Treści wiecznie żywe

Evergreen content

Te treści pomagają uzyskać stały, cenny ruch.

Jeśli jeszcze nie wykorzystujesz ich do budowania pozycji strony, to możliwe, że wartościowy ruch w wyszukiwarce przepływa z dala od Ciebie.

Zmień to!

Evergreen content - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Evergreen content, czyli wiecznie aktualne treści, to zawartość strony, która raz przygotowana, przynosi ruch (i zyski) przez lata. To kluczowy element SEO, ale także budowania wizerunku specjalisty i wartościowego twórcy treści.

Anna Kloz
Copywriter

> content marketing > evergreen content

Treści to jeden z trzech najważniejszych czynników rankingowych Google. Evergreen content stanowi podstawę budowania obecności w sieci ze względu na swoją długowieczność.

Dobrze przygotowana wiecznie zielona treść może przynosić ruch i zyski, gdy już dawno zapomnisz, że ją pisałeś.

W tym przewodniku omówimy, na czym polega evergreen content. Z nami stworzysz swoje pierwsze treści tego typu i podbijesz wyszukiwarki!

Dlaczego evergreen content działa?

Szukasz korzyści dla swojej firmy? Pochwal się swoim doświadczeniem i dogłębną wiedzą tworząc evergreen content. Zainwestowany w niego czas i zasoby przyniosą:

Długoterminową wartość. Dobry wiecznie zielony materiał przynosi zysk latami. W ten sposób możesz zwolnić tempo i iść w jakość treści, a nie ilość.

1

Korzyści SEO. Evergreen content działa dobrze dla SEO. Buduje solidną bazę, na której opierają się pozostałe treści w witrynie.

3

Backlinki (linki z innych witryn). Artykuły evergreen zdobywają backlinki lata po tym, jak zostaną opublikowane. Dzięki temu wiecznie zielone posty budują wiarygodność strony (im więcej wartościowych witryn do nas linkuje, tym lepiej).

2

W dłuższym okresie może nastąpić stopniowy wzrost lub spadek zainteresowania danym zagadnieniem evergreen, jednak nie jest to związane z sezonowością.

W porównaniu do innych tematów, tendencja jest stała i wyraźna.

Czym jest evergreen content?

Treści evergreen charakteryzują się stałym poziomem zainteresowania u odbiorców. Nie doświadczają znaczących sezonowych szczytów i spadków popytu.

Dość charakterystyczną ich cechą jest to, że udzielają odpowiedzi na uniwersalne pytania: co, dlaczego, jak.

Przykładowe tematy wiecznie zielonych treści:

  • Co zrobić, aby poprawić widoczność strony w SERP?
  • Co jest najlepsze na kaszel?
  • Dlaczego strona wolno się ładuje?
  • Dlaczego Polakom brakuje witaminy D?
  • Jak ustawić meta nagłówki?
  • Jak wybrać kontenerek dla dużego kota?
Zainteresowanie treściami evergreen w czasie

Niezależnie od tego, jaka jest pora roku czy co się dzieje na świecie, zawsze znajdą się użytkownicy chętni do zapoznania się z tymi treściami.

Informacje z evergreen content są dla odbiorców zawsze świeże.

Czym evergreen content nie jest?

Czasem łatwiej wyjaśnić czymś coś jest, zestawiając to z jego przeciwieństwem.

Spójrz na poniższą grafikę. Zainteresowanie treściami sezonowymi w czasie prezentuje się tak:

Przepis na evergreen content

Niektóre tematy są skazane na to, aby ich popularność pojawiała się i równie szybko znikała. Mają “termin ważności”.

Zainteresowanie treściami sezonowymi w czasie

Powyższy schemat mógłby prezentować popularność przepisu na bożonarodzeniowe ciasto, albo wyniki rozdania ostatnich Oscarów.

Zrozumienie definicji i zakresu evergreen content oraz tego, czym on nie jest, to kluczowy element tworzenia mapy skutecznej strategii dla Twojego biznesu.

Treści z krótką datą ważności:

  • posty i artykuły newsowe
  • trendy i statystyki, które się szybko dezaktualizują
  • informacje o nowych produktach
  • treści sezonowe (np. związane ze świętami czy konkretnymi wydarzeniami)
  • treści komentujące aktualne trendy
Treść sezonowa z krótkim terminem ważności

Ważna uwaga: tematy sezonowe również powinny być częścią każdej spójnej strategii content marketingu. Jednak wymagają innego podejścia do ich tworzenia i dystrybucji.

