Jak pisać bloga firmowego?

Top zasady pisania bloga

Każdego dnia w internecie publikowanych jest 7 milionów postów blogowych. To dowodzi, jak popularna jest to metoda docierania do odbiorców, ale jednocześnie, jak trudno przebić się ze swoimi treściami.

Naucz się, jak pisać bloga, aby potencjalni klienci chcieli czytać więcej Twoich treści.

Jak pisać bloga?

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

70% odbiorców woli przeczytać wpisy blogowe niż obejrzeć reklamę. Blogowanie dostarcza 97% więcej linków zwrotnych do strony, a razem z nimi ruch i lepszą pozycję w wyszukiwarkach. Jeśli artykuły na blogu dotykają problemów klientów, firmy stają się dla nich bardziej pomocne i budują swój autorytet. Trzeba tylko wiedzieć jak i o czym pisać.

Anna Kloz
Copywriter

> content marketing > jak pisac-bloga

Korzyści z prowadzenia bloga firmowego

Każdego dnia do internetu trafia 7 milionów artykułów blogowych.

Blogowanie to zajęcie dla cierpliwych, które nagradzane jest wyjątkowym zwrotem z inwestycji.

67%

67% blogerów, którzy postują każdego dnia potwierdza, że osiąga swoje cele

70%

70% odbiorców podkreśla, że woli przeczytać dobry wpis na blogu, niż obejrzeć reklamę

97%

A firmy, które prowadzą bloga, otrzymują do 97% więcej linków do swojej strony, niż te, które tego nie robią

To tylko niektóre powody, dla których warto założyć bloga. Co zrobić żeby blog był popularny?

Tworzenie treści do internetu rządzi się zupełnie innymi prawami, niż pisanie do magazynów.

Zazwyczaj ma na celu promocję firmy lub produktu w sieci, choć oczywiście wszystko zależy od tego, na jakim etapie lejka sprzedażowego jest odbiorca, do którego kierowany jest post blogowy.

Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę hydrauliczną. Twój potencjalny klient ma problem z przeciekającym grzejnikiem w łazience.

Prawdopodobnie najpierw będzie próbował samodzielnie rozwiązać ten problem. Zacznie szukać w sieci informacji o możliwych przyczynach przecieków i sposobach naprawy.

Już w tym momencie możesz do niego dotrzeć z pomocnymi radami. A jak okaże się, że sam nie da rady naprawić grzejnika, może na Twoim blogu znaleźć artykuł pod tytułem: “Dlaczego warto zainwestować w profesjonalną naprawę grzejnika?”, “Ile kosztuje naprawa grzejnika?” i case study, w którym opiszesz realizację naprawy grzejnika u jednego z klientów.

Jak myślisz, czy Twoje szanse na zdobycie klienta wzrosną? Tak. Podałeś mu już pomocną dłoń wcześniej i pokazałeś, że znasz się na swojej pracy.

Nie tylko tematyka bloga jest tu istotna. Wygląd treści też ma znaczenie.

Artykuł blogowy może składać się z wielu form przekazu: tekst, osadzone wideo, infografiki, interaktywne fragmenty gotowe do udostępniania na serwisie X (byłym Twitterze) czy Facebooku.

Kiedy myślisz o blogach, w Twojej głowie pojawiają się głównie typowe artykuły.

Ale prawda jest taka, że tworzenie i produkcja wysokiej jakości treści na blogu to coś znacznie więcej niż pisanie kolejnych zdań.

Popatrz na ten artykuł. Stosujemy tu różne formaty. Chcemy, żeby czytanie było dla Ciebie przyjemnością, a przyswajanie nowych informacji przebiegało bez wysiłku.

Artykuły blogowe nadają się też świetnie do recyklingu, a recykling treści to absolutny game-changer.

Przekształcanie istniejących artykułów w infografiki, wideo czy podcasty otwiera drzwi do nowych grup odbiorców, którzy mogą preferować różne formaty treści.

Co więcej, to ekonomiczne podejście pozwala zaoszczędzić czas i zasoby, jednocześnie zwiększając zaangażowanie i zasięg Twoich treści. Jeden wsad merytoryczny pozwala Ci podbijać różne kanały!

