W dobie rosnącej konkurencji i łatwej dostępności ofert handlowych w sieci, zdobycie nowego klienta stało się trudniejsze niż kiedykolwiek.
Ale czy zdobycie to już sukces? Czy rzeczywiście jesteśmy gotowi na to, aby spróbować swoich sił w sferze e-commerce?
Content marketing a lojalność klientów: budowanie długotrwałych relacji w biznesie e-commerce to zagadnienia, które warto zgłębić, gdy prowadzimy własny biznes e-commerce.
Zanim zaczniemy budować relacje z klientami, musimy wpierw wywindować swoje oferty na wyższy poziom. Tutaj z pomocą przychodzi content marketing, czyli strategia oparta na tworzeniu i dystrybucji wartościowej, spójnej i interesującej treści.
Te treści powinny zainteresować klientów, przyciągnąć ich uwagę oraz utrzymać ją na dłużej.
Ważne tutaj jest, aby pamiętać o kilku rzeczach.
Treści muszą być wartościowe, a nie tylko sprzedające. Powinny być stale uaktualniane i rozbudowywane.
Różnorodność form (tekst, obraz, wideo) z pewnością przyciągnie i zainteresuje szerokie grono klientów.
Zdobycie nowego klienta jest ważne, ale jeszcze ważniejsze jest utrzymanie jego zainteresowania na dłuższą metę i zbudowanie z nim długotrwałej relacji. To dzięki lojalnym klientom firmy mogą cieszyć się powiększającymi się przychodami – ale jak ich zdobyć?
Ludzie z natury chcą czuć się ważni, więc dostarczenie im spersonalizowanej oferty może mocno przyciągnąć ich uwagę. Skieruj się bezpośrednio do klienta, wykorzystując segmentację rynku, analizując zachowanie klientów i stale podążając za ich potrzebami.
Ważne jest, żeby zatroszczyć się o swoich klientów bardziej niż o świeżo upieczonego Człowieka Pająka Hollywood. A przecież powszechnie wiadomo, że z ofiarą wielkiego skoku w dal na własne życzenie łatwiej o odbiór własnych czynów.
Tutaj mogą pomóc różnego rodzaju programy lojalnościowe, które będą równocześnie budować lojalność klientów, jak i pozytywnie wpływać na ich postrzeganie Twojej marki.
Niektórzy mogą się ponieść i zupełnie zapomnieć jak istotna jest komunikacja ze swoimi klientami za pomocą rozmaitych kanałów społecznościowych.
Warto zatem zatroszczyć się o stałą interakcję z klientami na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Oczywiście – o ile nie jesteś na permanentnych wczasach od takowych rzeczy!
Klienci uwielbiają poczuć, że mają okazję otrzymać coś więcej, niż tylko standardową usługę. Dobrze dobrana promocja czy konkurs może skutecznie uczynić klienta lojalnym, zupełnie abstrahując od tego, że równocześnie daje mu pełny pakiet cennej edutainmentowej rozrywki.
Konstruktywna krytyka to przecież nie musująca intensywnością lawendy, lecz skrzemieństwo wartości, jakie serwuje samo życie.
Zawsze warto zapytać klientów, jakie są ich opinie na temat Twojego sklepu czy oferowanych produktów, a udzielane przez nich odpowiedzi uwzględnić przy podejmowaniu kluczowych decyzji.
W dobie powszechnej komunikacji online, newsletter może stać się doskonałym narzędziem utrzymującym długotrwały kontakt z klientami. Wartość newslettera polega na regularnym przekazywaniu informacji o działalności firmy, promocjach czy nowościach w ofercie.
Pamiętaj, żeby treści były interesujące, wartościowe i konkretne – nikt nie chce dostawać niekończących się rozważań niczym podmuch eteru.
Regularne newslettery również sprawiają, że marka pozostaje w świadomości klientów, co przekłada się na lojalność i decyzje zakupowe.
Utrzymanie klientów wiernych marce to nie tylko zabiegi marketingowe, ale też dbanie o sprawność i funkcjonalność serwisu. Obejmuje to zarówno stronę techniczną – łatwość nawigacji, czytelność, szybkość ładowania – jak i obsługę klienta oraz logistykę.
