykorzystywany wzachęcaniu do zakupu ograniczony czas trwania może być także wykorzystany do kształtowania codziennych zachowań.

Efekt humoru

Dowcipne elementy wreklamie są znacznie bardziej lubiane ilepiej zapamiętywane.

Nie poprzestawaj na tym; pomyśl ointerakcjach. Otym, jak sprawić, by były zabawne. Tak jak każdej rozmowie można dodać humoru, można także sprawić, by bardziej zabawne były chmurki wyświetlane po najechaniu na link, przyciski, poszczególne kroki wprocesie iinne rzeczy, które napotyka użytkownik. Wprocesie uczenia się wykorzystujemy humor do ułatwiania przyswajania nowej wiedzy ijej zapamiętywania.

Dlaczego tak poważnie? Niemal każdy tekst jest okazją do nadania mu humorystycznych akcentów.

Rozpoznanie ponad przypominanie

Łatwiej jest rozpoznać rzeczy, których doświadczyliśmy wcześniej niż przywoływać je zpamięci.

Jeśli chcesz poprosić ludzi owymienienie rzeczy zpamięci, spróbuj uzupełnić (lub zastąpić) puste pola określonymi, losowymi wyborami, które będą mogły ich naprowadzić.

Opcje wielokrotnego wyboru lub te wymagające jednego kliknięcia to dla ludzi łatwy sposób interakcji ze stroną.

Grupowanie

Informacje ułożone wznajome irozsądne grupy są łatwiejsze do zrozumienia izapamiętania.

Jeśli chodzi owyuczone zachowania, mamy skłonność do podświadomego dzielenia codziennych wydarzeń na mniejsze części, jak na przykład poranne przygotowywanie się do wyjścia. Zrozumienie jak ludzie rozwijają wumyśle zwyczaje, na Twojej stronie lub gdzie indziej – może ujawnić obszary, które warto ulepszyć.

Dzielenie dużych list (spisów treści, pozycji wmenu) na mniejsze grupy sprawia, że informacje są łatwiejsze do zrozumienia iopanowania.

Efekt pierwszeństwa

Dużo łatwiej przypominamy sobie pierwsze iostatnie elementy listy.

Jeśli kluczowe jest zapamiętanie przez użytkowników konkretnych pozycji, niech najważniejsze będą na początku ina końcu listy. To rozwiązanie można zastosować wprzypadku listy pozycji do zaznaczenia, cech produktu, historii firmy – jakichkolwiek podstron zdługą listą elementów.

Jaką kolejność mają pozycje na liście?

Wesołe naśladownictwo

Wzorowanie się na innych, to najłatwiejszy sposób kształtowania naszego zachowania.

Obserwowanie, jak powinniśmy się zachować może sprowokować do działania lepiej, niż cokolwiek innego. Znajdź inagródź ludzi, którzy wykazują modelowe „dobre” zachowanie wsytuacjach, które tworzysz, na stronie.

Jaki wzór do naśladowania pokazujesz na swojej stronie, by poinformować ludzi jak wygląda pożądane zachowanie, które chcesz uzyskać?

Kompletowanie zestawu

Im bliżej jesteśmy skompletowania całej kolekcji, tym bardziej chcemy mieć wszystkie jej elementy.

Poszukaj logicznych zestawów (jak rodzaje informacji), które mogą sugerować kompletowanie kolekcji. Co ludzie mogą zbierać wTwoim systemie? Jak można pogrupować te elementy wodrębne zestawy by stworzyć łatwiejsze do osiągnięcia cele (i motywację do dalszego zbierania większej kolekcji)?

Ta zasada ma zastosowanie także wprzypadku niedokończonych puzzli iobrazków – chcemy zobaczyć cały, ukończony obrazek.

Metafora koncepcyjna

Nadajemy sens irozumiemy nowe koncepcje przez porównanie ich do innych, które znaliśmy już wcześniej.

