Klopsikowe lody – Czy twoim reklamom brakuje synchronizacji, to kolejna doskonała pozycja autorstwa Setha Godina. Zamiast pytać, jak wykorzystać nowe narzędzia internetowe, by wesprzeć nasz istniejący biznes, spytajmy, jak możemy zmienić nasz biznes, by najlepiej wykorzystać nowe narzędzia.
To książka na temat właściwych pytań:
NIE: „Jak wykorzystać nowe, fajne narzędzia, by wesprzeć nasze istniejące struktury?”, ale „Jak stać się organizacją, która prosperuje dzięki nowemu marketingowi?”.
NIE: „Jak wykorzystać ten nowy marketing do prowadzenia firmy tak, jak zwykle?”, ale „Jak sama nasza firma może się zmienić?”.
Nie pytajmy, co nowy marketing może zrobić dla nas.
Pytajmy, co my możemy zrobić, by prosperować dzięki nowemu marketingowi.
KLOPSIK: towar, markowy produkt o przyzwoitej jakości, nie wyróżniający się zbytnio.
Nie można rozwijać firmy dzięki klopsikom, ponieważ są wszechobecne.
Przestańmy robić klopsiki i zacznijmy robić coś, co pasuje do polewy krówkowej i sosu ze słodkich pianek.
Zwinne, inteligentne organizacje, które są opanowane i przygotowane, gotowe do wprawienia w ruch przez świeżą taktykę nowego marketingu.
--
Stare targi zabawek: Producenci pokazywali reklamy sprzedawcom z dziewięciomiesięcznym wyprzedzeniem. Reklamy, które były najlepiej odbierane, doprowadzały do stworzenia zabawek. Reszta była anulowana.
Produkujemy to, co ludzie kupują. Jeśli coś się nie sprzedaje, to tego nie produkujemy.
Rozwój biznesu jest wynikiem zaspokajania ludzi, którzy najlepiej wywierają wpływ na nasze pomysły.
Nowy marketing nie wymaga lepszego marketingu. Wymaga lepszych produktów, lepszych usług i lepszych organizacji.
Marketing nie wspiera organizacji. To organizacja wspiera marketing.
Robienie hałasu jest fajne, jednak z robienia hałasu nie wynikają wysokie zwroty.
--
Zatrudnianie niedoświadczonych pracowników:
Łatwiej jest kogoś nauczyć niż najpierw go oduczać.
Marketingowe porady, których Josiah Wedgewood mógłby udzielić swojemu bratu Thomasowi, któremu nie udało się osiągnąć sukcesu:
- stwórz nowe sposoby emaliowania produktów i nowe produkty, których ludzie będą poszukiwać,
- podpisuj swoje dzieła,
- podwyższ ceny o 400%,
- ustal wysokie standardy jakości,
- zbuduj większą fabrykę i umieść ją w pobliżu kanału, tego o którego budowę zabiegałeś,
- wyszkol niegarncarzy, by dołączyli do twoich pracowników i wymyśl innowacyjny sposób zarządzania nimi,
- zorganizuj fabrykę tak, by odzwierciedlała odrębność pracy,
- otwórz salony wystawowe w Londynie i co tydzień zmieniaj ich wyposażenie,
- skup się na masowej produkcji,
- sprzedawaj najbogatszym ludziom na świecie, jednak unikaj produkcji na zamówienie, z wyjątkiem przedmiotów dla głów państwa.
--
To, czego klienci chcieli przez cały czas: być traktowani z szacunkiem i mieć kontakt z innymi ludźmi.
--
14 TRENDÓW:
**BEZPOŚREDNIA KOMUNIKACJA I WSPÓŁPRACA HANDLOWA POMIĘDZY PRODUCENTAMI I KONSUMENTAMI
E-mail w skrzynce odbiorczej to nie wydatek – to okazja – szansa na wyeliminowanie barier i przeprowadzenie dialogu z klientem lub potencjalnym klientem.
Przekąski w zorganizowanych wydarzeniach sportowych były postrzegane jako kłopot. Jednak (jak sobie wreszcie zdano sprawę) to mecz był kłopotem – wydarzenia te były częścią branży żywieniowej.
Dla wielu organizacji interakcja ze światem zewnętrznym szybko staje się najbardziej dochodową okazją.
