Architektura informacji strony

[ + Lista kontrolna i test ]

Najpierw trzeba zrozumieć czym jest uwaga, a potem jak ją ogniskować w tekście. Twoi klien­ci nie będą uży­wać tego, cze­go nie mogą odna­leźć.

Pokażę Ci w jaki sposób kierować uwagę Twoich klientów wprost do akcji, jakiej od nich oczekujesz. A potem jak sprawdzić, czy Twój tekst to robi dobrze.

Zaczynajmy!

Architektura informacji strony

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Mariusz Słowik
Head of design

> landing page > architektura informacji

Streszczenie:

Na start masz 8 sekund uwagi czytelnika. Od tego jak je wykorzystasz zależy, czy zostanie na stronie czy opuści ją bez wykonania akcji. Dobra architektura informacji sprawia, że przez Twój tekst można płynąć bez przeszkód. Od razu widać, co jest najważniejsze, jaką akcję można podjąć i jakie korzyści się z tym wiążą. Tak się buduje konwersje!

Architektura informacji strony prowadzi (lub gubi) uwagę odbiorców

Witaj w świecie niedoboru uwagi.

Większość informacji w sieci otrzymuje 8 sekund uwagi. Masz tyle czasu i tylko jedną szansę, aby przekonać klientów do pozostania na stronie.

Czytamy średnio 62 słowa na stronie. Tyle musi Ci wystarczyć, żeby wzbudzić pożądanie przeczytania reszty.

79%

79% z nas skanuje treści wzrokiem bez dokładnego czytania

Możesz mieć genialną treść, ale jeśli wyróżnione części tekstu nie realizują celu samodzielnie, tracisz większość klientów.

Zaprojektuj wygląd treści tak, by czytelnik zrobił to, o co prosisz.

Ignorujemy dziś większość treści reklamowych. Nie mamy ani czasu, ani ochoty czytać wszystkiego.

Tekst, który skłania do działania, to tekst zaprojektowany. Projektowanie to podejmowanie decyzji, na czym skupić uwagę. Co wpadnie w oko najpierw, a czemu nadamy mniejsze znaczenie.

Wygląd tekstu wyznacza prostą i bezpośrednią drogę do celu. Dostarcza właściwych informacji we właściwym czasie, prowadząc uwagę odbiorcy od startu do celu.

Z reguły wygląda to tak:

1. Tekst przechwytuje uwagę

2. Utrzymuje uwagę

3. Wzbudza pożądanie

4. Wywołuje decyzję

Walkę o uwagę wygrywa się perfekcyjną hierarchią wizualną

Hierarchia wizualna to podstawowy sposób porządkowania treści. To tworzenie priorytetu i kontrastowego wyróżnienia, sztuka odróżnienia tego, co najważniejsze i pozbycia się tego, co nieważne.

Dzięki hierarchii wizualnej odbiorca czuje się nawigowany i podąża za naszą intencją. Sugerujemy mu, co jest ważniejsze, uwypuklając to na tle reszty.

Lenistwo leży głęboko w naszej naturze. Wysiłek to cena, której nikt nie chce płacić.

Wiesz, jak ludzie czytają dziś treść? Nie czytają! W większości tylko skanują ją wzrokiem.

Zatrzymują się na dominujących częściach: na obrazach, potem nagłówkach, cytatach…

W marketingu mówimy, że uwaga klienta jest wszystkim. Masz uwagę klienta, masz wszystko. Nie masz jej? Nie masz nic!

Aby zrobić dobre pierwsze wrażenie tekst powinien przede wszystkim wyglądać przyjemnie. Aby skłonić odbiorcę do czytania, musi być właściwie zaprojektowany.

Różnicę widać gołym okiem.

Kluczem do sukcesu jest świadomy projekt treści, który ŁAPIE i ZATRZYMUJE uwagę czytelnika. To dzięki niemu tekst jest przejrzysty, przyciągający i wygodny w odbiorze.

3 cechy doskonale wyglądającego tekstu

  • przejrzysty - prosta treść i dużo wolnej przestrzeni
  • skupiający uwagę - elementy wzbudzające zainteresowanie
  • ergonomiczny - wygodny w czytaniu

CECHA 1. Tekst przejrzysty, czyli siła ładu i przestrzeni

Lubimy od razu rozumieć to, co widzimy. Prostota robi dobre pierwsze wrażenie, a ono jest kluczem do uwagi.

Wzrok to najbardziej dominujący z naszych zmysłów.

50%

Prawie 50% mózgu jest zaangażowana w przetwarzanie obrazu

70%

70% informacji dostarczanych jest do mózgu za pośrednictwem wzroku

Pierwsze wrażenie jest błyskawiczne i właściwie nieodwracalne. Formułuje się poniżej 1/10 sekundy!

Stworzenie pozytywnego wrażenia zdecydowanie zwiększa Twoje szanse na zdobycie uwagi odbiorcy. Wywołanie jednego z negatywnych uczuć kończy czytanie tekstu.

Dbaj o budowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika.