Pomóż ludziom zrozumieć Twój przekaz poprzez nakreślenie dosłownej lub ukrytej przenośni. Wykorzystaj to skojarzenie, by pomóc ludziom zrozumieć pojęcie iwpłynąć na to, jak jest ono postrzegane.

Czy wykorzystujesz obrazowanie lub sugestywny język, by wyjaśnić trudne pojęcia?

Przemawianie do zmysłów

Lepiej pamiętamy ijesteśmy bardziej zaangażowani wrzeczy, które przemawiają do wielu zmysłów.

Poszukaj możliwości dodania obrazów, dźwięku – może nawet sugestii zamachów czy smaków wtekście lub obrazach. Dźwięk jest oczywistym wyborem wprzypadku filmów czy stron muzycznych, znajdź jednak subtelny sposób, by te same elementy występowały po najechaniu na daną pozycję, kliknięciu, wylogowaniu się iinnych zwykłych czynnościach.

Czy możesz przemówić do większej ilości zmysłów niż tylko wzrok czy dotyk?

Rywalizacja

Kiedy dzielimy to samo środowisko, będziemy dążyć do zdobycia rzeczy, którymi nie można się podzielić.

Konkurencja bywa łatwo nadużywana, jednak pozostaje wspaniałym mechanizmem do zapewnienia bodźców do samodoskonalenia. Wzależności od naszych celów, konkurencja może mieć miejsce wśród pojedynczych osób lub grup.

Jak ludzie mogą konkurować, by zyskać uwagę, lub zasoby wTwoim systemie?

Wydarzenia cykliczne

Powtarzające się wydarzenia kreują poczucie przynależności, trwałe zainteresowanie iwyczekiwanie.

Czy istnieją jakieś regularne, powtarzające się wydarzenia, które wszyscy lubią? Wiele gier dla dzieci wykorzystuje strukturę narracji do tworzenia wydarzeń – dlaczego by nie wypróbować tego samego waplikacjach biznesowych iogólnodostępnych stronach? Przemyśl, wjaki sposób wszyscy użytkownicy lub grupy mogliby polubić powtarzające się doświadczenia.

Na co czekają ico wspominają Twoi użytkownicy? (Poza zaplanowanymi przerwami technicznymi)

Osiągnięcia

Jesteśmy bardziej skłonni angażować się wdziałania, wktórych osiągnięcia są doceniane inagradzane.

Wśrodowisku gier komputerowych osiągnięcia są prezentowane za pomocą punktów, odznak, poziomów iinnego rodzaju uznania. Winnych sytuacjach, osiągnięcia są sygnalizowane poprzez awanse, członkowstwo, przywileje idorobek. Jakie wyzwania – powiązane zpożądanymi zachowaniami – mają miejsce wTwoim przypadku ijakie są związane znimi osiągnięcia?

Osiągnięcie czegoś znaczącego na polu jest satysfakcjonujące, jednak gdy jest wjakiś sposób docenione, cieszy jeszcze bardziej.

Ramowanie

Sposób, wjaki informacje są sformułowane może zmienić naszą ocenę imieć wpływ na nasze decyzje.

Na przykład sformułowanie, że coś kosztuje „mniej niż filiżanka kawy dziennie” zachęca ludzi do innego spojrzenia na koszt jakiegoś abonamentu. Jak przedstawiasz wybory wswoim systemie? Jakie są dostępne opcje? Szczególnie wprzypadku nowych lub trudnych pojęć.

Ukryta historia może sprawić, że najbardziej pożądane przez nas wybory będą najbardziej oczywiste.

X
X

Napisz kilka słów o swoim projekcie
i otrzymaj niezobowiązującą ofertę.

Imię:
Mój email to:
Tel. Opcjonalnie
Napisz kilka słów o swoim projekcie

Napisz kilka słów o swoim projekcie
i otrzymaj niezobowiązującą ofertę.

Imię:
Mój email to:
Tel. Opcjonalnie
Napisz kilka słów o swoim projekcie