Zwracanie uwagi na wiadomości przychodzące to dokładnie to, czym threadless.com zajmuje się zawodowo.
Powinniśmy przejść od znajdowania klientów dla naszych produktów do znajdowania produktów dla naszych klientów.
Zamiast starać się osiągnąć nieosiągalne, zróbmy to, co rzeczywiście działa: zacznijmy tworzyć produkty, usługi i historie, które odwołują się do osiągalnego, a potem stwórzmy grupę, która będzie im służyć.
**WZMOCNIENIE GŁOSU KLIENTA I NIEZALEŻNYCH AUTORYTETÓW
Nie tylko pojedyncze osoby odkrywają, jak wielką siłę ma ich wzmocniona opinia osobista. Ludzie chcieli ją mieć przez tak długi czas, że są nią oszołomieni.
W każdej społeczności (Wikipedia, Digg, YouTube): 1% to ofiarodawcy. Jednak nie wiemy z góry, kto należy do tego 1%.
Nie możemy być, jak ta restauracja, która zajmuje się ważnym krytykiem kulinarnym z gazety. Teraz musimy zajmować się każdym.
Blogi zmieniają czytających i oglądających w pisarzy.
Blogi łączą trzy prawdziwe pragnienia: wysłuchanie naszych własnych opinii, bycie wysłuchanym przez innych i usłyszenie, co myślą tłumy.
Copyblogger mówi, że jego celem jest „poznanie fajnych ludzi z wspaniałymi umiejętnościami i świetnymi pomysłami i robienie z nimi interesów.”
Każda branża ma swój 1% - grupę klientów tak zmotywowanych, tak zadowolonych i tak przywiązanych, że chcą powiedzieć reszcie świata o nas i o tym, co robimy. Naszym wyzwaniem jest zapewnienie tym ludziom megafonu.
Większość ludzi przez większość czasu chce być jak większość ludzi.
** W MIARĘ, JAK ZWIĘKSZA SIĘ ILOŚĆ ŹRÓDEŁ POTRZEBNA JEST AUTENTYCZNA HISTORIA
**SKRAJNIE KRÓTKIE OKRESY UWAGI SPOWODOWANE NIEPORZĄDKIEM
**DŁUGI OGON
Na niemal każdym rynku „inni” są czołową marką.
Gdybyśmy mogli po prostu opublikować bestsellery, zrobilibyśmy to. Ale nie możemy.
Na każdym mikrorynku, rynek wynagradza lidera: najlepszy na świecie.
Teraz, gdy istnieje o wiele więcej rynków, na których można wygrywać, możemy wygrywać częściej.
Ilość rynków rośnie w zastraszającym tempie. Inwestujmy w to, co trzeba, byśmy byli postrzegani jako najlepsi na rynku, na którym chcemy konkurować.
**OUTSOURCING
Specjalista ds. marketingu bez fabryki jest w rzeczywistości bardziej pomysłowy, działa szybciej i bardziej skupia się na modzie. Dlaczego? Zamiast próbować znaleźć zajęcie dla fabryki, specjalista od marketingu może skupić się na znajdowaniu zajęcia dla rynku.
Albo robimy coś powtarzalnego i powinniśmy zlecić podwykonawstwo, albo robimy coś domowej roboty, co wymaga dogłębnej wiedzy, jest pełne inicjatywy i opinii – w tym wypadku powinniśmy za to pobierać opłatę.
**GOOGLE I GRA W KOŚCI O WSZYSTKO
Programy telewizyjne wiążą się z reklamami. Biznesy wiążą się z biurowcami. Wydawcy książek związują się z autorami i dzielą się wiedzą swoich pracowników z ludźmi.
Wiążemy rzeczy ze sobą od tak dawna, że zapomnieliśmy, że to robimy.
**NIESKOŃCZONE KANAŁY KOMUNIKACJI
**BEZPOŚREDNIA KOMUNIKACJA I WSPÓŁPRACA HANDLOWA POMIĘDZY PRODUCENTAMI I KONSUMENTAMI
**ZMIANY W NIEDOSTĘPNOŚCI I DUŻYCH ILOŚCIACH
Taki talent jak ten (Ideo) jest trudno znaleźć; łatwo nudzi się, gdy ma pracować nad ograniczoną ilością projektów.