Pozytywne wrażenia:

Wrażenie łatwości - tekst wydaje się łatwy w czytaniu

1

Wrażenie zainteresowania - tekst wydaje się ciekawy

3

Wrażenie przejrzystości - treść wydaje się łatwa do skanowania wzrokiem

2

Negatywne uczucia:

Uczucie wysiłku - tekst wydaje się trudny do przeczytania

1

Uczucie nudy - treść wygląda zniechęcająco

3

Uczucie zagubienia - nie wiadomo, co robić i gdzie czego szukać

2

Zwarte bloki tekstu nigdy nie wydają się łatwe i przystępne. Pusta przestrzeń otaczająca treść to najważniejszy element projektu.

Ważne komunikaty muszą dostać miejsce, aby wybrzmieć odpowiednio głośno. Jak pomnik otoczony wielkim placem czy samotne drzewo na polanie.

Oprócz siły, zyskują też przystępność. Krótkie bloki tekstu ułatwiają skanowanie treści strony. Dzięki temu sprawiają wrażenie zrozumiałych jeszcze przed czytaniem.

Im mniej elementów na stronie, tym mocniejszy staje się każdy z nich.

Początkujący projektanci cierpią na tzw. horror vacui, czyli strach przed pustką. Zamiast zastanawiać się, co jeszcze odjąć, wypełniają każdą przestrzeń.

Im większa tzw. white space (ang. biała przestrzeń), tym więcej uwagi. Brak wizualnej konkurencji sprawia, że dany element przyciąga uwagę.

Wykorzystuj przestrzeń jak nagłośnienie

  • tekst - otocz go szerokim, pustym marginesem
  • akapit - dodaj 1-2 linie odstępu z góry i z dołu
  • zdanie - oddalaj je od innych, aż zyska czyste, proste tło

Ilość pustej przestrzeni zawsze zależy od sytuacji i celu. Właściwą wartość widać na pierwszy rzut oka.

Biała przestrzeń wcale nie musi być biała! Chodzi o przejrzystość.

White space zasila Twój projekt elegancją i wyrafinowaniem. Prawdziwe piękno polega na tym, że nie można już nic odjąć.

Pozbywając się wszystkiego, co odwraca uwagę, osiągamy minimalizm. Doskonale czytelna filozofia projektowa jest pełna elegancji i wolnej przestrzeni.

Hierarchię wizualną uzyskujesz za pomocą rozmiaru, koloru, położenia i skali. Odbiorca najpierw przeczyta to, co jest wyróżnione, więc wyróżniaj to, co powinno być przeczytane najpierw.

Pierwszy plan jest od tego, aby przyciągał 100% uwagi. Dwa elementy na pierwszym planie podzielą to na 50%, cztery na 25%. Gdy dasz tam kilka elementów, pierwszy plan zniknie całkowicie.

Najlepsze rezultaty dla utrzymania uwagi daje jeden punkt skupienia na jedną część przewijania strony. Kluczowa jest czytelność.

CECHA 2. Tekst skupiający uwagę, czyli siła hierarchii wizualnej i nawigacji

Na wstępie mówiłem o tym, że ludzie skanują tekst wzrokiem. Właściwe ułożenie i nawigacja treści to klucz do zainteresowania. Podtrzymanie uwagi i zatrzymanie czytelnika to drugi poziom naszego schematu AIDA.

Ludzie łączą łatwość objęcia wzrokiem tekstu z tym, że jest zrozumiały. Aby tekst zrealizował cel, musi wydawać się łatwy. Poczucie, że bez wysiłku skanuje się go wzrokiem to najważniejsze z wrażeń, które musisz wywołać.

Uwaga odbiorcy nie biegnie od początku do końca tekstu, tylko skacze od punktu do punktu.

Punkty skupienia uwagi są budowane przez wielkość, kolor, kształt i położenie.

Są jak mapa tekstu dla odbiorcy. Pomagają mu znaleźć to, czego szuka i prowadzą do realizacji celu. Dzięki nim tekst jest czytelny, a Ty jako autor dyktujesz hierarchię informacji.

W każdym kluczowym miejscu musi więc być element, który pociągnie wzrok dalej.

Najważniejsze elementy umieszczaj na górze i z lewej. Odbiorca albo od razu dostaje powód do pozostania, albo porzuca tekst. Rzadko przewija w dół.

Decyduje lewa górna część strony. Tam odbywa się walka o to, czy ktoś przeczyta resztę.

Trzymaj się tego!

  • sedno: lewa górna część strony
  • wstęp: widoczny bez przewijania, skłaniający do spojrzenia niżej
  • 1 scroll: każde przewinięcie ekranu zawiera coś, co skupia na sobie uwagę
20%

Jeśli zdasz test pierwszego wrażenia i odbiorca zacznie czytać Twój tekst, pamiętaj, że użytkownicy rzadko czytają więcej niż 20% całości

Dwie pierwsze sekcje są najważniejsze i powinny zawierać coś, co łapie i skupia uwagę.

Szkielet i kluczowe elementy Twojego tekstu

Te punkty wymagają Twojej szczególnej uwagi:

  • tytuł
  • nagłówki
  • akapity
  • zdania

Chwytliwy tytuł, który od razu przyciąga wzrok

Niech zadaje ciekawe pytanie lub proponuje rozwiązanie problemu.

Dobrze sprawdzają się tytuły w stylu: “5 sposobów na…”.Wskazują rozwiązanie problemu. Od razu wiadomo też, czego się spodziewać (5 sposobów).