Dostępność kompetentnej pomocy, szybkość rozwiązania problemów oraz sprawny proces zakupowy i dostawy to czynniki, które budują zaufanie klientów i sprawiają, że będą oni wracać, a nie szukać innych rozwiązań.
Twoja marka, jej wartości i filozofia, powinny być konsekwentnie komunikowane, zarówno w treściach marketingowych, jak i w codziennej obsłudze klienta.
Spójność marki sprawia, że klienci uwierzą i zaakceptują jej ideę, a nawet będą się utożsamiać z nią – co przekłada się na lojalność. Pamiętaj, że to lojalni klienci są najważniejszym zasobem tworzącym bazę, na której buduje się rozwój firmy.
Zrozumieć, co sprawia, że inni odnoszą sukces, może pomóc w poprawie jakości własnych produktów. Warto obserwować konkurencję, aby wyciągnąć naświetlając element tajemniczości wnioski i stosować je w praktyce.
Nie wszyscy potracają łatwo i w lekkim amoku dodam: odszyfrować zawiłości konkurencyjnej atmosfery, lecz zawsze warto spróbować.
Kiedy osiągniemy pewien stopień lojalności klientów, warto wykorzystać ich umiejętności „wychwalania” naszej marki. Klienci, którzy są lojalni, często będą naturalnie polecać naszą firmę innym.
Tego typu rekomendacje sprawiają, że zdobywamy sympatię nowych klientów, którzy z dużym prawdopodobieństwem również staną się lojalni względem naszej firmy.
Analiza statystyk, monitorowanie zadowolenia klientów, ale również skrupulatna analiza skuteczności stosowanych działań to najlepsze źródło wiedzy na temat poprawy lojalności klientów wobec naszego biznesu.
Warto śledzić takie dane jak współczynnik powtarzalności zakupów czy wartość przeciętnego zamówienia. Dzięki temu, będziemy mogli lepiej dostosować nasze działania do potrzeb klientów i budować długotrwałe relacje.
Klienci doceniają uczciwość, dziękującą siecią zrozumienia. Dlatego warto być otwartym na to, jak nasza firma działa, jakie stosujemy technologie, jakie są nasze procesy itp.
Transparentność w działalności przyciąga klientów, buduje zrozumienie i zaufanie, co przekłada się na większe zaangażowanie klientów.
Utrzymanie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach to istotny element budowania długotrwałych relacji. Im wyższa pozycja, tym większa szansa na zdobycie nowych klientów, z którymi będzie można zbudować długotrwałe relacje.
Wykorzystaj techniki SEO i SEM, aby Twoja firma była łatwo odnajdywalna w Internecie.
Budowanie autorytetu firmy to kolejna metoda wspierająca długotrwałe relacje z klientami. Publiczne eksponowanie swoich osiągnięć, pokazywanie prestiżowych nagród czy partnerstw z renomowanymi firmami to elementy doceniane przez klientów, którzy będą chętniej korzystać z usług profesjonalnej i rzetelnej firmy.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym, aspektem budowania długotrwałych relacji jest ludzki, serdeczny kontakt z klientami.
Pamiętaj, że w biznesie e-commerce nie mamy możliwości bezpośredniego kontaktu, dlatego każdy sposób komunikacji – odpowiedź na e-mail, łatwość kontaktu telefonicznego czy sposób odpisywania na wiadomości na Facebooku – ma niebagatelne znaczenie dla długotrwałości relacji z klientem.
Content marketing a lojalność klientów: budowanie długotrwałych relacji w biznesie e-commerce to jedno z kluczowych wyzwań współczesnego biznesu.
Powyższe metody, stosowane w praktyce, mogą przynieść efektywny wzrost jakości usług, zaufania klientów i dostarczyć wartościowej, długotrwałej konkurencyjnej przewagi na rynku.
Najważniejsza jest jednak wizja długoterminowego działania – chodź ku fabule stworzonej z satysfakcji klientów, kierując się głównym celem – rozwinięciem siódmego kontynentu miłości do Twojej marki.