Sezonowe treści warto regularnie aktualizować (przez zbliżaniem się sezonu ich popularności). Google docenia tego typu działanie, a wieloletni sezonowy materiał świetnie buduje SEO.

Wiedza o tym, jak najlepiej wykorzystać obie formy treści dla osiągnięcia maksymalnych korzyści jest niezbędna dla skutecznego marketingu.

Pamiętaj, że lepszy biznes zaczyna się od lepszych słów: skontaktuj się z nami, jeśli chcesz uzyskać bezpłatną wycenę działań contentowych.

Content, który się nigdy nie starzeje

Niektóre formaty treści są z założenia bardziej “wiecznie zielone”, a inne “sezonowe”.

Dobrym tego przykładem jest klasyczny dziennikarski news, odpowiadający na pytania: kto, co, kiedy, dlaczego. Celem takiego posta/artykułu jest przekazanie maksimum treści.

Bardziej evergreenową wersją newsa jest komentarz lub felieton: który już łączy wspomniane fakty z innymi, przedstawia perspektywę, wpisuje informacje w kontekst.

Zainteresowanie treściami evergreen w czasie

Wiecznie zielone treści, które mają szansę przez długie lata zyskiwać w oczach odbiorców to zazwyczaj: posty na blogu, filmy, infografiki, białe księgi/raporty, a także inne formy multimediów, takie jak podcasty czy webinaria.

Poprzez eksplorację tego typu formatów możesz dostarczać cennych informacji o swojej branży, jednocześnie na bieżąco angażując klientów.

Wiecznie zielone formaty:

  • poradniki
  • listy
  • najlepsze praktyki
  • wywiady
  • studia przypadków
  • przewodniki zakupowe
  • listy kontrolne
  • FAQ
  • słowniki
  • narzędzia i kalkulatory

Należy pamiętać, że tworzenie evergreen contentu może przybierać wiele różnych form, nie trzeba zamykać się w obrębie jednej.

Kluczem jest zidentyfikowanie istotnych tematów związanych z Twoją branżą i podjęcie decyzji o najbardziej odpowiednim dla nich formacie.

Przykładowo, jeśli działasz w branży budowlanej, dobrym pomysłem jest przygotowanie raportu o tym, jak przepisy unijne dotyczące energooszczędności w budownictwie wpłynęły na rynek.

Jeżeli Twoją domeną jest kosmetyka, możesz przygotować serię przewodników zakupowych o łączeniu poszczególnych składników aktywnych w rytuałach pielęgnacyjnych.

Gdy działasz w branży finansowej, dobrym rozwiązaniem jest np. udostępnienie kalkulatora umożliwiającego błyskawicznego policzenia zysku z lokat lub przygotowanie zestawu najlepszych praktyk oszczędzania w czasach wysokiej inflacji.

Zadaj sobie pytanie, czy ten temat będzie nadal interesujący w najbliższym czasie. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to prawdopodobnie jest to temat z potencjalnymi długoterminowymi korzyściami dla Twojego biznesu.

Wiecznie zielony content a SEO

Uzyskanie dobrej pozycji w wyszukiwarce to spore wyzwanie. Evergreen content jest tu olbrzymim sprzymierzeńcem.

Utrzymywanie pozycji w wyszukiwarkach wymaga czegoś więcej niż tylko świetnej treści. Należy też aktywnie ją promować i budować zaplecze linkowe (przekierowania na naszą stronę).

Dzięki wiecznie zielonym treściom proces ten jest łatwiejszy. Raz wykonana praca zyskuje na wartości z biegiem czasu. Łączenie treści evergreen z sezonowymi pozwala budować solidną piramidę oglądalności.

Tematy evergreen i sezonowe

Wiecznie aktualne treści: jak je pisać w 4 krokach?

Przyjrzyjmy się procesowi, który przyniesie Twojej stronie większą oglądalność!

Omówiliśmy już, co stanowi wiecznie zielone treści i zbadaliśmy typy formatów, które pomagają w ich tworzeniu. Możemy przystąpić do dzieła.

Krok 1. W poszukiwaniu tematu

Aby zacząć, musisz mieć świetny pomysł. To podstawa każdej udanej treści - niezależnie od tego, czy jest to content sezonowy czy evergreenowy.