Parametry:

  • długość: idealna długość to linijka, zbyt długi tytuł zniechęca
  • wielkość: minimum 2 razy większy od nagłówka
  • wyróżnienie: odstęp od reszty, kolor, font

Duży i odseparowany od tekstu nagłówek rzuca się w oczy

Nagłówek jest ważnym punktem skupienia uwagi. To on decyduje, czy ktoś zapozna się z resztą treści.

Parametry:

  • długość: idealna długość to linijka
  • wielkość: minimum 2 razy większy od tekstu
  • wyróżnienie: odstęp od reszty, kolor, font

Twórz krótkie zdania i akapity

Tekst w małych porcjach jest bardziej czytelny i skuteczny. Długie zdania i akapity częściej rozpraszają uwagę.

Nie chodzi o przycinanie linijek na siłę, ale o rytm i trzymanie się sedna.

Parametry:

  • zdanie: 1 w linijce tekstu
  • akapit: 2-3 zdania
  • kolumna: zdania różnorodnej szerokości

Przy okazji pamiętaj:

  • jeden akapit = jedna myśl przewodnia
  • zaczynaj akapity i nowe sekcje tekstu od przyciągających słów kluczowych

Tytuł, nagłówek i akapit stanowią ramę tekstu. Treść jest jej dopełnieniem. 

Właśnie dlatego ułożenie treści w obrębie śródtytułów ma tak duże znaczenie dla podtrzymania uwagi i wzbudzenia szczerego zainteresowania.

Chcesz płynnie i skutecznie przeprowadzić użytkownika przez swój tekst? Przydadzą Ci się sprawdzone triki projektowania architektury informacji.

9 trików na podtrzymanie i skupienie uwagi tekstem

  1. Formatowanie tekstu
  2. Konturowanie
  3. Listy
  4. Wtrącenia
  5. Cyfry i znaki
  6. Cytaty
  7. Powtórzenia
  8. Anomalie
  9. Bliskość

Formatowanie tekstu ZAGNIEŻDŻA UWAGĘ

Nie wyróżniaj za dużo, bo nie wyróżnisz niczego

  • pogrubienie: maksymalnie 10% tekstu, np. śródtytuły
  • kursywa: cytaty i pojedyncze wyrazy, np. obcojęzyczne
  • podkreślenie: ograniczać do sporadycznych słów czy zdań

Konturowanie zwraca uwagę na całe bloki tekstu

Ramowanie wywołuje natychmiastowe poczucie ważności. Stosuj ramki, żeby łatwo podkreślić blok tekstu. Pogrubiony sprawiałby wrażenie ciężkiego, a jak już wiesz lekkość tekstu jest w cenie.

Wypunktowania obiecują łatwy odbiór sedna przekazu

Te same słowa zmienione w listę potrafią zwiększyć skuteczność tekstu. Najskuteczniejsze punkty są jak nagłówki: krótkie i konkretne.

Parametry:

  • liczba: 3 punkty to ideał czytelności
  • kolejność: najwięcej uwagi skupia pierwsza i ostatnia pozycja
  • grafika: wyróżniaj punkty marginesami, kolorem, wyglądem bulletów

Twoja lista nie musi mieć postaci punktorów. Możesz zdecydować się na listę numerowaną.

Odbiorca zwraca uwagę na liczby, bo sugerują fakty: wyniki, pieniądze, twarde dane, coś praktycznego i sprawdzonego.

Wiadomo też z góry, ile punktów trzeba przejść (mniejsze uczucie wysiłku).

Parametry:

  • tytuł listy: z numerem („7 sposobów na...” itp.)
  • liczba punktów: nieparzysta, najlepiej z końcówką 7, 5
  • grafika: wyróżniaj punkty wielkością, marginesem, wyglądem numerów

Wtrącenia (podkreślenie elementu wtrąconego w wypunktowanie)

W listach punktowych prym wiodą dwa zjawiska: efekt pierwszeństwa i efekt świeżości. Zgodnie z nimi najwięcej uwagi dostaje pierwszy (efekt pierwszeństwa) i ostatni (efekt świeżości) punkt. One najdłużej zostają w pamięci czytelnika.

Dzięki wykorzystaniu wtrącenia w architekturze informacji zyskujesz jeszcze jeden punkt, który możesz przemycić do pamięci odbiorcy.

Cyfry i znaki silnie działają na wyobraźnię

Cyfry odróżniają się od linii tekstu i służą podkreśleniu najważniejszych informacji. Dają odbiorcy szybką informację i skracają zdanie.

Parametry:

  • numery: “5” jest bardziej widoczne niż “pięć”
  • nieparzyste: dają więcej kliknięć niż parzyste (wyjątek to 10)
  • znaki: “%” zamiast “procent” są łatwiejsze do przyswojenia

Cytaty pozostają w głowie długo po lekturze

Cytat zmniejsza wysiłek odbiorcy i pomaga utrzymać go na stronie. Wszyscy wolimy dostać jedną złotą myśl zamiast długich rozważań.

Powtórzenia ułatwiają zapamiętywanie

Powtórzenia mogą podkreślić unikalne cechy, najważniejsze argumenty i korzyści. Są magnetyczne. Dlatego najszybciej zapamiętujemy refreny piosenek, a nie ich zwrotki.

Chcesz, żeby czytelnik zapamiętał coś po przeczytaniu Twojego tekstu? Nie bój się powtórzeń!