Jeśli chcesz być mistrzem w produkcji treści, to umiejętność łączenia ze sobą słów jest niezbędna, ale liczy się również kreatywność, umiejętność opowiadania historii i znajomość swoich odbiorców.

To najprostszy przepis na to, jak napisać bloga, którego będą czytać wszyscy, na których Ci zależy.

Nie tylko “co”, ale też “gdzie” i “jak”

Dla odbiorcy ważna jest nie tylko treść, ale również wizualna strona bloga.

77%

77% użytkowników internetu czyta posty blogowe

To dobra wiadomość. Zła jest taka, że użytkownicy są również wybredni.

26%

Średni współczynnik odrzuceń dla większości stron (w tym blogów) waha się od 26% do 77%

Jeśli Twój współczynnik odrzuceń na blogu przekracza wartość 45%, to znaczy, że coś robisz nie tak i warto się temu przyjrzeć.

Jeśli ten problem dotyczy też Ciebie, zajrzyj do poradnika: Jak obniżyć bouncing rate?

Często wyzwaniem dla użytkownika okazuje się nie tyle sama treść bloga, co sposób jej prezentacji.

Do najczęściej pojawiających się problemów zalicza się zbyt małą czcionkę, długie akapity, niedostosowanie do urządzeń mobilnych.

55%

Już 55% całego ruchu w internecie pochodzi ze smartfonów!)

Nawet świetne fragmenty przepadają w ścianach tekstu.

Z drugiej strony, właściwie operując hierarchią wizualną, nagłówkami, wielkościami i wyróżnieniami możesz kierować uwagą swoich czytelników.

Pamiętaj, że w sieci skanujemy treści. Nie czytamy ich linearnie jak książki, słowo po słowie, tylko skaczemy od jednego wyróżnika do kolejnego. Kiedy uznamy, że treść jest warta zaangażowania, wchodzimy w nią głębiej.

Projektując treści spraw, aby wyróżnikami zdobyć serca czytelników, a resztą treści to serce przy swoim tekście zatrzymać.

Niekiedy poprawienie kwestii wizualnych od razu przynosi rezultaty w większym zaangażowaniu czytelników!

Zazwyczaj jednak przy wysokim bouncing rate na blogu pracy wymaga również sama treść postów.

Przyjrzyj się swojemu blogowi i sprawdź, czy:

Poruszasz aktualne tematy w swojej dziedzinie - poszerzaj wiedzę czytelników, nie proponuj im informacji, które są przestarzałe

1

Podajesz zrozumiałe przykłady - studium przypadku, historie sukcesu, historie porażki - przykłady ułatwiają zrozumienie tematu

3

Oferujesz użyteczną wiedzę, a nie tylko reklamujesz swoją usługę/produkt

2

Prezentujesz swoje treści z unikalnej perspektywy - najlepiej odwołuj się do swojego doświadczenia z pierwszej ręki

4

Wprowadzenie tych zasad pisania bloga już znacznie wyróżni Cię na tle konkurencji, a to jeszcze nie wszystko.

Twój blog musi być przyjacielem wyszukiwarek

Bloga piszesz dla odbiorców, ale odbiorcy nie dowiedzą się o jego istnieniu, jeśli nie polubisz się z wyszukiwarkami.

Warto poświęcić trochę czasu na optymalizację treści za pomocą taktyk SEO.

Nie chodzi tu jedynie o umieszczanie słów kluczowych w tytułach i opisach, choć to też jest ważne!

Skup się na specjalnym algorytmie opracowanym przez Google o nazwie RankBrain, który kładzie duży nacisk na doświadczenie użytkownika podczas dostosowywania stron wyników wyszukiwania (SERP).

Mówiąc prościej, musisz być pewien, że podawane przez Ciebie fakty są precyzyjne i zgodne z prawdą, a cała treść utrzymuje czytelnika na stronie, a nie powoduje, że po 3 sekundach wychodzi w poszukiwaniu lepszej alternatywy.

Używaj zawsze odpowiednich słów kluczowych.