Jeśli chcesz, aby Twoja strategia przyniosła długoterminowy wzrost ruchu i zainteresowania, to generowanie dużej ilości dobrych pomysłów jest niezbędne. Na całe szczęście, z pomocą przybywają Ci narzędzia.

Słowa kluczowe i trendy

Słowa kluczowe to pewne frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę celem odnalezienia interesujących ich informacji.

Evergreen content w marketingu

Im lepiej Twoja strona kojarzona jest przez wyszukiwarki z danymi słowami kluczowymi, tym wyższe pozycje w rankingu wyszukiwarki zajmie. Innymi słowy: tym częściej będzie proponowana potencjalnym klientom jako odpowiedź na ich pytanie.

Tym właśnie w skrócie zajmuje się SEO: kojarzeniem konkretnych witryn ze słowami kluczowymi.

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pomagają badać zainteresowanie daną tematyką u odbiorców: SEMrush, Google Keyword Planner, Senuto, Ahrefs, Ubersuggest. Nie musisz od razu wykupywać licencji: skorzystaj z zasobów, którymi dysponujesz.

Doświadczenie

Nie bagatelizuj swojej znajomości branży! Kto lepiej zna Twojego klienta, jeśli nie Ty? Zastanów się, jakie treści przyciągną potencjalnego odbiorcę do Twojej strony.

Jak się chcesz prezentować jako ekspert? Która dziedzina jest Ci najbliższa? Czy widzisz jakąś niszę na rynku jeśli chodzi o omówienie konkretnego tematu?

Krok 2. Planowanie

Dobrze napisana treść zaczyna się od briefu.

Przyjrzyj się działaniom konkurencji: jak oni omówili dane zagadnienie? Zastanów się, jak chcesz poukładać artykuł, aby miał ciąg logiczny przyjazny dla odbiorcy.

Wybierz format, w którym przedstawisz swoją wiedzę. Możesz wykorzystać kilka różnych typów komunikacji.

Dobry brief (nieważne, czy pisany dla Ciebie czy copywritera), powinien zawierać:

  • zwięzłe podsumowanie tego, o czym należy napisać, w tym wszelkie słowa kluczowe lub tematy, które należy uwzględnić
  • profil odbiorców, aby piszący wiedzieli, do kogo się kierują
  • dodatkowe informacje, jak liczba grafik, sposób komunikacji

Krok 3. Pisanie

Gdy dobrze wykonałeś zadanie planowania, samo tworzenie contentu nie powinno być zbyt trudne Jeśli jednak nie przepadasz za tym etapem, możesz zwrócić się po pomoc do profesjonalistów.

Pisząc i opisując swoje treści (np. video, ebooki etc.) nie zapomnij o słowach kluczowych: rozważ użycie narzędzie SEO, które pomoże Ci zoptymalizować już napisaną treść pod kątem fraz, długości zdań, czytelności.

W ten sposób będziesz miał pewność, że Twoja ciężka praca nie pójdzie na marne: niekiedy drobne zmiany w treści potrafią przynieść spektakularne zmiany w kontekście SEO.

Krok 4. Dystrybucja i odświeżanie

Aby Twój wypracowany w pocie czoła evergreen content nie trafił do ciemnego zakątka internetu, musisz zastanowić się, gdzie warto go pokazać. Umieść link w swoich socialach, rozważ płatną kampanię, przemyśl współpracę z innym specjalistą.

Im więcej takich kroków podejmiesz, tym większe prawdopodobieństwo, że szybciej zaczniesz dostrzegać efekty swojej pracy.

Nawet, jeśli Twój evergreen content już dobrze “sobie radzi”, warto co pewien czas go aktualizować.

Być może pojawiły się nowe dane w temacie, o którym pisałeś? Masz może nowe doświadczenie z danym narzędziem?

Zawsze warto również przeprowadzać recykling treści, czyli przetwarzać je w coś nowego. Wpis blogowy w video, video w webinar, webinar w pisemny Q&A.

Co to jest fraza kluczowa

Podsumowując

Podsumowując Tworzenie wiecznie zielonego contentu nie musi być trudnym zadaniem. Co więcej, zazwyczaj wystarcza do tego odpowiednia dawka czasu, wiedzy domenowej i wskazówki, które wyżej przedstawiliśmy.

W drużynie Owocnych od lat skutecznie angażujemy klientów naszych klientów. Piszemy treści, które rezonują i chętnie dzielimy się swoimi narzędziami! Odbierz niezobowiązującą ofertę na działania contentowe skrojone dla Ciebie!

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5