ANOMALIA (element inny niż wszystkie) automatycznie się wyróżnia

Siła różnicy w hierarchii wizualnej jest ogromna. Element inny niż cała reszta natychmiast ustanawia punkt przyłożenia uwagi.

PRO TIP: Obrazy i inne elementy wizualne najsilniej przyciągają uwagę.

Bliskość elementów świadczy o ich powiązaniu

Elementy umieszczone blisko siebie są postrzegane jako bardziej powiązane niż elementy, które są umieszczone w pewnej odległości.

Dlatego etykiety warto umieszczać blisko odpowiadających im pól, a nagłówki bliżej sekcji, które je opisują niż treści dotyczących innego nagłówka.

Na tej zasadzie działają też wyzwalacze kliknięć. Umieszczone blisko przycisku prowokują więcej kliknięć.

11 trików na podtrzymanie i skupienie uwagi designem (architektura informacji UX)

Architektura informacji UX dotyczy też graficznego projektowania interfejsu. Zwróć szczególną uwagę na te techniki:

  1. Afordancja
  2. Ruch
  3. Dominacja
  4. Wyróżnienie zmian
  5. Ukrycie mniej ważnych informacji
  6. Minimalne obciążenie
  7. Symetria
  8. Grupowanie
  9. Kontrast i kolory semantyczne
  10. Komunikacja ukrytych sekcji
  11. Konsekwencja

Afordancja komunikuje możliwości

Afordancje to wizualne wskazówki w projekcie obiektu, które sugerują jak możemy go używać. Na przykład, trójwymiarowy styl niektórych przycisków jasno pokazuje, że są one przeznaczone do kliknięcia

- Steve Krug

Efekt cienia na przycisku CTA daje mu 3-wymiarowy charakter. Wiadomo, że można go kliknąć. Sam napis tego nie pokaże.

Ruch bazuje na ludzkim instynkcie

Jesteśmy ewolucyjnie zaprogramowani do natychmiastowego dostrzegania ruchu. Pomagało nam to odeprzeć niebezpieczeństwo czające się w otoczeniu. Choć tygrysów już na co dzień nie wypatrujemy, na ruch nadal jesteśmy wyczuleni.

Nie chodzi o przypadkowe organizowanie imprezy tanecznej na stronie docelowej, z animacjami w każdym miejscu. To nie działa.

Jednak dobrze przemyślany, oszczędny ruch może zaangażować i przyciągnąć uwagę dokładnie tam, gdzie chcesz.

Dominacja pokazuje, co jest teraz najważniejsze

Dominacja jest często używana do wizualnego pokazania postępu w procesie, który obejmuje kilka etapów.

Może Ci zależeć, żeby umożliwić odbiorcy powrót do poprzedniego etapu, ale to na przejściu dalej zależy Ci najbardziej i to tę akcję powinieneś podkreślić wizualnie.

Wyróżnienie zmian ułatwia dalsze działanie

Pokaż wyraźnie, które elementy wymagają zmiany, aby przejść dalej. Nie każ użytkownikom szukać ich w gąszczu pól.

Ukrycie mniej ważnych informacji daje większą moc tym kluczowym

Jeśli coś nie jest potrzebne - usuń to. Jeśli coś ma dużo mniejsze znaczenie w tym momencie - ukryj to.

Bloki tekstu przytłaczają i zabijają uwagę. Ukryj dodatkowe informacje w rozwijanych sekcjach. Zainteresowani tam dotrą, a osób nie potrzebujących tych szczegółów nie stracisz.

Im mniej operacji umysłowych do wykonania, tym lepiej

Wykonuj obliczenia za odbiorcę i podawaj mu gotowe wyniki (np. “Do pobrania pozostało 15 GB”).

Utrzymuj ważne informacje w zasięgu wzroku. Nie każ czytelnikowi przypominać sobie, co ma gdzie wpisać.

Jeśli możesz zaoszczędzić użytkownikowi wysiłku - zrób to. Wykorzystaj autouzupełnianie, kopiowanie i łatwe wykorzystywanie danych, które odbiorca już Ci podał.

Symetria sprawia wrażenie pięknej

Im bardziej symetryczne są rzeczy, tym piękniejsze nam się wydają. Symetria pozwala mózgowi odpocząć od ciągłego analizowania rozbieżności.

Umieść przekaz w towarzystwie symetrycznych elementów wizualnych i przenieś na niego część tych przyjemnych uczuć.

Grupowanie odciąża uwagę

Dzięki grupowaniu zmniejszasz obciążenie poznawcze widzów. Ich podróż przez treść staje się szybka i łatwa.

Co możesz grupować?

  • elementy, które przekazują taką samą wiadomość (np. opinie klientów)
  • elementy, które wymagają identycznej reprezentacji wizualnej (np. zestaw ikon przedstawiających różne funkcje produktu)
  • elementy, które łączy zamiar (np. istotne podczas dokonywania zakupu)

Kontrast to nie wszystko, zadbaj o kolory semantyczne

Jeśli chcesz coś podkreślić kolorem, niech kontrastuje z resztą elementów. Nie ma kontrastu? Element pozostaje niezauważony i traci całą swoją moc.