Wymyśl przyciągający uwagę nagłówek i poświęć czas na napisanie wstępu - te kroki pomogą przyciągnąć czytelników do Twojego posta.

Co mają wspólnego Twoi odbiorcy z robotami Google?

Lubią dobrze rozplanowaną treść, w której wartość dodana jest w całym tekście, a nie tylko na jego początku.

Najważniejsze informacje warto dawać na samym początku, aby zachęcić użytkownika do czytania, ale jeśli dalej nie ma już nic ciekawego, stracisz jego uwagę.

Jak zacząć pisać bloga w 6 krokach

Najtrudniej jest zacząć. Dlatego poniżej znajdziesz sprawdzone wskazówki na to, jak samemu sobie dodać wiatru w żagle blogowania.

1. Tworzenie planu - tekstu i redakcyjnego

Tworzenie planów to podstawowy sposób na rozpoczęcie tworzenia treści, jakie sprzedają. W przypadku postów blogowych ma to dwie główne zalety.

  • Konspekty sprawiają, że szybciej i łatwiej jesteś w stanie uporządkować swoje myśli, zanim zaczniesz pisać. Jeśli coś Ci przerwie pracę, jesteś w stanie ją ponownie podjąć bez większego wysiłku.
  • Konspekt pozwala równomiernie rozłożyć akcenty i ważne informacje (patrz wyżej na kluczowe elementy tekstu).

To jednak nie wszystko. Najlepsze blogi firmowe powstają w oparciu o dokładnie opracowany plan wydawniczy.

Dzięki niemu zawsze wiadomo, jakie treści należy napisać lub zamówić, kiedy i w jakim medium mają być promowane.

Wartościowy blog to pisanie dla wyników. Podczas tworzenia planu treści poświęć czas na stworzenie listy wskaźników efektywności KPI.

Powinieneś móc sprawdzić, czy cała praca jaką włożysz w pisanie bloga będzie miała odzwierciedlenie w zaangażowaniu i konwersji.

Pomyśl o śledzeniu takich wskaźników jak unikalne odsłony strony, łączna liczba odwiedzin, średni czas trwania sesji. W końcu po to piszesz bloga, by zdobywał klientów.

Jeśli nie uzyskasz rezultatów, jakich pragniesz - będziesz wiedział, że trzeba coś zmienić.

2. Zadbaj o prezencję

Nawet post napisany przez wybitnego copywritera nie będzie czytany, jeśli nie zapewnisz mu odpowiedniego formatowania, dodatków w postaci zdjęć, grafik i ogólnych pozytywnych wrażeń estetycznych.

3. Nie przynudzaj

Nie ma znaczenia, czy piszesz o samochodach elektrycznych czy technikach mieszania betonu. Jeśli czytelnik dotarł na Twojego bloga, to tematyka, jaką obiecałeś za pomocą tytułu czy słów kluczowych, jest dla niego interesująca.

Wykorzystaj to, ale nie nadużywaj jego zaufania. Nie pisz o rzeczach DLA NIEGO oczywistych. Stosuj krótkie zdania. Zaskakuj formą. Używaj wypunktowań i strony czynnej czasowników.

To pomaga. Nadaje dynamikę i rytm treści. Dzięki temu czytelnik z nią bezwysiłkowo płynie. To największe wyzwanie copywritingu.

4. Zawsze pamiętaj o swoich czytelnikach

Budowanie więzi z odbiorcami to niezawodny sposób na zdobycie ich zaufania do marki.

Umieść czytelników, a nie firmę, w centrum każdej historii. To oni potrzebują pomocy w rozwiązaniu problemu.

Potrzebujesz dobrze poznać swoją grupę odbiorców (grupę docelową), aby zaproponować im to, czego naprawdę potrzebują.

Przekształcenie potencjalnych klientów w klientów wymaga zmiany perspektywy. Musisz zacząć myśleć jak Twój klient. Jeśli będziesz jedynie opowiadać o sobie, nigdy nie osiągniesz zamierzonego efektu.

Potrzebujesz stworzyć persony, które ułatwią Ci tworzenie treści dopasowanych jak ulał do czytelników.