**TRIUMF WIELKICH IDEI
Idea musi się zawierać w doświadczeniu samego produktu. Marketing jest wtłaczany w głąb organizacji.
**ZAMIANA Z „ILE” NA „KTO”
**BOGACI, JAK MY
Nowa krzywa dzwonowa: nakład i cena wyglądały kiedyś tak: __/\__. Teraz wyglądają tak: -\/-.
Krzywa się odwraca. Teraz spadek jest w centrum, a wzgórki znajdują się na końcach.
Większość ludzi kupowała rzeczy znajdujące się pośrodku. Niewielu interesowało się rzeczami tanimi jak barszcz lub super-drogimi.
Jednak teraz, gdy najtańsze rzeczy są tak powszechnie dostępne, skupiamy się bardziej na rzeczach tanich jak barszcz albo tych bardzo drogich. Wal-Mart i Whole Foods, Biedronka i Alma.
Jeśli chcemy coś zwykłego, lepiej by było to tanie. Możemy zdobyć rzeczy tanie i zwykłe w dużych opakowaniach w Makro.
Dzisiejszy rozpieszczony klient jest gotów zapłacić każdą cenę za to, co jest warte uwagi, rozpieszczające, na wyłączność.
**NOWI GATEKEEPERZY, BRAK GATEKEEPERÓW
Jeśli chodzi o promocje/PR: Gdyby to zależało ode mnie, zdecydowałbym się na długoterminowe podejście. Najpierw identyfikuję blogi, które rzeczywiście interesują się tym, co próbuję wypromować. Następnie czytam je. Z czasem zaczynam wchodzić z tymi blogerami w interakcję. Przesyłam odpowiednie linki, które nie mają nic wspólnego z moją firmą. Postuję komentarze ogólnie związane z branżą. Staję się częścią kręgu. A potem, po kilku miesiącach, a nawet latach, gdy mam coś odpowiedniego do dodania, mogę wysłać naprawdę osobistą notkę do kogoś, z kim miałem kontakt.
--
Wiele promocji nie działa, ponieważ sama wiedza o czymś to nie to samo, co bycie podekscytowanym na tym punkcie, używanie tego, albo, co najlepsze, mówienie o tym.
Lista kontrolna masy krytycznej:
1. Czy większa liczba użytkowników przynosi korzyści innym użytkownikom, obniżając ceny lub zwiększając siłę komunikacji?
2. Czy niesłusznie polegamy na masach, by rozwiązać problemy, które są oczywiste, gdy mamy niewielką liczbę klientów?
3. Jak możemy obniżyć liczbę użytkowników, których będziemy potrzebować zanim zaczną działać korzyści płynące z masy krytycznej?
4. Czy styl ma znaczenie? Czy zakładamy, że ludzie staną się naszymi klientami, ponieważ „wszyscy inni to robią”? Jeśli tak, jak rzeczywiście przekroczyć tę przepaść?
--
To nie my rządzimy: stwórzmy środowisko, w którym inni ludzie mogą rozmawiać.
Przekształćmy firmę w organizację, która tworzy historie.
Gdy otrzymujemy autentyczną historię, która pasuje do naszego światopoglądu, wierzymy w nią.
Gdy otrzymujemy szansę, by się wypowiedzieć, to robimy to – głośno i często.
Jeśli chcecie być w branży towarowej, proszę bardzo. Jeśli chcecie sprzedawać duże ilości tanich rzeczy, nic nie stoi na przeszkodzie.
Jednak reszta z nas ma zamiar szybko się rozwijać, dzięki wykorzystaniu naszej wiedzy na temat natury człowieka i nowemu marketingowi, który pozwala ludziom wyrazić tę naturę.
Jeśli tylko tego chcecie, jesteście skazani na sprzedawanie wolno rozwijających się towarów.
Każdy produkt, od notatników w tekturowych okładkach do firm zajmujących się księgowością, może być teraz przeobrażony z wykorzystaniem narzędzi dostępnych dla wszystkich.
Pomysły, które rozprzestrzeniają się POPRZEZ grupy ludzi, są dużo potężniejsze od pomysłów dostarczanych DLA kogoś.
Stwórzmy ruch wokół naszego produktu lub usługi.