Wiele kolorów ma już w głowach Twoich odbiorców utarte znaczenie. Zielony jest kojarzony z powodzeniem wykonania akcji, a czerwony z błędem. Respektuj to.

Komunikuj ukryte sekcje

Ta sprytna, mała sztuczka polega na sugerowaniu użytkownikowi, że jest więcej do odkrycia, z delikatnym impulsem do dalszej eksploracji.

Pokaż kawek kolejnej sekcji, żeby zachęcić do przewijania, przesuwania lub klikania dalej. Wciągaj użytkowników głębiej w swoją witrynę lub aplikację.

Konsekwencja porządkuje informacje

Jeśli osiem z dzie­wię­ciu Twoich stron infor­ma­cyj­nych znaj­du­je się na liście w danej sek­cji, dla­cze­go by nie zamie­ścić tam tak­że tej dzie­wią­tej?Użytkownicy ocze­ku­ją kon­se­kwen­cji.

To samo doty­czy tego, jaka jest struk­tu­ra infor­ma­cji na każ­dej stro­nie. Wybierz wzór i trzy­maj­ się go.

Jeśli odcho­dzi­sz od wzo­ru, upew­nij­ się, że masz ku temu dobry powód i w podob­nych przy­pad­kach kon­se­kwent­nie doko­nuj­esz podob­nych odstępstw.

Niekonsekwencja zwy­kle dez­orien­tu­je odwie­dza­ją­cych.

CECHA 3. Tekst ergonomiczny, czyli siła czytelności i wygody

Najciekawszy tekst nie zostanie doceniony, jeśli będzie sprawiał wrażenie nieprzyjemnego w odbiorze.

Tylko w pełni przystępna treść ma szansę wzbudzić zainteresowanie i poprowadzić uwagę czytelnika tam, gdzie chcesz.

Tekst nieczytelny to tekst nie czytany.

Czytelność jako wygląd to łatwość śledzenia tekstu: szybkie rozpoznawanie liter, słów, zdań i akapitów. To coś innego niż czytelność jako zrozumiałość.

Trudny tekst, np. instrukcja, może być idealnie czytelny graficznie. Łatwy tekst, np. bajka, może być pokazany bardzo nieczytelnie. Przestrzeń między poszczególnymi elementami takimi jak litery, linie tekstu czy punkty na liście ma kluczowe znaczenie dla czytelności.

Nieczytelny wygląd może zepsuć rezultaty, które uzyskałeś gdzie indziej. Genialny tytuł skupi mniej uwagi, jeśli litery będą niewyraźne.

Poprawiając czytelność, możesz zwiększyć szanse tekstu:

  • na zadziałanie argumentów, które przygotowałeś
  • na dłuższe zatrzymanie odbiorcy
  • na doczytanie do końca i wywołanie działania

Elementy, które wpływają na czytelny wygląd tekstu

1. Szerokość tekstu

Wygodny tekst daje się objąć spojrzeniem, bez ruchów głowy i oczu.

Zbyt szeroki blok treści zwiększa wysiłek i spowalnia uchwycenie sedna. Zbyt wąski zmusza do dzielenia zdań i słów, co rozprasza odbiorcę.

Parametry:

  • szerokość linijki: optymalne są okolice 75 znaków
  • smartfony: najlepiej czyta się 50 znaków w linijce
  • marginesy: wyróżniają tekst i zwiększają czytelność

2. Przenoszenie słów

Zdanie lub słowo spadające do dolnej linii może zerwać uwagę. To zaburzenie płynności przekazu. Najlepiej, aby każda linijka funkcjonowała samodzielnie.

Parametry:

  • długie słowa: całe w nowej linii lub krótszy synonim
  • długie zdania: skrócone do sedna lub dzielone na dwa
  • nowa linia: każda linia to początek nowego zdania

3. Interlinia

Interlinia to odstęp między linijkami tekstu (wersami). Zbyt mała interlinia ściska tekst w ciężki do rozczytania blok. Za duża oddala linijki tak, że trudno jest śledzić tok tekstu.

Parametry:

  • akapit: interlinia 150% rozmiaru liter (np. 14 dla Verdany 10)
  • nagłówki: interlinia 100% rozmiaru liter
  • jasność: dobra interlinia to kompromis między rozstrzeleniem a zagęszczeniem

Najlepszą czytelność daje bardzo ciemny tekst na bardzo jasnym tle (a nie 100% czerni na bieli). Lżejszy kontrast jest lepszy dla oczu.

4. Wyrównanie do lewej

Największą czytelność daje tekst równany do lewej. Wyjątki to głównie krótkie teksty, np. dyplomy czy czołówki filmowe. W sieci nie równaj obustronnie (tekst musi dopasować się do ekranu).

Parametry:

  • zawsze wyrównuj tekst do lewej
  • nie używaj różnego wyrównania w jednym tekście
  • justowanie obustronne stosuj tylko w druku

5. Liternictwo (fonty)

Dopasuj litery pod kątem czytelności, a nie tematu tekstu czy stylu strony. Dobry font zmniejsza wysiłek czytania — jest “przezroczysty”. Działanie na każdym urządzeniu jest ważniejsze niż tanie efekciarstwo.