Darmowy dodatek

Hej 👋 Pobierz szablon Profilu Idealnego Klienta z ćwiczeniami do jego uzupełnienia. Twórz komunikację, która każdym słowem trafia w pragnienia Twoich odbiorców. Ten profil dźwiga cały marketing firmy!

OK
OK
Pobierz teraz

5. Serwuj wartość

Aby uzyskać jak najwięcej korzyści z tworzenia treści i generować wyniki, skup się na tworzeniu materiałów, które pomogą czytelnikom rozwiązać problemy lub odpowiedzieć na pytania związane z tematami w Twojej niszy.

Jeśli dasz im praktyczne porady niosące prawdziwą wartość, wrócą do Ciebie i przyprowadzą znajomych.

Chciałbyś mieć blog firmowy, ale nie masz czasu, żeby o niego zadbać? Możemy to zrobić za Ciebie i zatroszczyć się o Twoje artykuły jak o własne. Porozmawiajmy o tym.

Rozważ również udostępnianie swoich treści z pewnymi ograniczeniami. Szczególnie wartościowe materiały, jak badania, obszerne opracowania i inne ekskluzywne treści możesz umieścić za tzw. bramką.

Czytelnicy chcąc się z zapoznać z tymi materiałami, muszą podać swojego maila lub inne dane kontaktowe, na których Ci zależy.

Jeśli materiał będzie dla nich bardzo wartościowy - zrobią to bez wahania.

W ten sposób nie tylko będziesz zwiększać świadomość swojej marki, ale również pozyskasz leady (wartościowe dane kontaktowe).

6. Pisz regularnie

Konwersja, czyli “przemiana” użytkownika w klienta, zazwyczaj nie następuje natychmiast po przeczytaniu jednego artykułu na blogu.

Budowanie wiarygodności i zaufania wymaga konsekwencji i wysiłku.

Myśl o pisaniu bloga jak o biegu długodystansowym. Rozplanuj swoje siły, regularnie trenuj (postuj) i nie przestawaj, gdy zdarzy Ci się niepowodzenie.

Czy Twoje teksty na bloga są w dziesiątkę?

Już wiesz, jak się pisze bloga, ale na koniec jeszcze parę słów o tym, jak robić to lepiej niż konkurencja - 10 razy lepiej!

Twórz 10x content

  • Bądź dokładniejszy niż inni. Zrób lepszy research, poproś o wypowiedź eksperta. Rozpisz omawiany proces w krokach lub go narysuj. Spraw, by Twoja treść była łatwiej przyswajalna.
  • Gdy to możliwe, uaktualniaj swoje treści, np. dodając dane z bieżącego roku, usuwają już nieaktualne informacje, dołączając bieżący przykład trwającej kampanii marketingowej itp.
  • Przyłóż się do aspektów wizualnych. Nie musisz mieć najpiękniejszych grafik (ale oczywiście możesz!). Ważne, aby były czytelny i zrozumiały bez wysiłku. Obraz ma tłumaczyć skomplikowane treści lub/i bawić.
  • Wykorzystuj lead magnety. Darmowe materiały do pobrania w zamian za e-mail to sposób na więcej potencjalnych klientów w Twojej bazie, których możesz dalej podgrzewać do kupowania u Ciebie.

Kluczowe wnioski

Blog pomaga wzmocnić markę i generować ruch na stronie internetowej. Tworzenie regularnych, wartościowych treści pomaga docierać do klientów na różnych etapach ich podróży zakupowej.

Blogów jest mnóstwo, treści na temat, o którym chcesz pisać - jeśli nie jest super specyficzny - również. Dlatego, żeby się przebić, dotrzeć do klienta i zatrzymać go przy artykule, musisz wiedzieć, jak pisać bloga.

Dbaj o hierarchię wizualną, dostarczaj swoimi artykułami realną wartość, skup się na tym, o czym chcą czytać Twoi odbiorcy i rób to tak, żeby czytali u Ciebie.

Pamiętaj, żeby mając świetnego bloga zadbać też o inne podstrony swojej firmowej witryny. Jak to zrobić? Sprawdź w naszym kompletnym przewodniku po stronach internetowych dla firm. Powodzenia!

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5