Parametry:

  • najpopularniejsze fonty to: Arial, Verdana, Helvetica i Georgia
  • używaj tylko liter, które mają wszystkie polskie znaki
  • najbezpieczniejsze wielkości liter to 14, 13 i 12 punktów

6. Wcięcia

Wcięcia poprawiają rozumienie i skracają czas czytania. Masz długą listę? Nadaj jej hierarchię wcięciami. Pokaż, jak łączą się ze sobą poszczególne pozycje i które są nadrzędne.

Dodatkowa korzyść? Chodzi o szybkie skanowanie treści strony i głębszą analizę. Wcięta lista zapewnia szybki przegląd, z możliwością zagłębienia się w szczegóły, gdy jest to konieczne.

Wszystko jasne, a jednak, te szkodliwe efekty zwykle „wychodzą same”. Jeśli chcesz, aby tekst był czytany do końca:

1. Nie strasz tekstem

Niekończący się blok treści to zapowiedź ciężkiej umysłowej pracy.

Lepszy sposób? Dziel tekst na krótkie porcje.

2. Nie każ szukać wniosków

Czytelnik chce rozwiązań, a nie zagadek.

Lepszy sposób? Najważniejsze podaj na początku.

3. Nie formatuj wszystkiego tak samo

Tekst, w którym nic się nie wyróżnia, sugeruje, że nic w nim nie jest ważne.

Lepszy sposób? Niech zmiany wyglądu prowadzą uwagę odbiorcy.

Wygląd treści, który łatwo prowadzi uwagę odbiorcy

1. Zadbaj o przestrzeń

Brak oddechu w projekcie najpierw dusi czytelnika, a potem Twój przekaz. Używaj pustych linii tak świadomie, jak tych zapisanych.

Jeśli tekst przypomina zbitą tkaninę ze słów i grafiki, działaj natychmiast:

  • odsuń od siebie działy, grafiki, akapity i ważne zdania
  • długie lub przechodzące do drugiej linii zdania dziel na dwa
  • odejmuj zdania i ozdobniki, aż pozostawisz samo sedno

Nie bój się, że będzie “za mało”. “Za dużo” jest o wiele gorsze. Ta sama informacja dobrze ulokowana i pozbawiona szumu zadziała lepiej.

2. Podkreśl to, co kluczowe

Decyzja, czy czytać dalej, jest podejmowana w ciągu kilku sekund

  • wyróżniaj najważniejsze elementy
  • świadomie buduj w tekście pierwszy plan i tło
  • prowadź oko czytelnika po najważniejszych myślach i ciekawie, ale krótko je rozwijaj

Spełniaj oczekiwania czytelników. Gdy zobaczą Twój tekst, niech już wiedzą, o czym jest.

Jeśli w trakcie lektury poczują się zagubieni lub znudzeni, stracisz ich zaufanie, zainteresowanie i uwagę.

3. Sprawdź tytuł i nagłówki

Nagłówki są punktami na mapie prowadzenia uwagi, razem z tytułem tworzą szkielet tekstu. Każdy element musi być w nim spójny z pozostałymi.

Niedopracowane nagłówki potrafią zepsuć efekty świetnego tytułu i ciekawego rozwinięcia tematu.

Dla utrzymania uwagi czytelnika najważniejsza jest logika i właściwa kolejność podawania informacji.

4. Unikaj efekciarskich liter

Amatorska oryginalność jest od razu karana słabymi wynikami tekstu.

Lepiej używać standardowych fontów: Verdany, Georgii, Ariala, Timesa. Jeśli szukasz wyjątkowego efektu, poproś o pomoc w architekturze informacji UX projektanta.

Liternictwem w sieci rządzą reguły czytelności i standardy techniczne. Udziwnianie nie ściąga fanów dziwności, tylko utrudnia lekturę wszystkim.

Przykłady idealnego wyglądu treści

Wygląd nie jest idealny, gdy tekst jest “ładny”. Wygląd jest idealny, gdy w 100% służy celowi tekstu.

W naszym schemacie AIDA celem jest AKCJA. Wszystko co jej nie służy, to wizualny hałas, który Cię kosztuje, ale nie zarabia.

Chciałbyś przygotować taki projekt dla siebie? Dostarczymy tekst i grafikę gotowe do wrzucenia na stronę. Jeśli nie masz strony, stworzymy ją.

BONUS: Lista kontrolna idealnego wyglądu tekstu

3 cechy mistrzowskiego projektu wizualnego tekstu:

  1. Znasz powód wyglądu każdej rzeczy
  2. Tekst radzi sobie z każdym sposobem czytania
  3. Wszystkie rzeczy mają wspólny powód istnienia

1. Znasz powód wyglądu każdej rzeczy

W tekście są tylko rzeczy, które umiesz uzasadnić. Jeśli coś się nie broni, usuń to.

Perfekcja to właśnie uwolnienie miejsca i wyróżnienie tego, co zostało. W tekście nie powinno być nic, co zrobiło się „samo”.

Wszystko jest Twoją decyzją, wybraną spośród innych możliwych decyzji. Na wskazanie dowolnego fragmentu tekstu odpowiadasz:

  • to wygląda tak, bo…
  • wady pozostałych opcji to…
  • dlatego ten wariant jest najlepszy

W idealnych warunkach tekst chwyta uwagę tytułem. Następnie zaciekawia nagłówkami. Treścią zaś tworzy potrzebę i zachęca do akcji. Taka realizacja schematu AIDA jest możliwa tylko przy dobrze zaprojektowanym tekście.

2. Tekst radzi sobie z każdym sposobem czytania

Można zacząć go od środka. Wracać do fragmentów przez parę dni. Przeczytać tylko nagłówki. Obejrzeć tylko grafiki. Czytać w słuchawkach. Pomiędzy dziesiątkami otwartych stron. W autobusie.

Osiągasz to dzięki:

  • organizacji nagłówków, akapitów i zdań
  • wyróżnianiu tego, co ważne
  • mądremu usuwaniu całej reszty

Dobry wygląd wzmacnia tekst nawet, jeśli zupełnie tego nie zauważasz.

3. Wszystkie rzeczy mają wspólny powód istnienia

Nie myl tego z cechą 1 (indywidualne powody wyglądu pojedynczych rzeczy).

Skuteczność elementu jest coś warta, jeśli służy całości tekstu. To, co nie służy celowi tekstu, jest złe. Nawet, jeśli jest świetnej jakości.

Tego nie rób:

  • przypadkowe śmieszne obrazki (rozpraszają zamiast przyciągać uwagę)
  • przypadkowe cytaty (konkurują zamiast wzmacniać przekaz)
  • “lanie wody” (wydłużony tekst nie wygląda poważniej, tylko bardziej męcząco)

Jeśli coś działa dobrze, ale w niezaplanowanym kierunku, usuń to. Lepiej zbierać uwagę powoli, niż zdobyć taką, która tylko marnuje Ci czas.

Najpierw wyznaczasz zadanie dla tekstu. Potem wyznaczasz zadania dla każdego nagłówka i akapitu. To nie to samo, ale służy temu samemu. Środki mogą być różne, ale cel powinien być jeden.

Pytania pomocnicze:

Czy fragmenty jednego typu (tytuły, ramki, cytaty) wyglądają zawsze tak samo (spójność)?

1

Spróbuj znaleźć najmniej potrzebny dział i usunąć go. Czy tekst stracił jakąś ważną funkcję? Jeśli tak, przywróć usunięte elementy.

3

Spróbuj znaleźć fragmenty, które mogłyby rozwinąć się w oddzielny tekst. Rozważ ich usunięcie (np. w celu stworzenia oddzielnego tekstu).

5

Czy nie znając języka możesz domyślać się funkcji danego elementu (po samym wyglądzie)?

2

Spróbuj znaleźć 10 najmniej potrzebnych zdań i usunąć je. Czy tekst niesie teraz mniejszą wartość dla odbiorcy? Jeśli tak, przywróć usunięte elementy.

4

Czy patrząc na tekst z daleka widzisz szary prostokąt czy strukturę o wyróżniających się fragmentach?

6

BONUS: 5-sekundowy test hierarchii wizualnej

Spójrz na swój tekst z odległości ok. metra i zmruż oczy.

Czy tekst jest czytelny? Czy najważniejsze elementy są najbardziej widocznie?

Metoda jest prosta, brzmi śmiesznie, ale zdecydowanie działa.

Przyjrzyj się tym elementom:

  • rozmiar i układ głównych elementów
  • kontrast
  • kolor i czytelność czcionki
  • przestrzeń i marginesy

Popraw elementy, które negatywnie wpływają na czytelność tekstu. Pamiętaj o perspektywie, skali i hierarchii (im większe, tym ważniejsze).

Potem wykonaj test ponownie.

Attention Ratio - od słowa do celu

To prosty i skuteczny przykład prowadzenia uwagi układem tekstu.

Dobry copywriter, oprócz umiejętności projektowania tekstu, powinien mieć też świadomość, jak jego treść funkcjonuje na stronach docelowych (Landing Page).

Landing Page skupiają większość ruchu w sieci. Są celem kampanii reklamowych, wspierając sprzedaż lub zdobycie kontaktów do potencjalnych klientów. Z nimi właśnie powiązana jest AKCJA ze schematu AIDA.

Dwa typy stron docelowych:

  1. Wymagająca akcji, do której prowadzi kliknięcie (np. “Kup teraz”).
  2. Z formularzem kontaktowym.

Attention Ratio to wskaźnik utrzymania uwagi związany głównie z projektowaniem treści na Landing Page.

Attention Ratio to stosunek rzeczy, które użytkownik może zrobić na stronie do tego, co powinien zrobić (cel strony).

Im mniej rozpraszaczy, tym łatwiej osiągnąć cel.

Przykłady?

Attention Ratio 57:1

Zaznaczony element to cel strony. Pozostałe linki to rozpraszacze.

Attention Ratio 1:1

Na stronie jest tylko jeden, dobrze wyróżniony link.

Jeśli użytkownik może zrobić na stronie kilka rzeczy, to najpewniej nie zrobi tego, czego od niego oczekujesz.

Jak tworzyć skuteczne treści na Landing Page?

  • nie rozpisuj się
  • skup się na szczegółach i informacjach praktycznych, które będą cenne dla Twojego odbiorcy
  • skup się na potrzebie użytkownika i naturalnie wezwij do działania

Pokazuj podsumowanie

O skuteczności strony/tekstu decyduje 6 rzeczy:

1. Zachowanie spójności komunikatu, designu i CELU

2. Twój produkt/tekst - spójność obietnic i odpowiedzi na potrzebę

3. Właściwa architektura informacji - zaczynamy od najważniejszych rzeczy i dopracowujemy design formatowaniem tekstu

4. Wiarygodność - adekwatny język, unikanie agresywnej reklamy i starannie dobrane grafiki

5. Płynność - dobry copy jest zawsze o krok przed czytelnikiem, którego prowadzi przez treść lub stronę za rękę jak dziecko

6. Kontekst

Aby osiągnąć cel (sprzedaż, wypełnienie formularza, kliknięcie), musisz wiedzieć:

  • Do kogo mówisz?
  • Jakie potrzeby mają Twoi klienci?
  • Skąd do Ciebie przychodzą?

Czyli do jakich komunikatów są przyzwyczajeni. Na przykład osoba, która wchodzi na stronę z Twittera ma inne oczekiwania niż ta, która wejdzie na nią po wpisaniu frazy w Google.

Gdy już zdobędziesz uwagę, musisz ją utrzymać. Działa tu zasada „po pierwsze nie szkodzić”, czyli jej nie stracić.

Pamiętaj, co unikalnego oferuje Twój produkt/tekst (USP) i jaki problem rozwiązuje. To klient musi zobaczyć jako pierwsze i to musi zostać w jego głowie po wyjściu ze strony.

Architektura informacji w planowaniu struktury strony

3 techniki wykorzystywane przez architektów informacji podczas planowania struktury strony:

  1. Sortowanie kart
  2. Prototyp strony
  3. Mapa strony

Sortowanie kart

Sortowanie kart to nisko­bu­dże­to­wy, pro­sty spo­sób na usta­le­nie, jak naj­le­piej pogru­po­wać i zor­ga­ni­zo­wać tre­ści na pod­sta­wie danych zebra­nych od użyt­kow­ni­ków.

Sortowanie kart pole­ga na zapi­sa­niu każ­de­go zesta­wu tre­ści lub stro­ny na kar­tach, a następ­nie pozwo­le­niu użyt­kow­ni­kom na posor­to­wa­nie ich w taki spo­sób, w jaki ich zda­niem tre­ści powin­ny zostać ska­te­go­ry­zo­wa­ne.

Prototyp strony

Umieszczenie tre­ści w wireframe’ach i pro­to­ty­pach daje dobry obraz tego, jak są roz­miesz­czo­ne i w jaki sposób pracuje cała struk­tu­ra infor­ma­cji.

Pozwala pracować od ogółu do szczegółu, patrząc na projekt z szerszej perspektywy.

Mapa strony

Mapa strony to pro­sty i szyb­ki spo­sób na obra­zo­we poka­za­nie tego, jak róż­ne pod­stro­ny i tre­ści wią­żą się ze sobą nawza­jem. To obo­wiąz­ko­wy krok, któ­ry two­rzy „makie­tę” tego, jak uło­żo­ne będą tre­ści.

Te zary­sy tre­ści poka­zu­ją, jak pogru­po­wa­ne są pod­stro­ny, w jakiej kolej­no­ści się poja­wia­ją i jakie są rela­cje pomię­dzy stro­ną - mat­ką a pozo­sta­ły­mi pod­stro­na­mi.

Kluczowe wnioski

Dobra archi­tek­tu­ra infor­ma­cji pozwa­la ludziom zna­leźć to, po co przy­szli. Genialna archi­tek­tu­ra infor­ma­cji spra­wia, że stro­na zacho­wu­je się tak, jak tego ocze­ku­ją.

Słaba archi­tek­tu­ra infor­ma­cji jest jak film bez reży­se­ra. Aktorzy mogą być świet­ni, sce­ne­rie wspa­nia­łe, ale publicz­ność opusz­cza kino wkrót­ce po roz­po­czę­ciu pro­jek­cji.

Dobra architektura informacji pomaga wyciągnąć maksimum z krótkiego czasu, w którym użytkownik przebywa na Twojej stronie.

Na to, jak długo użytkownik pozostanie na stronie i czy wykona na niej akcję, składa się wiele czynników.

Chcesz stronę, która jest solidnie przygotowana do zbierania konwersji? Stwórzmy ją.

Rozdział 1:
Fundamenty skutecznych stron w biznesie
Odkryj, jak landingi mogą zrewolucjonizować Twoje działania marketingowe szybciej niż myślisz. Dowiedz się, jak to działa!
Rozdział 2:
Tworzenie skutecznej Landing Page
Sprawdź, jak powstaje doskonały landing page. Taki, któremu klientom ciężko się oprzeć.
Rozdział 3:
Kluczowe elementy skutecznych Landing Page
Dowiedz się, jakich elementów nie może zabraknąć na landingu, jeśli myślisz poważnie o przekuwaniu kliknięć w sprzedaż.
Rozdział 4:
Cele i rodzaje Landing Page
Zrozum jak żonglować różnymi rodzajami stron docelowych, aby Twoja firma prosperowała jak nigdy dotąd.
Rozdział 5:
Optymalizowanie Landing Page
Są skuteczne landingi i takie, które rozbijają bank. Odkryj wskazówki, które odblokowują konwersje.
Rozdział 6:
Landingi na czasie
Dopasuj swoją stronę docelową do zmieniających się wymagań klientów. Sprawdź, co działa na nich teraz.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5